פריצה חסרת תקדים:מתקפת-סייבר ענקית פגעה היום (שישי) בכמאה מדינות בעולם - כשהנזק המרכזי שהיא מסבה הוא לבתי חולים בבריטניה, שם בוטלו טיפולים רבים וחלק ניכר מהפעילות הושבת. המתקפה, שלא ברור בשלב זה מי עומד מאחוריה, נעשתה דרך כלי פריצה שמצפין את המידע במחשב שנפגע ומבקש מהמשתמש כופר בדמות ביטקוין כדי שיוכל להשתמש בו בחזרה.



על פי דיווחים בארה"ב, כלי הפריצה הזה, המכונה "ransomware" פותח על ידי הסוכנות לביטחון לאומי בארה"ב והודלף לאינטרנט. מייקרוסופט הוציאה עדכון אבטחה מיוחד שאמור להגן על מחשבים ממנו, אך נראה שבארגונים גדולים רבים טרם הספיקו להתקינו. בנוסף לבתי חולים בבריטניה, בין הנפגעים היו ענקית התקשורת הספרדית "טלפוניקה", שטענה כי רק חלק ממחשביה הפנימיים נפגעו ולא נגרם נזק לשירותיה, ומחשבים רבים ברוסיה. "אנחנו חווים שיבוש טכני משמעותי ביותר וישנם עיכובים בכל בתי החולים שלנו", נמסר מקבוצת בארטס הלת', שמתפעלת בתי חולים מרכזיים בלונדון.



"כשאנשים שואלים אותנו מה משאיר אותנו ער בלילות, זה זה", אמר כריס קמצ'ו, בכיר באחת החברות בארצות הברית שמנטרת את המתקפות עבור לקוחות שונים ל"ניו יורק טיימס". 



ככל הנראה, התוכנה הזדונית נשלחה בדואר אלקטרוני. מהרגע שנפתחה, המידע במחשב הוצפן והופיע המסך שמורה כי יש לשלם בביטקוין כדי לשחרר את הנעילה.



לוחמת סייבר, אילוסטרציה. צילום: istockphoto
לוחמת סייבר, אילוסטרציה. צילום: istockphoto



היערכות בישראל



החשש מפני מתקפת הסייבר הורגש גם בישראל כאשר בית החולים איכילוב נקט אמצעי זהירות והודיע לעובדים כי הוקשחה וצומצמה הגלישה למספר אתרים ממחשבי בית החולים וכן נחסמה גישה לאתרי שירותי דואר אלקטרוני. עוד הובהר לעובדים כי עליהם להישמר מפני קבלת מיילים המכילים דרישה לתשלום כופר. 



בתוך כך כוננות סייבר הוכרזה על ידי משרד האנרגיה במתקני ובמערכות התשתיות הלאומיות, בין היתר בחברת החשמל, בתחנות הכוח ובתשתיות האנרגיה והמים. "הפעולות נועדו לחזק את הגנת הסייבר ולהגביר את הכוננות, בהתאמה למתאר התקיפות המאפיין את גל התקיפות הנוכחי בעולם", כך נמסר ממשרד האנרגיה. 



ניר שפריר, דירקטור בחברת אבטחת הסייבר ניוטרון, הדגיש את היקף הסכנה: "תרחיש האימים כבר מתממש. שאננות עולמית מול איומים מוכרים ולא מוכרים עלולה הפעם לעלות בחיי אדם. המתקפה הנוכחית חמורה מכל מה שזיהינו בעבר. יש חשיבות לאחד כוחות בין מדינות ומטות סייבר כדי לייצר פתרונות מיידיים".