ניצחון למחנה המתון באירופה: מספירת למעלה מ-80% מהקולות, עולה כי מפלגת VVD של ראש ממשלת הולנד המכהן, מארק רוטה, זכתה ב-31 מושבים בפרלמנט, מתוך 150 הקיימים. בנוסף, מפלגתו האנטי-מוסלמית של חירט וילדרס, שרצה ביחד עם שתי מפלגות נוספות, זכתה ב-19 מושבים בלבד. שיעור ההצבעה היה גבוה מתמיד וההערכה היא בסופו של יום, עם סגירת הקלפיות בעשר בערב, כי אחוז ההשתתפות עמד על כ-80% מכלל 13 מיליון בעלי זכות הבחירה במדינה.



ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה, אמר לאחר היוודע דבר המדגמים שחזו לו את ניצחון  כי התוצאות מייצגות דחייה של "פופוליזם שלילי". "נראה כי VVD תהיה המפלגה הגדולה ביותר בהולנד בפעם השלישית ברציפות", אמר לתומכיו במסיבה לאחר סגירת הקלפיות. "לאחר תוצאות הברקסיט בבריטניה ותוצאות הבחירות בארה"ב, הולנד קראה להפסיק את הסוג הלא נכון של הפופוליזם", אמר.



בתי הקפה אתמול היו מלאים, בחנויות נמשכו הקניות כרגיל והכל נראה שליו, אבל מתחת להתנהלות השלווה של האג ותושביה, המתח היה גבוה. לאחר שההצבעה האלקטרונית בוטלה בגלל איום ההאקינג מצד רוסיה, הקלפיות שהוצבו במקומות ציבוריים רבים - ואפילו בתחנת הרכבת - היו לא אחרים אלא פחי אשפה שעברו הסבה אקולוגית, במקום לייצר קלפיות חדשות. הבוחרים לא בחלו בפחים ופיזרו את הצבעתם בין 28 מפלגות בעלות גוונים שונים ומשונים. ונדה דה גראף, אישה מטופחת, אמרה שהיא הצביעה עבור וילדרס כי הוא היחיד שיכול לדעתה לשפר את המצב. "יש הרבה בעיות אבל הבעיה העיקרית היא המהגרים", קבעה דה גראף.



גרט וילדרס מצביע. צילום: רויטרס



מנל סואיסי, בת 21, שהוריה היגרו ממרוקו, הגיעה להצביע חבושת צעיף וסיפרה שהיא מודאגת וכי האווירה במדינה מידרדרת, גם אם היא מקבלת עדיין גילויי אהדה מאזרחים שמבטיחים לה שהעוינות נגד מוסלמים אינה מבטאת את דעת הרוב. היא הצביעה עבור מפלגת הירוקים, אולי לא במקרה.



ואכן, הכוכב האמיתי של בחירות אלה עשוי להיות איש צעיר ושחור שיער בן 30, ג'ייס קלובר, מנהיג הירוקים, שמפלגתו תהפוך, כנראה, לכוח בולט בפרלמנט על חשבון המפלגות הותיקות ויכולה לשמש כלשון המאזניים. אביו מרוקני, אמו הולנדית והוא אמר לנו כשיצא מבניין הפרלמנט, שלא ייכנס, כמובן, לשום קואליציה עם וילדרס, אבל גם לא עם רוטה. הוא רוצה קואליציה של שמאל-מרכז, שספק גדול אם תקום. "כשרוצים להלחם בפופוליזם, צריך קודם להלחם בפופוליסטים", אומר קלובר. "הולנד נשארה מדינה סובלנית. הרבה מאלה שמצביעים עבור וילדרס אינם גזענים אלא כאלה שתנאי חייהם קשים".



מארק רוטה. צילום: רויטרס



וילדרס ביטל את אירוע ערב הבחירות שלו בטענה שלמפלגתו אין כסף. בבואו להצביע באחד מבתי הספר אמר "הדינמיקה היא לצד המפלגות הפטריוטיות. תהיה מה שתהיה התוצאה, השד לא יחזור לבקבוק. המהפכה הפטריוטית תקרה - אם לא היום אז מחר".



וילדרס ידוע בעמדותיו האנטי-מוסלמיות ומערכת הבחירות הסוערת בהולנד היוותה במידה רבה מקרה בוחן לגל הימין הקיצוני העולה באירופה. מדינות שונות בחנו בזכוכית מגדלת את המתרחש בהולנד וקיוו כי המדינה תצליח לבלום את דהירת הימין הקיצוני, מה שאכן מסתמן שהצליח למחנה המתון.