רגע האמת: עשרות מיליוני טורקים צפויים לנהור היום (ראשון) לקלפיות בכל רחבי המדינה כדי להצביע במשאל העם על שינוי בחוקת המדינה, שאם יעבור, צפוי להעניק לנשיא רג'פ טאיפ ארדואן סמכויות כמעט בלתי מוגבלות ועוד שנים ארוכות בשלטון.

אזרחי טורקיה יצטרכו להחליט אם לשנות את שיטת השלטון במדינה מדמוקרטיה פרלמנטרית לדמוקרטיה נשיאותית. הסקרים האחרונים מצביעים על ניצחון דחוק לתומכי ההצעה ברוב של 51.5% . על פי הנתונים, אחוז המצביעים אמור להיות גבוה במיוחד ולעמוד על כ־%90. בחודשים האחרונים נרשמה ירידה משמעותית בכמות המתלבטים, מ־20% בחודש ינואר ל־9% בלבד בימים האחרונים.
אם אכן יזכה ברוב, ארדואן יקבע את מעמדו כשליט כל־יכול בטורקיה. הוא יוכל להישאר בשלטון עד שנת 2029, לבצע מינויים אישיים כמעט ללא התנגדות ולהוציא לפועל חוקים וצווי ביצוע ללא צורך באישור הפרלמנט.

לדברי הנשיא, השינוי בשיטת השלטון הכרחי כדי לאפשר יישום מהיר של רפורמות, "ללא תהליכים פרלמנטריים מפרכים שהגבילו את התקדמותן". תומכיו של ארדואן טוענים כי "הוא הפך את טורקיה לגדולה וחזקה שוב", ולכן יש להעניק לו סמכויות נוספות כדי להמשיך בתהליך. 

הפגנה של תומכי ארדואן בהולנד, על רקע המתיחות בינו לבין אירופה סביב המשאל. צילום: רויטרס
בשבועות האחרונים תקף ארדואן בחריפות את הממשלות בגרמניה ובהולנד, שמנעו כניסת פוליטיקאים טורקים למדינותיהן כדי להשתתף בעצרות תמיכה בנשיא הטורקי. הממשלה הגרמנית כבר ציינה כי היא מתנגדת להפיכת שיטת השלטון בטורקיה לדמוקרטיה נשיאותית. 
 
אחת השאלות המסקרנות שצפויות להישאל בעקבות תוצאות משאל העם היום נסבה סביב טיב היחסים בין טורקיה לאיחוד האירופי אם ארדואן יזכה בכוח ללא הגבלה. בשנים האחרונות מנהלת טורקיה משא ומתן להצטרפות לאיחוד, אף שארדואן כבר התבטא לא אחת נגדו ואף איים "להציף את אירופה בפליטים".
האופוזיציה בטורקיה טוענת כי ארדואן מנצל בשנים האחרונות את כוחו לרעה, כאשר הוכחה לכך היא העובדה כי לאחר ניסיון ההפיכה הכושל בשנה שעברה נעצרו עשרות אלפי בני אדם, בהם עיתונאים רבים. המתנגדים טוענים כי הענקת סמכויות לא מוגבלות יהפכו את טורקיה ל"דיקטטורה של איש אחד" וכי הדמוקרטיה למעשה תחדל מלהתקיים. "אני אוהב את הנשיא שלנו. אני לא יכול להעביר ביקורת על הדרך שבה הוא שולט, היא ללא טעויות. אבל אני מודאג מהעתיד, מי יבוא אחריו?", אמר אמין אוזבי (47), שיצביע "נגד" במשאל העם היום.
גם איברהים קאבוגלו, פרופסור בבית הספר למשפט חוקתי באנקרה, שסולק מתפקידו בעקבות ניסיון ההפיכה האחרון, מתנגד בחריפות להענקת סמכויות נוספות לארדואן ומזהיר מפני ההשלכות הצפויות. "אתה מעניק את מרבית הכוח הביצועי והשיפוטי לאותו אדם ואתה פוטר אותו מאחריות. לא ייוותרו שום איזונים ובלמים אם השינוי הזה יתרחש", הדגיש.