האם אלמלא היטלר, השואה עדיין היתה מתקיימת, או שההיסטוריה כולה תלויה על כתפיו של צורר אחד? בשאלה הזאת התחבטו היום (שני) בן כספית ואריה אלדד, במהלך יום השואה, כשראיינו את פרופסור שלמה אהרונסון ב-103FM.


"יש כמה סוגיות. אחת מהן שהמשטר והיטלר עצמו הסתירו את השואה. הם דיברו על זה לפעמים בעקיפין בכל מיני כינויי השוואה. כל מיני מסמכים שיש לנו היום מתייחסים לזה בתור טיפול מיוחד, בתור מהלכים שחייבים למלא, למרות שקשה ואיום ונורא לעמוד בחברתן של אלפי גוויות. זה מתוך התבטאות של הימלר, ראש התליינים. 
 
"היחס של היטלר עצמו היה מאד תכליתי - שמי שהיה קשה לו לא קרה לו שום דבר. המקרה הקלאסי הוא המקרה של המפקד הנאצי של אזור מערב פולין, גנרל אוברסט, דרגה של גנרל שלא קיימת בצה"ל. אותו גנרל שפיקד על כל חצי פולין בייחוד החצי המזרחי, ששם התחילו עיקר המהלכים והפקודות שהתחילו אחר כך והתפרסו. הוא כתב מכתב תלונה לרמטכ"ל הגרמני ואמר מה זה הדבר הזה שהורגים פה אזרחים, אנשים נשים וטף. 
 
הוא כתב את זה בלשון שאיננה משתמעת לשתי פנים והממונים עליו מצאו לנכון להעביר זאת הלאה. המכתב הגיע להיטלר?
"את זה אנחנו לא יודעים, כי הוא נבלע בבירוקרטיה, אבל הוא הועבר לשירות בהולנד, והיום יודעים על מעלליה של הולנד שהיתה נתונה לשלטון דמוקרטי וליברלי שלא היה יכול ולא היה רוצה להתעסק ברצח עם, וכך קרה שהוא הועבר להולנד. שם לא קרה לו כלום, הוא לא הועמד לדין.
 
"הוא היה קצין בעייתי או סרבן ולכן מה שאנחנו כן יודעים עליו שאחרי המעבר להולנד הוא נתקע בדרגתו של קולונל גנרל ולא עלה בדרגה מאז התקופה שהגיע לפולין ולא שילם שום מחיר על המכתב הזה והטענות שלו. מה קרה איתו בסוף זו חידה גדולה".
 


אבל האם הייתה השואה מתקיימת אלמלא היטלר? הגרמנים היו עושים זאת בלעדיו בסופו של דבר?
"כן. קודם כל העבירו אותו למקום אחר, הוא לא קודם. מ-1939 ועד העברתו להולנד הוא נתקע והם הסתכלו לראות מה יקרה והם לא יכלו לדעת איך הצבא הגרמני יקבל את העניין שהם הורגים ילדים".
 
"יתר על כן, העניין של שליטת היטלר בצבאות הוא מאד אופייני לבירוקרטיה הנאצית. היטלר היה ראש הממשלה עם סמכויות שנתנו לו על ידי העם הגרמני בבחירות כביכול שנעשו הרבה לפני המלחמה והיטלר היה ההתגלמות של החזון הנאצים. דבר היו 'דבר אלוהים חיים'. הבעיה הייתה שנתנו לבלסקוביץ' לכתוב את המכתב והעבירו אותו להולנד כאשר לבסוף שם הוא נלחם בבריטים כמו נמר. סופו היה שהוא התאבד והעמידו אותו לדין על פשעי מלחמה".
 
למרות שהוא ניסה לעצור את זה
"הוא יצא באחת ההפסקות במרפסת בית המשפט ובסוף קפץ מהמרפסת ומת. למה? ככה".