דאעש נמצא במלחמת הישרדות בחודשים האחרונים, מה שגורם למומחים רבים ברחבי העולם להתחיל ולנסות להבין מה יהיה השלב הבא בו יעמוד הארגון, ואיך הוא ימשיך את דרכו, כשככל הנראה הוא יאבד בשבועות הקרובים את מוסול. על פי ההערכות, המטרה הבאה תהיה בירת הארגון בסוריה א-ראקה. מי שניסה גם כן להעריך את מצבו של הארגון הוא ראש החוג למזרח תיכון באוניברסיטת ת"א, פרופ' עוזי רבי, שהתראיין ב-103FM. והתייחס לדיווחים לפיהם מנהיג הארגון נמצא במצור בעיר מוסול: "טבעת החנק מתהדקת".



"אלו מקורות עיראקים ולכן תמיד צריך לקחת את זה בקורטוב של הסתייגות. יחד עם זאת אין ספק שטבעת החנק מתהדקת סביב דאעש. אנחנו מבינים שיש עדיין קרבות בפאתי מוסול. "קודם כל, אני בהחלט חושב שבהקשר הכללי זה עדיין סימבולי. נכון שדאעש יאבד את הנוכחות הפיזית שלו במזרח התיכון. כרעיון צריך לקחת בחשבון שהחיידק או הווירוס הזה כבר הגיע למקומות אחרים. יש ריכוזים גדולים בפיליפינים, בסומליה קצת בלוב".



כנשאל פרופ' רבי על חיסולו של אל-בגדאדי, השיב: "הוא לא ישים קץ לרעיון. את הרעיון הזה מחסלים רק באמצעות מהפכה חינוכית, תודעתית, תרבותית וכלכלית שתבוא מתוך שורות האיסלם. כל עוד זה לא יקרה אנחנו נקבל את הארגון בחלקים אחרים של העולם. אומר הערת הסתייגות, כל הירושה של דאעש מבחינה טריטוריאלית תגרום לנו להתמודד עם מאבקים בעצימות הרבה יותר גבוהה. עד עכשיו דאעש היה מכנה משותף. מכאן ואילך נראה סונים מול שיעים, ערבים מול פרסים, טורקים מול כורדים בצורה הרבה יותר עוצמתית. אני חושב שאנחנו עוברים מכאן לשלב השני".





עריכת תוכן 103FM: מיכל גור