מנהיג ארגון חמאס ברצועת עזה, יחיא סנוואר, אמר היום (רביעי) בהצהרה ראשונה שלו בתקשורת כי חמאס ימשיך בדרכו של מייסד הארגון שייח אחמד יאסין. לדבריו, המשוואה והמספרים בסוגייה הפלסטינית אינם בעלי ערך מאחר ושייח יאסין הצליח להשיג משוואה בה הרתיע את כוחות הכיבוש.



סנואר ביקר יחד עם סגן יושב ראש הלשכה המדינית חליל אל -חיה ובכירים אחרים את ביתו של השייח יאסין לרגל 13 שנה להתנקשות בחייו. סנואר העלה על נס את הג'יהאד של שייח יאסין, את תפקידו בהצתת האינתיפאדה הראשונה וההתנגדות לכיבוש הישראלי. "מדובר בשייח שהוא גם נס, שלמרות מגבלתו הצליח לייסד את פרויקט החירות ולהניח את היסודות הראשונים במבנה ההתנגדות", אמר סונאר. 



אנשי חמאס סעזה. צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90
אנשי חמאס סעזה. צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90



סנוואר,  בן 55, שהיה בעבר בידיה של ישראל, אך שוחרר במהלך עסקת החזרתו של גלעד שליט, לאחר ששהה בכלא משנת 1989. הוא נחשב לאיש מוערך מאוד, נערץ, שהיה חלק בלתי נפרד ממבצע "צוק איתן" ואף התעסק לאחרונה עם כל המערך הלוגיסטי של חמאס. מדובר ללא ספק בראש אגף קיצוני והבחירות נחשבות לאחד מהניצחונות המהדהדים של הזרוע הצבאית, של אנשים כמו מוחמד דף. 
 
סנוואר נשלח בשנת 1989 לארבעה מאסרי עולם על תכנון פיגועים וחטיפות ישראלים - בין היתר של נחשון וקסמן ז"ל. בחמאס מייחסים לסנוואר יכולות על, ובשטח רוחשים לו הרבה כבוד. הוא היה ממייסדי הזרוע הצבאית של חמאס, עז א־דין אל־קסאם, ובחודשים האחרונים הפך לדמות הפוליטית־צבאית הבכירה ביותר ברצועה, לצד דף. הוא חביבה של ההנהגה המדינית, ונראה כי הצליח להחזיר למסלול את התקשורת בינה לבין ההנהגה הצבאית, שנותקה מאז צוק איתן.
 
סנוואר נוקט עמדה חסרת פשרות מול הרשות הפלסטינית, ונחשב לאחד המנהיגים הבולטים בהעמקת אידיאולוגיית ההתנגדות לישראל. הוא מאמין במלחמה בציונים ולא ברגיעה, ומבחינתו אין זמן טוב לעימות צבאי: תפיסתו היא של עימות צבאי מתמשך, דבר שהופך אותו למסוכן ולבלתי צפוי. רגע לפני ששוחרר בעסקת שליט הוביל סנוואר מתאו באגף לאסירים ביטחוניים מרד אסירים, וטען כי מדובר בעסקה רעה שהיא כניעה לישראל. נוכח זאת הוחלט בשב"כ לבודד אותו עד שהעסקה תצא לפועל. סנוואר שוחרר מתא בידוד היישר למגדלי ההנהגה ברצועת עזה.