ממשטרת בריטניה התירה לפרסום היום (חמישי) כי המחבל שביצע את פיגוע הטרור אתמול בלונדון הוא חאליד מסעוד, יליד בריטניה בן 52 שהורשע בעבר בעבירות אלימות. עם זאת במשטרה מבהירים כי מדובר בעבר פלילי שאינו מקושר לטרור.



המחבל שעמד מאחורי מתקפת הטרור סמוך לפרלמנט בבירת אנגליה, בה נהרגו ארבעה בני אדם היה מוכר לרשויות ופעולתו הושפעה מאידאולוגיה אסלאמית. על רקע זה מוקדם יותר ארגון הטרור דאעש נטל אחריות על האירוע בהודעה שפורסמה בסוכנות הידיעות עמאק.



מסעוד נולד בקנט, דרומית מזרחית ללונדון, ולאחרונה התגורר במרכז אנגליה. "מסעוד לא עמד במרכזן של חקירות עכשוויות ולא היה כל מידע מודיעיני על כוונתו לבצע פיגוע", נמסר בהודעת המשטרה.



עוד הוסיפה המשטרה כי "עם זאת, הוא היה מוכר למשטרה ובעברו מגוון הרשעות בגין תקיפות, החזקת נשק והפרת הסדר הציבורי". הרשעתו הראשונה היתה בשנת 1983 והאחרונה בשנת 2003 בגין החזקת סכין.



מחקירת המשטרה עולה כי התוקף היה אב לשלושה ומורה לאנגלית שהתגורר בברמינגהאם. אחד משכניו אמר לדיילי סטאר: "הוא גר כאן עם בת זוג וילדים עד לפני כמה חודשים".



שכן אחר הוסיף: ראיתי את התמונות מהפיגוע ויש אמרתי 100 אחוז שזה הבנאדם. הם היו אנשים שקטים ונראו נורמטיביים". שכנים נוספים תיארו את מסעוד כשקט.


פצועים באירוע הטרור בלונדון. צילום: רויטרס
פצועים באירוע הטרור בלונדון. צילום: רויטרס



תופת בלב העיר



בדיוק שנה לאחר שרשרת הפיגועים בבריסל, שבהם נרצחו יותר מ־30 בני אדם, חזר אתמול הטרור והכה באירופה, והפעם בלב לבה של לונדון, מרחק מטרים אחדים מהסמלים המובהקים של העיר – הביג בן, בניין הפרלמנט וגשר ווסטמינסטר. נכון לאמש מניין הקורבנות עמד על שלושה הרוגים, בהם שוטר, ויותר מ־20 פצועים.



אתמול מחבל שנהג במכונית גדולה ושחורה מדגם יונדאי לחץ על דוושת הדלק ודרס עוברים ושבים שהלכו על הגשר מעל נהר התמזה, עד שמכוניתו פגעה בגדר ונתקעה. המחבל יצא מהרכב, דקר שוטר בשער בניין הפרלמנט ונורה למוות. בעקבות הפיגוע הוטל עוצר על בית הנבחרים, ושוטרים חמושים התפרסו בבניין המהווה את לבה של הדמוקרטיה הבריטית וברחבי העיר.



סמוך לשעה 14:40 (שעון לונדון) החלו להתקבל דיווחים ראשוניים על קולות ירי באזור בניין הפרלמנט וגשר ווסטמינסטר. בצילומים מהזירה נראו כוחות משטרה ואמבולנסים ממהרים לזירה, בעוד אנשים שוכבים על הגשר ללא תנועה ומאות עוברי אורח מבוהלים נמלטים מהמקום.



המכונית נעצרה בגדר שמול חצר הארמון החדש, ליד הביג בן ומול הכניסה לתחנת הרכבת התחתית ווסטמינסטר. מתוך המכונית יצא אדם חמוש בשני סכינים שרץ לעבר שערי הכניסה לבניין הפרלמנט ודקר שוטר שהיה במקום. הוא ניסה לפגוע בשוטר נוסף, אולם שוטרים חמושים שהגיעו למקום הרגו אותו.



פיגוע טרור בלונדון. צילום: טוויטר
פיגוע טרור בלונדון. צילום: טוויטר



"שמענו פיצוץ אדיר מחוץ לחדר העיתונות", סיפר עד הראייה קווין סקופילד שהיה בבניין הפרלמנט. "שמענו הרבה יריות. אנשים רצו מסביב. הבטתי לשמאלי וראיתי מישהו רץ דרך השערים המאובטחים בווסטמינסטר ותוקף שוטר. שוטר נוסף הגיע וחילץ אותו. התוקף קם ונראה שהוא נושא סכין. שמענו חמש או שש יריות".



קירסטן הארל, בעלת דוכן עיתונים ליד כיכר הפרלמנט, סיפרה כי המכונית הפוגעת נעצרה לאחר שנפתחה לעברה אש. "היו יריות על כלי הרכב", סיפרה. "המכונית הסתובבה והתנגשה עם החזית בגדר הפרלמנט. מישהו שכב על הקרקע מימין למכונית. הוא לא נראה טוב". הארל ציינה כי ציפתה שהטרור יחזור לעיר ויפגע גם באזור הפרלמנט. "זו תמיד הייתה נקודה עם פוטנציאל סיכון", אמרה. "עברתי את התקריות של ה־IRA. יש לנו הרבה ניסיון עם טרור. עם מה שקורה בעולם, זה לא מפתיע".



זמן קצר לאחר האירוע נמסר כי השוטר שנדקר בכניסה לפרלמנט מת מפצעיו. טוביאס אלווד, שר במשרד החוץ וחייל לשעבר שאחיו נהרג בפיגוע ההתאבדות בבאלי בשנת 2002, ניסה להעניק לשוטר טיפול ראשוני בזירה אולם לא הצליח להציל את חייו. גיבור נוסף היה טוני דיוויס, מאמן של קבוצת אגרוף, שלפי הדיווחים מיהר לזנק ולסייע לשוטרים ונראה עם חולצה מוכתמת בדם. עוד שני בני אדם נהרגו ויותר מ־20 נפצעו. אחד מאנשי ההצלה תיאר את הפציעות "קטסטרופליות". אישה שהועפה מהגשר לתוך הנהר חולצה כעבור דקות אחדות ונמסר כי מצבה קשה. ראש ממשלת צרפת, ברנאר קנזב, אישר כי בין הנפגעים גם שתי סטודנטיות צרפתיות שסיירו עם קבוצה על הגשר.



מיד עם הגעת הדיווחים הראשוניים נסגרו כל הרחובות הסובבים את אזור הפרלמנט, ושוטרים חמושים של היחידות ללוחמה בטרור התפרסו בנקודות מרכזיות בעיר. דיוני הפרלמנט הופסקו וכל הנוכחים בבניין נדרשו להישאר במקומותיהם, ואילו ראשת הממשלה תרזה מיי פונתה ברכב משוריין למקום בלתי ידוע לפני שחזרה לדאונינג 10, ובהמשך הערב עמדה בראש ישיבה של קוברה, ועדת החירום של הממשלה ושירותי הביטחון.