תוצאות הקלפיות בסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות צרפת לא מפתיעות: לסיבוב השני עלו מועמד המרכז, עמנואל מקרון שזכה ב-23.75 אחוזים מהקולות והפוליטיקאית שמשכה את תשומת לב העולם כולו, מארין לה פן זכתה ב-21.53 אחוזים מהקולות. בנוסף, פיון זכה ב-19.91 אחוזים ומלנשון ב-19.64 אחוז.



גורמים במפלגות הסוציאליסטית והשמרנית, שתי המפלגות הגדולות המסורתיות, שלא יזכו לייצוג בסיבוב השני, הודיעו זמן קצר לאחר הכרזת התוצאות כי ייתמכו במקרון בסיבוב השני. לפני כל הנתונים והפרשנויות, התוצאות של הסיבוב הראשון לא משאירות סיכוי ללה פן בסיבוב השני, שיהיה ניצחון כמעט אוטומטי למקרון. 

מקרון, בנקאי לשעבר עם ניסיון פוליטי שתומך בחוזקה באיחוד האירופי ורץ באופן עצמאי, ספג ביקורת רבה על העמימות של אג'נדת המרכז שהציג. עם זאת, הוא מצליח לאחד מולו כעת מצביעים רבים שחוששים מלה פן, מנהיגת "החזית הלאומית" המתנגדת בחוזקה לאיחוד האירופי וידועה בהתבטאויותיה נגד זרים ומיעוטים במדינה.

בנאום הניצחון שלו, אמר מקרון כי בשנה אחת שינה את הפוליטיקה הצרפתית. "העם אמר את דברו - אם אבחר, אביא פנים חדשות למערכת הפוליטית המעופשת במדינה", הצהיר, "יש רק צרפת אחת - צרפת של הפטריוטים". הוא הוסיף בראיון לעיתון צרפתי: "אני נמצא במרחק של צעד אחד מהנשיאות". בתוך כך, שער האירו טיפס והגיע לשיא של חמישה חודשים מול הדולר. הוא עומד על רמה של 1.094 דולרים במסחר בשווקים האמריקאים.

עמנואל מקרון. צילום: AFP


מנהיגת הימין הקיצוני בצרפת, מארין לה פן, הודתה למצביעים על התמיכה בה לאחר שעלתה לסיבוב השני בבחירות במדינה והבטיחה לשמור על צרפת מ"הגלובליזציה המשתוללת". "התוצאות הן היסטוריות. זה שם עליי אחריות עצומה להגן על האומה הצרפתית, על האחדות שלה, על הביטחון שלה ועל התרבות שלה", אמרה לה פן לתומכיה לאחר הכרזת התוצאות. במידה ולה פן תזכה בבחירות לנשיאות שצפויות להתקיים ב-7 במאי, היא תהיה האישה הראשונה שתכהן בתפקיד נשיאת צרפת.

מארין לה פן. צילום: AFP

העולם כולו, בכל מקרה, ימשיך לשאת עיניו לעבר האפשרות של הפתעה מלה פן, שבכוחה יהיה לשנות ממשית את הסדר הבינלאומי ולהחזיר סופית, כפי שניסחו זאת, "את הלאומיות הבדלנית על חשבון הבריתות של אחרי מלחמת העולם השנייה".