בפעם הראשונה מתחילת מלחמת האזרחים, לפני יותר משש שנים, הושגה הסכמה עקרונית להקים בסוריה אזורים בטוחים, שבהם לא יוכלו לפעול מטוסי חיל האוויר של אסד, או מטוסים מחילות אחרים. שר החוץ של קזחסטן, קייראט עבדרחמנוב, הודיע היום (חמישי) בבירה אסטנה, שם מתקיים סבב השיחות הרביעי בין נציגי המשטר הסורי לאופוזיציה, כי המדינות הנותנות חסות למו"מ הסכימו לחתום על מזכר ההבנות בעניין האזורים הבטוחים.



משרד החוץ הטורקי הודיע, כי האזורים שיוכרזו בטוחים הם אידליב ופרבריה, אל-רוטה המזרחית שבפרברי דמשק, חלקים מפרברי חלב, לטקייה, חמאה, חומס וכן דרעא וקוניטרה שבדרום סוריה. סוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" ציינה, כי שלוש מדינות חתמו על ההסכם - רוסיה, טורקיה ואיראן.



משלחת האופוזיציה עזבה בזעם את האולם, לאחר שנודע שאיראן חתומה על ההסכם, עליו הכריז גם סגן שר החוץ האיראני. משרד החוץ הטורקי בירך על ההסכם, והדגיש כי "הדבר יבטיח העברת סיוע הומניטרי לאותם אזורים".



טיוטת המזכר קובעת, כי בארבעת האזורים תחול "הפחתת הסלמה" ומבטיחה הקמת צוות משותף של הערבים בתוך חמישה ימים לאחר החתימה, כדי לקבוע את האזורים בהם תחול "הפחתת ההסלמה", וכן את האזורים הבטוחים ולהביא לפתרונות טכניים של הבעיות הצצות. עד ה-22 הבא יעשו הצדדים הערבים הכל על מנת להציג מפות שלפיהן ייקבעו אזורי "הפחתת ההסלמה" וכן "האזורים הבטוחים".



שליח האו"ם לסוריה, סטפאן דה-מסטורה, אמר בעקבות ההסכם, כי "מדובר ביום חשוב בתולדות המשבר הסורי". הוא הוסיף, כי "אם אכן יתממשו ההבנות שהושגו היום בקזחסטן, יהיה הדבר שינוי של ממש בחייהם של בני העם הסורי, הסובלים מהפצצות בלתי פוסקות בכל רחבי המדינה בשש השנים האחרונות".



אתמול אמר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, במהלך מסיבת עיתונאים עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, כי השניים, וגם מקבילם האמריקאי, דונלד טראמפ, שוחחו על הקמת אזורים אסורים לטיסה או אזורים של "הפחתת הסלמה". לדבריו, "זאת אחת הדרכים לבסס את משטר הפסקת האש".



בחודש שעבר טענו כלי תקשורת ערביים כי ישראל תקפה עמדות של כוחות "הביטחון הלאומי", מיליציה התומכת במשטרו של נשיא בסוריה בשאר אסד, באזור קוניטרה. על פי רשת אל מיאדין המזוהה עם חיזבאללה, בתקיפת חיל האוויר בעיירה נבא אל פוואר הסמוכה לגבול עם ישראל, נהרגו שלושה בני אדם ושניים נפצעו.



בעקבות הדיווחים, מתח דובר הקרמלין ביקורת על התקיפות הישראליות בשכנה מצפון ואמר כי על ישראל ועל כל המדינות להימנע מפעולות שיגבירו את המתח הגבוה באזור. הוא הוסיף במסיבת עיתונאים: "יש לכבד את ריבונותה של סוריה".