עיתונאית לבנונית פרסמה מאמר דעה בעיתון הלונדוני א-שרק אל-אווסאט בו טענה כי אנשי חמאס הנמצאים בטורקיה הביעו את חששם מהאפשרות שאנשי מוסד יתנקשו בחייהם. לדברי הכותבת הודא חוסייני אנשי חמאס, בעיקר אלה האחראים על גיוס כספים לזרוע הצבאית של הארגון דיווחו לרשויות באנקרה כי הם נתונים למעקב ואף לאיומים וכי הם מרגישים חשש כבד לחייהם.



לטענת חוסייני מאז ההתנקשות בחייו של הטוניסאי מוחמד א-זווארי, שהיה מהנדס תעופה בחמאס, לא רק הזרוע הצבאית של חמאס, הנמצאת בטורקיה, מרגישה מאוימת אלא גם הזרוע המדינית של הארגון שמתארחת אצל הטורקים מאז שיצאה מסוריה על רקע המלחמה המתמשכת במדינה.



כמו כן, היא טוענת שפעילי חמאס בטורקיה מדגישים שאין להם את האפשרות לתקן את הביטחון האישי שלהם כאשר הם עוסקים בגיוס כספים והעברת אמצעים אלקטרוניים או תיאום של אימונים צבאיים בטורקיה. מומחה לעניין אמר: "טורקיה לא שונה מאף מדינה. על פעילי החמאס לשאול את עצמם את שאלות לגבי ביטחונם העצמי ומי עוקב אחריהם, וכן מי דואג לביטחונם כשהם עוברים ממקום למקום". לטענתו, "הם קיבלו איומים על חייהם ויודעים כעת שאף אחד לא דואג לביטחונם. הדבר גרם למתיחות גדולה בזרוע הצבאית של חמאס בטורקיה וגם בקרב הלשכה המדינית המתארחת במדינה".



פעילי חמאס. חוששים לחייהם. צילום: עבד ראחים חטיב, פלאש 90
פעילי חמאס. חוששים לחייהם. צילום: עבד ראחים חטיב, פלאש 90



במאמר נאמר עוד כי סדר העדיפות של המודיעין הטורקי לגבי חמאס הוא שם את הארגון בעמדה משנית מאחר ובטורקיה מודאגים מדברים אחרים באזור, בראשם המלחמה בסוריה. בנוסף, לטענת חוסייני העובדה שחמאס ניתק קשרים עם האחים המוסלמים לאחרונה, כפי שפורסם באמנה החדשה של הארגון, לא תרמה למצב מבחינת הטורקים. מה עוד שמאז שנבחר יחיא סנואר בעזה הודק הקשר עם איראן ומכאן טורקיה אינה זקוקה לקבוצות שאינן בוטחות בה.



יש לציין כי טורקיה עצרה ביום ראשון האחרון אזרח איראני שלדבריה ניסה להבריח מרכיבי טילים נגד טנקים "לטרוריסטים", כאשר באותו יום ביום אלמונים התנקשו בחייו של איש האופוזיציה סעיד כרימיאן באיסטנבול ששהה עם שותפו הכווייתי. למרות שהוא נמנה על האופוזיציה האיראנית טהרן דרשה מאנקרה לחקור את ההתנקשות מאחר והוא אזרח איראני.



"הדאגה של גורמים בטורקיה מהמצב בסוריה בכל הקשור לכורדים לא מאפשרת לה לדאוג לביטחונם האישי של אנשים זרים שאפשרה להם לפעול בתחומה", קובעת הכותבת, ומוסיפה: "חמאס קרוב ללבו של הנשיא ארדואן, אולם בשל האווירה הבינלאומית הטורקים מעדיפים להגן על עצמם. בטוח שישנם כאלה שיפיקו תועלת ממצב זה".