פסגת הליגה הערבית נפתחה היום (רביעי) בירדן במתקפה מילולית נגד ישראל, כאשר המלך עבדאללה הזהיר כי ארצו לא תאפשר שינוי בסטטוס קוו בירושלים והאשים כי הממשלה הישראלית מנסה לערער את תהליך השלום, בעוד מזכ"ל הליגה, אחמד עבד א-ע'ייט, האשים כי "ישראל אינה שותפה אמיתית לשלום".


18 מבין 22 מנהיגי המדינות החברות בליגה הערבית התאספו במרכז הכנסים על שם המלך חוסיין בצד הירדני של ים המלח לפסגה ה-28 של הליגה הערבית. לכינוס הגיעו גם מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטיירש, שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני והשליח המיוחד של הבית הלבן, ג'ייסון גרינבלט.



נשיא לבנון מועד

לנוכח הדיווחים כי בכוונת הממשל האמריקאי לקדם מהלך מדיני חדש באזור, ועל רקע ההצהרות של הנשיא דונלד טראמפ כי ברצונו להעביר את השגרירות מתל אביב לירושלים, זכתה הסוגיה הפלסטינית למקום גבוה בסדר היום של המנהיגים, לצד המשך המלחמות בסוריה ובתימן והמאבק בדאעש.



בנאום הפתיחה של הוועידה, שלח המלך הירדני עבדאללה השני מסר תקיף כלפי ישראל והזהיר מפני כל ניסיון לשנות את הסטטוס קוו ומפני ויתור על רעיון שתי המדינות. " לא יהיו שלום ויציבות בלי פתרון צודק ומקיף לסוגיה הפלסטינית. השלום במזרח לא יוכל להיות מושג בלי הקמתה של מדינה פלסטינית במסגרת של פתרון שתי המדינות", אמר. "ישראל ממשיכה במאמציה לערער את תהליך השלום".



הוא הצהיר כי "נמשיך להיאבק נגד ניסיונות כלשהם לשנות את הסטטוס קוו ונתייצב מול הניסיונות לפילוג של מסגד אל אקצה והר הבית". "אנחנו חייבים לעבוד יחד כדי להגן על ירושלים ולמנוע ניסיונות ליצור עובדות חדשות בשטח שיהיו בעלות השלכות קטסטרופליות על עתיד האזור ועל יציבותו", הדגיש.



מזכ"ל הליגה, שר החוץ המצרי לשעבר אחמד עבד א-ע'ייט, האשים כי "ישראל אינה שותפה אמיתית בתהליך השלום". הוא גם הזהיר כי "לפילוגים בקרב הפלסטינים יש השפעות שליליות על הסוגיה הפלסטינית" וקרא להנהגת הרשות ולחמאס לגשר על הפערים.



אירוע בלתי שגרתי התרחש כאשר המנהיגים התאספו לצילום המשותף המסורתי. נשיא לבנון, מישל עאון, מעד לפתע בעת שעלה על הבמה המוגבהת ונפל על פניו מול עמיתיו המשתהים, בהם נשיא מצרים, עבד א-פתח א-סיסי. חלק מהנוכחים מיהרו לעזרתו של המנהיג הלבנוני שמיהר להתייצב על רגליו והצילום נמשך ללא הפרעות.



אבו מאזן: "כשישראל תפסיק לקחת לנו את החירות, היא תהנה מפירות השלום"




יו"ר הרשות, מחמוד עבאס, סיפר כי סיכם עם הנשיא טראמפ שהממשל האמריקאי יפעל לקדם הסכם שלום בין הפלסטינים לבין ישראל ומיד יצא במתקפה ישירה נגד ממשלת נתניהו. "אם ישראל רוצה להיות שותפה לשלום באזור ולחיות בשלום ובביטחון עם כל שכנותיה, היא חייבת לעזוב את הרעיון שביטחון מגיע עם רכישה של קרקעות נוספות", אמר. "היא חייבת להפסיק את הכיבוש ולהפסיק לקחת לעם הפלסטיני את החירות שלו ואת עצמאותו. רק אז ישראל תזכה לכבוד מצד שכנותיה ותושביה יזכו בפירות השלום". 
אבו מאזן גם האשים כי מדיניותה של ממשלת נתניהו "ערערה את פתרון שתי המדינות באמצעות האצת קצב ההתנחלויות וההשתלטות על קרקעות". "המצב בשטח הגיע בפועל למציאות של מדינה אחת עם שני משטרי אפרטהייד", אמר. 
גם מזכ"ל הליגה הערבית, שר החוץ המצרי לשעבר אחמד אבו אל-ע'ייט, הביע תקווה כי הממשל האמריקאי החדש אכן ינסה להתניע מחדש את תהליך השלום וציין כי "היד הערבית מושטת לשלום בהתאם ליוזמת השלום הערבית". עם זאת, הוא הטיל את האחריות לשיתוק על ישראל. "אנחנו עדיין מחפשים שותפה אמיתית בצד השני שתבין את דרישות השלום ואת הצורך בעבודה קשה כדי להשיג את זה", אמר. "למרבה הצער, אנחנו לא מוצאים שותפה אמיתית על אף מאמצי התיווך המרובים".
מזכ"ל האו"ם גוטיירש הדגיש כי "פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה להבטיח שהפלסטינים והישראלים יוכלו לממש את השאיפות הלאומיות שלהם ולחיות בשלום, ביטחון וכבוד". "אין תוכנית ב'", הכריז. "לכן חשוב להפסיק את כל הצעדים החד צדדיים שעלולים לערער את פתרון שתי המדינות. במיוחד נכון הדבר בהקשר של הצורך להפסיק את פעולות ההתנחלויות, שאינן חוקיות לפי החוק הבינלאומי. חשוב גם לגנות טרור ולהימנע מהסתה". 
אירוע בלתי שגרתי התרחש כאשר המנהיגים התאספו לצילום המשותף המסורתי בפתח הוועידה. נשיא לבנון, מישל עאון, מעד לפתע בעת שעלה על הבמה המוגבהת ונפל על פניו מול עמיתיו המשתהים, בהם נשיא מצרים, עבד א-פתח א-סיסי. חלק מהנוכחים מיהרו לעזרתו של המנהיג הלבנוני שמיהר להתייצב על רגליו והצילום נמשך ללא הפרעות.