המערכת הפוליטית בבירת ארה"ב סוערת אחרי שנתונים של משרד התקציבים של הקונגרס הראו כי התוכנית החדשה שמציעים הרפובליקנים במקום אובמה-קר תגדיל את מספר האזרחים הבלתי מבוטחים ב־14 מיליון בשנה הבאה. מנהיגי הרפובליקנים מיהרו להבהיר כי ימשיכו לקדם את ההצעה, בעוד הדמוקרטים הזהירו מפגיעה קשה באזרחים.

לפי הנתונים של משרד התקציבים, אם ההצעה הרפובליקנית שהוצגה בשבוע שעבר תאושר בנוסח הנוכחי שלה ותחליף את רפורמת ביטוחי הבריאות הנוכחית של ממשל אובמה, מספר האזרחים הבלתי מבוטחים יגדל ב־14 מיליון בשנה הבאה, כאשר בתוך עשור יגדל המספר ב־24 מיליון בני אדם. המספרים היוו מכה קשה עבור הרפובליקנים, ובמיוחד עבור הממשל של הנשיא דונלד טראמפ, שהצהיר שוב ושוב כי הוא מתכוון לדאוג לכך שיהיה כיסוי בריאותי עבור כל אחד מאזרחי ארה"ב. מיד אחרי ההלם הראשוני, מיהרו הרפובליקנים לצאת נגד הנתונים ולהבהיר כי הם ממשיכים בקידום התוכנית.



"הדוח של משרד התקציבים מנוגד להיגיון", אמר שר הבריאות, טום פרייס. "מה שהדוח של משרד התקציבים בחן היה רק שליש מהתוכנית שלנו. העובדה היא שבמסגרת כל התוכנית שלנו, לכל האמריקאים תהיה גישה לכיסוי ביטוחי, הכיסוי יתאים להם יותר, יעניק להם אפשרות בחירה ויהיה פחות יקר מאשר התוכנית הנוכחית".



"תהיה לאנשים יותר בחירה"



יו"ר בית הנבחרים פול ריאן, הרוח החיה מאחורי הצעת החוק החדשה, ניסה למצוא את חצי הכוס המלאה, וציין כי הדוח כולל גם מרכיבים שיוכלו לסייע לשכנע חברי קונגרס רפובליקנים ספקנים לתמוך בתוכנית, כמו התחזית לירידת עלויות הפרמיות והחיסכון הכולל בהוצאות הממשל. "אני מכיר ומעריך את החששות לגבי היכולת להבטיח שאנשים יקבלו גישה לכיסוי", אמר. "התוכנית שלנו אינה מאלצת אנשים לקנות כיסוי יקר בגודל אחיד. היא מעניקה לאנשים יותר בחירה וגישה טובה יותר לתוכנית שהם יכולים להרשות לעצמם".



בקרב חלק מהרפובליקנים בסנאט נשמעו קולות ביקורתיים כלפי התוכנית. "אם רק חצי מהדוח של משרד התקציבים נכון, אני חושב שעלינו להאט", אמר הסנאטור לינדזי גרהם. הסנאטור ביל קסידי, רופא במקצועו, הודה כי המספרים "איומים ונוראיים".



הדמוקרטים מיהרו לנצל את הממצאים כדי לנגח את התוכנית הרפובליקנית. "ההערכה של משרד התקציבים מבהירה שתוכנית טראמפ־קר תגרום נזק למיליוני משפחות אמריקאיות", אמר מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, צ'רלס שומר. "עשרות מיליונים יאבדו את הכיסוי שלהם ועוד מיליוני, במיוחד מבוגרים, יצטרכו לשלם יותר עבור ביטוח בריאות. הנתונים מראים עד כמה היו חלולות הבטחות הנשיא שכולם יקבלו כיסוי ושהעלויות יירדו".



בעניין נוסף, ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי הנשיא טראמפ העניק לסוכנות הביון CIA סמכויות מחודשות לבצע תקיפות עם כלי טיס בלתי מאוישים נגד פעילי טרור, וזאת אחרי שתחת ממשל אובמה הסוכנות חיפשה את הטרוריסטים, אך החיסולים בוצעו על ידי כלי טיס מאויש. גורמי ממשל הסבירו כי הסמכות החדשה תקפה רק בתחומי סוריה וכי היא יושמה בחודש שעבר כאשר חוסל סגן מנהיג אל־קאעידה, אבו אל-חייר אל-מצרי.