גורמים בסין מזהירים היום (שישי) כי המתיחות בחצי האי הקוריאני עלולה להתלקח "בכל רגע" להגדרתם, ומציינים כי הם חוששים שקוריאה הצפונית עומדת לבצע ניסוי גרעיני שישי במספר או לשגר טילים בלסיטיים נוספים. מדובר בפעולות אשר מפרות את ההגבלות שהטיל עליהם האו"ם ומובילות לשיגור אזהרות מצד ארצות הברית. שר החוץ הסיני וואנג אי אמר כי "חיוני למנוע את הידרדרות המצב לרמה בלתי הפיכה".



בתוך כך, מוקדם יותר היום גורמים בקוריאה הצפונית האשימו את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בהגברת המתיחות באזור, והזהירו אותו כי הממשל יערוך ניסוי גרעיני כשימצא לנכון לעשות זאת, אחרי שסין פנתה לוושינגטון בבקשה שיימנעו מנקיטת פעולה צבאית כלפיהם. בראיון שהעניק סגן שר החוץ הצפון קוריאני, האן סונג-ריול, הוא האשים את הציוצים ה"אגרסיביים" להגדרתו, של טראמפ, בכך שהם "גורמים לצרות" והוסיפו כי המתיחות בחצי האי הגיעה לרמה קריטית. הוא הזהיר: "קוריאה הצפונית תגיב לכל פעולת מנע שארצות הברית תוציא לפועל, לא נשב בחיבוק ידיים במקרה של תקיפה".



נשיא סין, שי ג'יפינג. צילום: רויטרס



קציני מודיעין בצבא ארצות הברית מסרו הלילה לרשת NBC האמריקאית כי צבא ארה"ב מוכן לבצע תקיפה מקדימה נגד קוריאה הצפונית אם המדינה המבודדת תמשיך בהכנות לביצוע ניסוי גרעיני, ואיימו כי ארה"ב לא תהסס לבצע זאת אם כל המאמצים האחרים לעצירת הניסוי ייכשלו. הקצינים הוסיפו כי ארצות הברית הציבה שתי משחתות המסוגלות לשגר טילי טומהוק באזור וכי מפציצים כבדים המוצבים בבסיסים באי גואם ישתתפו גם הם במבצע. מוקדם יותר השבוע, צבא ארצות הברית הציב נושאת מטוסים באזור חצי האי הקוריאני. כמו כן, אופציה של תקיפת סייבר הוזכרה.



כזכור, אמש דווח בכלי תקשורת רבים כי עיתונאים זרים אשר נמצאים בימים אלה בפיונגיאנג לקראת ציון יום השנה ה-105 להולדת מייסדה ומנהיגה הראשון של הדיקטטורה קיבלו הודעה לפיה עליהם להתכונן "לאירוע גדול וחשוב". לאחר מספר שעות של מתח התברר כי המתח שהורגש במדינה נבע מהצגת רובע חדש בבירת המדינה, פיוניאנג. 200 עיתונאים זרים הוזמנו על ידי מנהיג המדינה קים ג'ונג און לטקס החניכה, בו הוא גזר את הסרט האדום המסורתי מול קהל של כ-100 אלף איש. 





במשך קצת יותר משנה הוקמו ברחוב ריומיונג בפיונגיאנג יותר מתריסר גורדי שחקים שמיועדים למגורים, כשבבניין הגבוה מביניהם יש 70 קומות. הפרויקט נבנה במהירות שיא, והבנייה המרתונית נעצרה רק בזמן השיטפונות בסתיו שעבר, כשהמשאבים שהוקצו לפרויקט הועברו לטובת שיפוץ בתים.



הבניינים החדשים משקיפים לארמון קומסוסאן, מקום קבורתם של אביו של המנהיג, קים ג'ונג איל ושל סבו של המנהיג קים איל סונג, שמוגדר אבי האומה - במוזולאום בו הם שוכבים. קוריאה הצפונית הצליחה לעמוד ביעד ולהשיק את הפרויקט לקראת יום הולדתו ה-105 של קים איל סונג ביום שבת. למרות זאת משערים במערב שכן יהיה ניסוי גרעיני לרגל החגיגות. 



בתוך כך סגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס, יטוס בתחילת השבוע הבא לביקור בקוריאה הדרומית, כחלק מביקור בן עשרה ימים במספר מדינות באסיה.