נשיא גרמניה, פרנק-ולטר שטיינמאייר החליט במהלך ביקורו בארץ לא להיפגש עם ארגוני השמאל, כדי לא ליצור אי נעימות וסכסוך נוסף אחרי האולטימטום של ראש הממשלה ביבי נתניהו לשר החוץ זיגמר גבריאל, אבל הוא עורר ביקורת חריפה נגדו בגרמניה. זאת, כיוון שזמן קצר אחרי ביקור ב"יד ושם" הגיע לרמאללה והניח זר פרחים על קברו של יו"ר הרשות לשעבר יאסר ערפת. זו פעם ראשונה שנשיא גרמניה מניח זר כזה על הקבר של ערפת.  


התקשורת הגרמנית היתה תמימת דעים שהנשיא גילה חוסר טאקט משווע בנושאים בהם יש רגישות גדולה בישראל - השואה והסכסוך עם הפלסטינים. כתב העיתון "די וולט", קלמנס ורגין, העיר בחשבון הטוויטר שלו: "זה מה שנקרא השוואה מוסרית". העיתון "טאגס שפיגל" השווה את הזר שהניח הנשיא לראשונה על קבר ערפת לזה שהניח הקנצלר וילי ברנדט בתחילת שנות השבעים ליד אנדרטת גטו ורשה וכתב: "זה מה שנקרא סוציאל-דמוקרטיה בשינוי". 

ערפאת ושמעון פרס. צילום: יעקב סער, לע"מ
ערפאת ושמעון פרס. צילום: יעקב סער, לע"מ
העיתון "אבנבלדט" הגרמני כתב: "שטיינמאייר היה בלחץ גדול בביקור בישראל. מצד אחד לא רצה להיקלע להמשך הסכסוך עם נתניהו והיה מרוצה מכך שאבו מאזן דיווח לו שנשיא ארה"ב טראמפ, רוצה לחדש את המו"מ בין ישראל והפלסטינים. מצד שני הוא נלחץ מהעובדה שהפלסטינים רואים בגרמניה מתווכת אובייקטיבית ורוצים שהוא יהיה אחד המתווכים במו"מ".