פרשת הרצח שהסעירה את ארצות הברית במשך כמעט 40 שנה הגיעה אתמול לסיומה. בית המשפט בניו יורק גזר 25 שנות מאסר על פדרו הרננדס, עובד מעדניה בן 56, שהורשע בחטיפה ורצח של הילד היהודי איתן פץ בשנת 1979. איתן, בן השש, נעלם באותה שנה כשהלך לבדו לאוטובוס ההסעה לבית הספר בניו יורק ונעלם. במשך עשרות שנים היעלמותו הייתה אחת מהתעלומות הגדולות של העיר ניו יורק וארצות הברית בכלל. תמונתו הייתה מהראשונות שהודפסו על קרטוני החלב, שבשנות השמונים הייתה לדרך הפופולרית ביותר לחיפוש אחר נעדרים. היעלמותו אף הובילה להקמת המרכז הבינלאומי לאיתור ילדים נעדרים בארצות הברית.




אסף יחזקאלי, כתב החוץ של חדשות 2, התראיין היום (ראשון) לברהנו טגניה וגלעד שלמור ב-103FM וסיפר: "משפטו של פדרו הרננדס, הלוקה בשכלו, התבסס על עדות בני המשפחה, להם סיפר פדרו במהלך וידוי בכנסיה בפני כומר כי לא היה למעשה איזשהו מניע. הוא היה עובד במרכול וסיפר על ילד שנכנס עם דולר אחד בכיסו והוא חנק אותו למוות. כשנעצר הוא אף לא הכחיש".




כמאה ילדים נעלמים מדי שנה - מבלי שמוצאים זכר




"אך בשנת 2012, עקב הליך חקירה לקוי ואי מתן זכויות בסיסיות לפדרו כעצור, המשפט הוכרז כמשפט זוטא ונפסל בעוד שהמושבעים לא הצליחו להגיע להסכמה", סיפר. לאחר ההחלטה להעמדה מחודשת של פדרו לדין, הוכרז אתמול כי נגזר עליו מאסר עולם עם אפשרות לבחינת חנינה אחרי 25 שנה. איתן עצמו לא נמצא עד היום, ולמשפחה היהודית מניו יורק אין קבר לעלות אליו.



"תופעת היעלמות ילדים בארצות הברית אינה תופעה חדשה", סיפר יחזקאלי, "בארצות הברית מדווחים על מאות אלפים מדי שנה, רובם נמצאים אחרי שעות או ימים ספורים. אך ברחבי ארצות הברית נעלמים מדי שנה כמאה ילדים מבלי שמוצאים להם זכר. רק בניו יורק מדווחים על 20 ילדים נעדרים בשנה וישנה יחידה מיוחדת בניו יורק המתעסקת בנושא".



על המשפחה פירט כי "זו משפחה מבוססת בניו יורק ולכן אין הסבר לכך שבמשך שנים מישהו אחר בשם חוזה ראמוס ישב בכלא על רציחתו של איתן פץ בעוד שהווידוי המדובר התקיים לפני החקירה המשטרתית".



עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן