מאות כלי רכב של הקואליציה נגד דאעש, בליווי חיילות אוויר החלו לנוע הבוקר (ראשון) לכיוון מערב מוסול, המעוז המשמעותי האחרון של דאעש במדינה. בעודם שועטים לעבר העיר עצמה, כבשו הכוחות מספר כפרים והגיעו לטווח ראייה של שדה התעופה בעיר.



למרות ההתקדמות המהירה של הכוחות הנלחמים בדאעש, מפקד הכוחות האמריקאים בקואליציה, הגנרל סטפן טאוסנד הזהיר כי "מוסול היא יעד מסובך, שיבטיח קרב קשה לכל צבא שבעולם. במקביל לכך, באו"ם הזהירו מפני אסון הומניטרי והתייחסו למאות אלפי האזרחים הנצורים בעיר, שמספרם מוערך בכ-650 אלף בני אדם, בהם 350 אלף ילדים. "המציאות האכזרית מעמידה את ילדי מוסול בבחירה בין הפצצות, קרבות רחוב ורעב אם הם יישארו בעיר, או אש צלפים ואף הוצאות להורג אם ינסו לברוח", אמר מנהל ארגון "הצילו את הילדים בעיראק", מאוריציו קריבלרו.






עם השבחים שהגיעו לצבא עיראק במהלך הקרבות בחזית מוסול, עלו דאגות כי גם כוחותיו מבצעים פשעי מלחמה ומתעללים באזרחים. בסרטונים שנחשפו במדיה החברתית, נראה איש לובש מדי צבא עיראק מכה והורג אזרחים לא חמושים, באופן שהזכיר לרבים את הסרטונים האכזריים של דאעש.



באחד מהם נראה שוטר עיראקי מכה במקלות ארבעה אנשים, ואז גורר אותם אל מחוץ לבניין ויורה בהם. בסרטון אחר הושפלו צעירים בכך שצווה עליהם לחקות קולות של חיות בעודם על ארבע. בממשלת עיראק הבטיחו לקיים חקירה בנוגע לסרטונים, אך גם טענו כי לדעתם מדובר בתעמולה שמטרתה לערער את הקואליציה.



תמונות של שוטר עיראקי מתעלל בשבויים אזרחיים. צילום מסך
תמונות של שוטר עיראקי מתעלל בשבויים אזרחיים. צילום מסך



הכנסות דאעש נחצו מאז 2014



אחת הסיבות להצלחה המהירה של מתקפת הקואליציה עד כה, היא מצבו הקשה של ארגון דאעש. הכנסות הארגון הצטמצמו באופן משמעותי בחודשים האחרונים, ואם בשנת 2014 הוערך שהארגון הכניס לכיסיו סכום של 1.9 מיליארד דולר, בשנת 2016 הכנסות הארגון צומצמו ביותר ממחצית והן עמדו על סך של 870 מיליון דולר בלבד.



על פי מומחים, הסיבה העיקרית למצבו הקשה לארגון היא אובדן השטח בשנתיים האחרונות. דאעש הסתמכו כלכלית על מכירת נפט, מיסוי, חטיפות וסחיטה, אך בשנתיים מאז שהארגון הגיע לשיא כוחו, הוא איבד 62% מהטריטוריה שלו בעיראק ו-30% מהטריטוריה בסוריה.



"המודל הכלכלי של דאעש היה להתרחב ולבזוז את האזורים שהוא כבש", הסביר פיטר נורמן מומחה לכלכלה וטרור בקינגס קולג' בלונדון, שהוסיף כי הארגון התבסס במידה רבה על תוכנית פירמידה. אך למרות ההפסדים בהכנסות, הזהיר נורמן כי ההתקפות באירופה שביצע הארגון לא עלו לו כסף רב, והן יכולות עוד להימשך