הממשל האמריקאי הציג היום הנחיות נוקשות שנועדו לעצור מהגרים בלתי חוקיים בארצות הברית ולגרש אותם במהירות מהמדינה, כאשר ההערכות הן כי 11 מיליון מהגרים וזרים ללא אישורים צפויים להיפגע מהמדיניות החדשה. 

תחת ממשל אובמה, רשויות ההגירה התמקדו בגירוש של מהגרים בלתי חוקיים שהורשעו בעבירות קשות או שנתפסו מיד אחרי שנכנסו לתוך גבולות ארצות הברית. אולם שני מזכרים שפרסם אתמול המשרד להגנת המולדת הבהירו כי ממשל טראמפ מתכוון להתמקד בכל המהגרים חסרי התעודות בארצות הברית, מלבד מי שהגיעו בעת שהיו ילדים. 
לפי ההנחיות, כל זר שייתפס על ידי סוכני ההגירה על עבירה כלשהי, כולל עבירת תנועה קלה או גניבה מחנות, יצטרך להוכיח כי הוא נמצא בתחומי ארצות הברית במשך שנתיים ברציפות או שהוא יגורש ללא צורך באישור של בית משפט. עד כה, הסמכות הזו הייתה רק בידיהם של סוכני ההגירה שנמצאים בנקודות הכניסה למדינה ובגבולות. 

כמו כן, יואץ הגירוש של מהגרים חסרי מסמכים שהורשעו בעבירה, שניצלו לרעה הטבות ממלכתיות, שלא הצליחו לייצג את עצמם או שנחשבים לאיום על ביטחון הציבור. ההנחיות גם קוראות להעמיד לדין הורים שהבריחו את ילדיהם לתוך ארצות הברית ונותנות את האישור להרחבת חומת הגבול עם מקסיקו. 
"למעט מקרים קיצוניים יוצאים מן הכלל, המשרד לא יפטור קטגוריות או מעמדות של זרים שניתנים לגירוש מפני כליאה אפשרית", נאמר באחד המזכרים. "כל מי שיפרו את חוקי ההגירה צפויים להיות כפופים להליכי כליאה ולגירוש מארצות הברית". 
במשרד להגנת המולדת ציינו כי הם מתכננים לגייס עוד עשרת אלפים סוכנים עבור רשות ההגירה ועוד 5,000 שוטרים למשמר הגבול. בנוסף, הופעלו מחדש תוכנית שמעניקה לרשויות אכיפת החוק המקומיות סמכויות דומות לסוכני ההגירה הפדרליים ותוכנית שמאפשרת להחזיק מהגרים שחשודים בביצוע בפשעים לפרק זמן ארוך יותר לפני שהם מועברים לידי רשות ההגירה. עם זאת, עדיין לא ברור היכן יהיו המתקנים שבהם יוחזקו המהגרים לפני הגירוש שלהם. 
פעילי זכויות אזרח מיהרו לגנות את המדיניות החדשה. "המזכרים מהווים הרחבה מסיבית של מספר האנשים שמסולקים מהמדינה מבלי אפילו לראות את בית המשפט מבפנים", אמר תום ג'אבץ, סגן נשיא לענייני הגירה במרכז הליברלי לפרוגרסיביות אמריקאית.