שיעור ההצבעה בסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות צרפת שמתקיימות היום (ראשון) הגיע נכון לשעה 17:00 ל-69.4% מבעלי זכות הבחירה. הטלוויזיה הבלגית מסרה אחר הצהריים תוצאות סקר יציאה מהקלפיות. לפי הסקר, מועמד המרכז עמנואל מקרון מוביל עם 24 אחוזים, והוא יעלה לסיבוב השני מול מועמדת הימין הקיצוני מרין לה פן שזוכה ב-22 אחוזים.



מועמד הימין הרפובליקני פרנסואה פיון עם 20 אחוזים וחצי ומועמד השמאל הקיצוני ז'אן לוק מלנשון עם 18 אחוזים. התוצאות עשויות להשתנות עד סגירת הקלפיות בתשע. מקרון זכה ב-45 אחוזים בהצבעת הצרפתים בצפון אמריקה שנערכה אתמול.



כל עלייה בשיעור ההצבעה פועלת נגד המועמדים הקיצוניים, ופוגע במיוחד במנהיגת החזית הלאומית מארין לה פן שהתגייסות תומכיה גבוהה מראש. לעומת זאת, המועמדים שבוחריהם לא היו בטוחים בהצבעתם, כמו מועמד המרכז העצמאי עמנואל מקרון ומועמד הרפובליקנים פרנסואה פיון, עשויים ליהנות מהאחוזים הגבוה, מה גם שבמהלך היום נפוצו קריאות רבות בטוויטר להצביע עבור האחרון.



מארין לה פן מצביעה בהנן-בומון. האם אחוזי ההצבעה הגבוהים יפגעו בה? צילום: רויטרס
מארין לה פן מצביעה בהנן-בומון. האם אחוזי ההצבעה הגבוהים יפגעו בה? צילום: רויטרס



עם זאת, לא מעט אנשים ומשפחות שיצאו לטיולי יום ראשון ברחבי המדינה אמרו כי אין בכוונתם להצביע. "אין עבור מי להצביע. כל המועמדים דואגים לעצמם ולא לנו", אמרה דומיניק שיצאה עם ילדיה לגן לוקסמבורג.



בתוך כך, המתח הביטחוני ממשיך להיות גבוה גם בשעות אלה, כאשר בקרבת קלפי בעיר בזנסון התגלתה מכונית נטושה, בעלת לוחית זיהוי מזויפת, עם מנוע דולק ובתוכה נמצא רובה. המשטרה פתחה בחיפושים אחר הזוג שנטש אותה והקלפי פונה ונסגר, אך נפתח מחדש מאוחר יותר.



בסך הכל, מאבטחים את תהליך הבחירות 50 אלף שוטרים ו-7,000 חיילים, זאת על רקע איומי הטרור. למעשה, זו הפעם הראשונה שבחירות ברפובליקה נערכות תחת מצב חירום שהוכרז בגלל הפיגועים האחרונים. עם זאת, השוטרים והחיילים אינם יכולים להיכנס לתוך הקלפיות וגם לא לבדוק את המצביעים, כאשר סדרני ועדת הבחירות הם אלו שאמונים על בדיקת התיקים.



עמנואל מקרון מצביע בבחירות היום. לפי הסקרים הוא המועמד המוביל. צילום: רויטרס
עמנואל מקרון מצביע בבחירות היום. לפי הסקרים הוא המועמד המוביל. צילום: רויטרס



לרשות יושבי ראש ועדות הקלפי הועמדו כפתורי אזעקה אלקטרונים המחוברים ישירות למטה המשטרה המקומית. המועמדים עצמם נהנים משמירה הדוקה שמבוצעת על ידי שומרי ראש שהוצבו באזורים שונים במדינה מטעם הממשלה הצרפתית.



פרנסואה הולנד, הנשיא הראשון בתולדות הרפובליקה שוויתר על הצגת מועמדותו לתקופת כהונה שנייה, הצביע בעירו טול שבמרכז צרפת ושיבח את עבודת שירותי הביטחון ואת הבוחרים שבאו להצביע. "הם הוכיחו שהדמוקרטיה חזקה מן האיומים", אמר הולנד. כמו כן, הוא לקח איתו לתא הבידוד חמישה פתקי הצבעה כדי להפגין אובייקטיביות.



שני המובילים על פי הסקרים הצביעו רחוק מפריז, כאשר מועמד המרכז-שמאל העצמאי עמנואל מקרון עשה זאת בעיר הנופש לה טוקה, שם יש לאשתו ולו בית, ומועמדת הימין הקיצוני מארין לה פן בהנן-בומון, עיר שהיא עומדת בראשה בצפון צרפת. מקרון  יחזור לקראת שעות הערב לפריז לאירוע ענק שיוקדש לאוהדיו ולתקשורת בגני התערוכה בדרום העיר. לעומת זאת, לה פן תישאר בצפון. מועמד הרפובליקנים פרנסואה פיון הצביע גם הוא, כמו גם מועמד השמאל הקיצוני מלנשון, בפריז.