גורמים במפלגת האופוזיציה הטורקית CHP אמרו היום (שלישי) כי יגישו "בקשה לביטול תוצאות משאל העם". הבקשה תוגש מפני שלטענתם "זויפו כ-2.5 מיליון קולות". במפלגה אמרו אמש כי במידת הצורך יפנו לבית המשפט האירופי לזכויות אדם, זאת לאחר שאושרו ברגע האחרון הצבעות בלתי מוסדרות. בתוך כך, לשכת עורכי הדין הטורקית טענה כי מועצת הבחירות הפרה את החוק במהלך משאל העם.



הדברים הללו נאמרים לאחר שארגון זכויות אדם אשר משקיף על המצב בטורקיה טען אתמול כי משאל העם שהתקיים במדינה לא עומד בסטנדרטים האירופים. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, הפיקוח המשפטי על משאל העם והשינויים שנעשו לקראת סיום ספירת הקולות בקלפיות היו בעייתיים. לצד ההתנגדויות דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, אמר כי "יש לכבד את ההחלטות שקיבלו תושבי טורקיה וכי מדובר בהצבעה שהיא עניין פנים מדינתי".



כזכור, במשאל העם שנערך בשבוע שעבר אושרה, ברוב של 51.4 אחוזים, הענקת סמכויות נרחבות לנשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. מפלגת האופוזיציה במדינה דרשה גם היא שהתוצאות יבוטלו בטענה לאי סדרים. בתוך כך, במדינה צפויים לדון בהארכת תקנות החירום במדינה, אשר נכנסו לתוקף לאחר ניסיון ההפיכה במדינה בקיץ האחרון.



מתנגדים למשאל העם בטורקיה. צילום: רויטרס



לאחר קבלת תוצאות משאל העם, אשר הפך את הנשיא ארדואן לשליט כמעט כל יכול, התקיימו הפגנות רבות ברחבי המדינה. מיליוני מתנגדיו של הנשיא יצאו למחות נגד תוצאות משאל העם, כאשר הם חמושים בסירים וכלי מתכת עליהם תופפו ושלטים המוחים נגד הפיכתו של ארדואן ל"סולטן". כאשר עשו זאת, הם נתקלו בתומכיו של הנשיא, שיצאו לחגוג את הניצחון. 
ארודאן עצמו פנה לבנות בריתה של טורקיה, ובעיקר למדינות האיחוד האירופי, שהתנגדו מאוד לחיזוק כוחו ואף מנעו משרים בממשלתו לקיים עצרות באירופה, ואמר כי הוא "מצפה מבנות בריתנו לכבד את תוצאות משאל העם". ארדואן ציין כי "לא כל התיקונים בחוקה שאושרו במסגרת משאל העם, ייכנסו לתוקף באופן מיידי, חלקם ייכנסו לתוקף רק בנובמבר 2019". לדבריו, במסגרת השינויים, תילקח בחשבון האפשרות להחזיר את עונש המוות למדינה. "ביצענו שינוי היסטורי כאשר 25 מיליון אנשים תמכו בהחלטה", אמר במסיבת עיתונאים שקיים במעונו הרשמי, "משאל העם סגר את הדלת בפני התערבות צבאית בענייני הממשלה". הוא הסביר כי "בפעם הראשונה בהיסטוריה של הרפובליקה אנחנו משנים את שיטת השלטון שלנו באמצעות שינויים אזרחיים וזה דבר משמעותי".