המתח בין קוריאה הצפונית לבין ארה”ב ובעלות בריתה לא נרגע. כוחות המשטר עצרו אזרח אמריקאי שניסה לעזוב את המדינה. המשטר איים לפגוע בנושאת המטוסים שעושה את דרכה לאזור ואף שיגר איום בתקיפה גרעינית על אוסטרליה.



התקשורת הדרום קוריאנית דיווחה אתמול כי הרשויות בקוריאה הצפונית עצרו בסוף השבוע אזרח אמריקאי־קוריאני שעמד לצאת בטיסה מנמל התעופה בפיונגיאנג. הסיבה למעצר עדיין לא ברורה. לפי הדיווחים, האיש – שזוהה כטוני קים – הוא פרופסור באוניברסיטת ינביאן למדע ולטכנולוגיה בסין ובחודש האחרון הוא שהה בקוריאה הצפונית לצורך פעילות של סיוע ורווחה במדינה ולימד אזרחים מקומיים ראיית חשבון. השגרירות השוודית בפיונגיאנג, שמייצגת את האינטרסים הקונסולריים של ארצות הברית במדינה המסוגרת, אישרה כי ידוע לה על אזרח קוריאני־אמריקאי שנעצר לאחרונה, אולם לא נמסרו פרטים נוספים.



מדובר באזרח האמריקאי השלישי שמוחזק כעת בידי הצפון קוריאנים. הסטודנט אוטו וורמבייה נידון ל־15 שנות מאסר עם עבודת פרך אחרי שהודה כי ניסה לגנוב שלט תעמולה, בעוד קים דונג־צ'ול, יליד קוריאה הדרומית ובעל אזרחות אמריקאית, נידון בעבר ל־10 שנות מאסר על ריגול.



טילים שהוצגו במצעד צבאי בקוריאה הצפונית. צילום: רויטרס



במקביל, נמשכו אתמול האיומים מצד המשטר בפיונגיאנג. במאמר שפורסם ביומון מפלגת הפועלות, "רודונד סינמון", איימו הצפון קוריאנים לפגוע בנושאת המטוסים קרל וינסון ובספינות המלוות אותה בדרכה לחצי האי הקוריאני. "הכוחות המהפכניים שלנו במוכנות קרבית כדי להטביע את נושאת המטוסים המונעת בכוח גרעיני במכה אחת", נכתב ביומון שכינה את האונייה "חיה דוחה" וציין כי מכה נגדה תהיה "דוגמה מוחשית להפגנת הכוח של הצבא שלנו".



נושאת המטוסים, שבשבוע שעבר התברר כי עשתה את דרכה תחילה לכיוון האוקיינוס ההודי בניגוד לטענות הבית הלבן, נמצאת כעת בדרכה לחצי האי הקוריאני וצפויה להגיע לאזור בימים הקרובים. אתמול הצטרפו לקבוצת הקרב האמריקאית שתי ספינות מלחמה יפניות לתמרונים במערב האוקיינוס השקט.



הצפון קוריאנים הזהירו אתמול גם את אוסטרליה מתגובה צבאית גרעינית אחרי ששרת החוץ, ג'ולי בישופ, הזהירה אחרי פגישה בסוף השבוע עם סגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס, כי המדינה עלולה לעמוד בפני סנקציות נוספות. "אם אוסטרליה תמשיך ללכת בעקבות ארצות הברית כדי לבודד ולחנוק את קוריאה הצפונית זה יהיה מעשה התאבדותי שיהיה במסגרת של מכה גרעינית של הכוח האסטרטגי הצפון קוריאני", נמסר מסוכנות הידיעות הרשמית.



בתוך כך, תחקירים של ה"דיילי מייל" ושל "הסאנדיי טיימס" חשפו אתמול כי הצפון קוריאנים הצליחו לממן את תוכנית הגרעין שלהם באמצעות חברת ביטוח שהפעילו במשך יותר מעשרים שנה מבית פרטי בשכונת בלקהית' שבדרום מזרח לונדון ואשר מגלגלת כ־33 מיליון פאונד בשנה מעסקאות נדל"ן ומסחר במטבעות זרים.



לפי הדיווחים, חברת הביטוח הצפון קוריאנית מופיעה ברשימת הסנקציות של האיחוד האירופי ובשנה שעברה פשטו המשטרה וסוכני משרד האוצר על הווילה והצפון קוריאנים מיהרו להפסיק את הפעילות.