תרזה מיי נחשבת לחובבת מושבעת של בישול, אבל את התבשיל שהיא הכינה היום (שלישי) בצהריים עדיין מתקשים לעכל בבריטניה. מי שדיברה ללא הרף על כך שאינה מתכוונת להקדים את הבחירות שאמורות היו להתקיים רק בשנת 2020, בהתאם לחוק של פרלמנט קבוע לחמש שנים, הדהימה היום את המערכת הפוליטית, את התקשורת ואת אזרחי הממלכה המאוחדת כשהתייצבה מול המצלמות בדאונינג 10 והודיעה שהיא רוצה שההצבעה תיערך כבר בעוד שבעה שבועות, ב-8 ביוני.



ההפתעה היא לא רק בגלל שמיי חזרה בה מהצהרות קודמות שלה. קודם כל, מדובר בשינוי כיוון מוחלט עבור מישהי שנחשבת לפוליטיקאית מחושבת, שמקיימת התייעצויות רבות לפני קבלת החלטה, וכעת החליטה לקחת הימור פוליטי, כפי שציינו לא מעט מבעלי הטורים בתקשורת הבריטית אתמול.



בנוסף, כל תשומת הלב הייתה מכוונת לעבר הפתיחה הצפויה של המשא ומתן על הסכם הגירושים מול נציגי האיחוד האירופי, תהליך שלא רק אמור להימשך שנתיים אלא גם להיות מורכב ומלא מהמורות כשלא ברור כיצד ייראה ההסכם הסופי. על אף שדובריה של מיי וגם בכירי האיחוד ציינו כי ההצבעה המוקדמת לא צריכה להשפיע על תהליך הברקזיט, הבחירות בבריטניה – שמצטרפות לבחירות בצרפת ובגרמניה, וכנראה שגם באיטליה – עלולות לסבך יותר את העניינים עם מאבקים חוזרים בין תומכי הברקזיט בתוך בריטניה לבין המתנגדים, אם כי חשוב להדגיש כי הפרידה הבריטית מהאיחוד היא עובדה מוגמרת וסגורה.



הסקרים הולכים עם השמרנים

נכון לעכשיו, ההימור של מיי נראה מוצדק. הסקרים מראים שיש לשמרנים יתרון של יותר מ-20 אחוז על פני הלייבור והמפלגה צפויה לא רק לשמור על השלטון אלא אף להגדיל את הרוב שלה בבית הנבחרים בווסטמינסטר. עבור מי שלא נבחרה לראשות הממשלה, אפילו לא בתוך המפלגה שלה, ניצחון סוחף ב-8 ביוני יספק מנדט ברור למנהיגותה ויאפשר לה לנווט את ספינת הוד מלכותה במים הסוערים של הברקזיט.



מנהיג הלייבור, ג'רמי קורבין, הביע זמן קצר לפני הודעתה של מיי את ביטחונו כי המצביעים מתחילים לחזור למפלגת האופוזיציה, גם לאחר שמיי הודיעה על הקדמת הבחירות, הוא הכריז כי הלייבור תספק "אלטרנטיבה יעילה לממשלה". אבל בפועל, הלייבור נמצאת כיום באחת מנקודות השפל שלה, עם מאבקים פנימיים שנמשכים על אף שקורבין הצליח לשמור על כיסאו אחרי שסיכל ניסיון מרד פנימי בספטמבר שעבר, עם התחזקות של גורמי שמאל קיצוניים שקרובים בדעותיהם יותר לקורבין מאשר למצביעים המסורתיים של המפלגה ועם שורת שערוריות אנטישמיות שהאחרונה שבהם הייתה אי סילוקו של קן ליווינגסטון אחרי שטען שהיטלר תמך בציונות. בתקשורת הבריטית היו תמימי דעים אתמול שהדבר החיובי היחיד עבור הלייבור בבחירות המוקדמות הוא שאחריהן קורבין יישאר רק בספרי ההיסטוריה.



הדבר החיובי היחיד עבור הלייבור בבחירות המוקדמות הוא שאחריהן קורבין יישאר רק בספרי ההיסטוריה. צילום: רויטרס
הדבר החיובי היחיד עבור הלייבור בבחירות המוקדמות הוא שאחריהן קורבין יישאר רק בספרי ההיסטוריה. צילום: רויטרס



בהצהרתה היום, דיברה מיי על כך שהבחירות נועדו לשמור על המדינה מאוחדת מול האתגרים שמגיעים, אבל ההצבעה דווקא עלולה לעורר מתחים רבים שיכולים להשפיע רבות על דמותה של הממלכה המאוחדת. עבור ניקולה סטארג'ון והמפלגה הסקוטית הלאומנית, הבחירות יכולות להוות הזדמנות למפגן כוח שיחזק את מעמדה של השרה הראשונה של סקוטלנד שרוצה לקיים משאל עם חדש על עצמאות החבל. בצפון אירלנד, שכעת נמצאת במשבר פוליטי על רקע הקשיים בהרכבתה של מועצה מנהלת חדשה משותפת לפרוטסטנטים ולקתולים, כבר החלו המפלגות הלאומניות לנצל את הקדמת הבחירות כדי לדרוש משאל עם על איחוד עם הרפובליקה של אירלנד.



תסכול וחוסר אכפתיות אצל המצביעים


ומה לגבי המצביעים הבריטים? עבורם זו תהיה הפעם השלישית בשלוש השנים האחרונות שהם יצטרכו לראות את הקלפי מבפנים אחרי הבחירות הכלליות של 2015 ומשאל הברקזיט אשתקד – הסקוטים יספרו הצבעה רביעית אחרי משאל העם ב-2014 – והתגובות היום ברשתות החברתיות העידו על התסכול ועל חוסר האכפתיות הגובר שצפוי לבוא לידי ביטוי גם בקלפיות ביום ההצבעה. "אני לא בטוח ששלוש השנים האחרונות לא היו תוכנית זדונית ארוכת טווח של מישהו כדי להרוס בהדרגה את הרצון של כל מי שמתעניין בפוליטיקה לחיות", כתב אחד הגולשים.



כיצד תיראה בריטניה ב-9 ביוני בבוקר? כנראה די דומה. סביר להניח שעם אותה ראשת ממשלה אבל עם מנדט מוצק ורוב גדול יותר, עם מפלגת לייבור שסועה ומדממת ששוב תשלח את המנהיג שלה לגרדום ועם מציאות לא ברורה לגבי תוצאות המשא ומתן על הברקזיט וגם לגבי עתידה של הממלכה המאוחדת. אבל מצד שני, ההצבעות בשנה האחרונה, החל מהברקזיט ועד ניצחונו של דונלד טראמפ, הראו שלפעמים התוצאות יכולות לטרוף את הקלפים ולהיות בלתי צפויות. עוד שבעה שבועות נדע אם ההימור של תרזה מיי אכן השתלם.