אז הודעתו של יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, על מעצרו של האיש שהתנקש בחייו של בכיר הארגון מאזן פוקהא, מדי יום מתגלים פרטים חדשים על אודות אותו לילה גורלי במרץ האחרון, שבו פוקהא, בן 35, חוסל.  פוקהא, תושב ג’נין, חוסל בעזה לאחר שאלמונים ירו בו מטווח קצר. הוא עמד בין השאר מאחורי פיגוע ההתאבדות בקו 361 בצומת מירון ב־2002, שבו נהרגו תשעה בני אדם. הפרטים הידועים עד כה הם שהמתנקש בפוקהא היה בעבר גם הוא חבר בזרוע הצבאית של הארגון, אך הודח משירותיה ב־2008 בשל בעיות מוסר והתנהגות, בהן תקיפות שווא של אזרחים, והצטרף לאחת הקבוצות הסלפיות הקיצוניות הפועלות ברצועת עזה. ברצועת עזה ממשיכים לדבוק בגרסה כי המוסד עומד מאחורי ההתנקשות.



בכמה דיווחים ברשתות החברתיות נאמר כי המתנקש, שכונה א”ל, הוא לא אחר מאשר אשרף מוחמד אבו לילה, בן 38, שמתגורר במחנה הפליטים נוסיראת במרכז רצועת עזה. לפי פרסומים ברשתות החברתיות, המודיעין הישראלי הורה לו להתנקש בחיי פוקהא לפני כחודש וחצי בפתח ביתו בשכונת תל אל־הווא בעיר עזה. מיד לאחר פרסום שמו ותמונתו, הודיעה משפחתו כי היא מנדה אותו משורותיה, וכי היא “תקבל כל גזר דין על פי חוקי השריעה” שייגזר עליו, כולל הוצאה להורג. מקורות בחמאס מסרו כי המתנקש הובא אל זירת הפשע ואף שחזר את ההתנקשות לפני המצלמות בנוכחות עשרות אנשי ביטחון ומשטרה.



אספו ראיות


כזכור, הנייה הודיע בחמישי האחרון כי רוצחו של פוקהא, ששוחרר בעסקת שליט, נתפס ונמצא בידי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, וכי "הוא הודה בחקירתו כי עבד עבור הציונים". חיסולו של פוקהא בארבעה כדורים מאקדח עם משתיק קול גרם לתדהמה. במסיבת העיתונאים המאולתרת שכינס בפתח ביתו, ולצדו אלמנתו של פוקהא וכן ראש הלשכה בעזה יחיא סנוואר, הנייה תיאר את הטלטלה הקשה שעברה על חמאס: “ההתנקשות בחיי המנהיג פוקהא הייתה מכה כואבת הן אסטרטגית והן ביטחונית”, אמר.



אתר החדשות הערבי “ערבי 21” חשף פרטים חדשים על אודות נסיבות ההתנקשות בחייו של פוקהא. בדיווח באתר צוטט בכיר ברצועת עזה אומר כי “אבו לילה היה חבר בחוליה ישראלית, שמספר חבריה עלה על עשרה, וכולם כיום מצויים בידיהם של מנגנוני הביטחון של חמאס”. על פי הדיווח, אבו לילה נעצר 15 ימים לאחר ההתנקשות בחיי פוקהא, אך ניסה להכחיש כל קשר לחיסול. בינתיים אנשי מנגנוני הביטחון הצליחו לאסוף ראיות הקושרות אותו לביצוע ההתנקשות. “העצורים חשודים במימון, אספקת נשק לביצוע הפשע ומעקב אחר היעד”, סיפר המקור. “הם שכרו דירה מול הבניין שבו התגורר פוקהא וידעו הכל על כל תנועה שלו”.



בכירי חמאס בהלווייתו של פוקהא, צילום: רויטרס



לדברי המקור, אבו לילה גויס רק לפני כמה חודשים למודיעין הישראלי. “אחד הסוכנים שגויסו למטרת מעקב אחר פוקהא ושכר משרד מול הבניין שבו הוא מתגורר הוא שהוביל אל מעצרו של הרוצח”, הדגיש המקור. “הסוכן גילה שהוא קיבל שיחת טלפון מקציני המודיעין של ישראל, כנראה באמצעות מל”ט, שבה התבקש לעזוב את המקום כמה דקות לפני ההתנקשות. אולם הסוכן הצליח לזהות את כל מי שפעל מול המבנה שבו התגורר פוקהא, כולל המתנקש הישיר אבו לילה, שנראה יוצא מבניין המגורים בזמן ההתנקשות. עדות זו התאימה למה שקלטו מצלמות האבטחה”.



המקור הוסיף כי “הרוצח קיבל הוראות לבטל את ההתנקשות ולסגת מהמקום, לאחר שפוקהא הגיע עם רכבו למוסך של הבניין שבו הוא מתגורר עם אשתו וילדיו, אך לא הצליח להכניס אותו לשם מאחר שכמה אנשים שיחקו טניס – דבר שאילץ אותו לעלות לבניין מהכניסה”. אולם מבצעי ההתנקשות ציפו שישוב לאחר מכן כדי להכניס את הרכב למוסך, וזה מה שאכן קרה. בשלב הזה, החוליה בהנהגת אבו לילה המתינה לשעת כושר וביצעה את ההתנקשות ואז נסוגה מהמקום בחשיכה. מסיבת העיתונאים שמשרד הפנים של חמאס יכנס בקרוב אמורה לשפוך אור על נסיבות ההתנקשות במלואן.



מותחים את הגבול


 
התמרונים הצבאיים שנערכו בגבול עם סוריה, בהשתתפות ירדן וארצות הברית, העלו את האפשרות שצבא ירדן ישתתף בפועל בטיהור הגבול המשותף של הממלכה עם סוריה מפעילי ארגון המדינה האסלאמית, דאע”ש. לצורך כך הוא עלול לפלוש לסוריה. “אנחנו לא רוצים ארגוני טרור או מיליציות עדתיות על הגבול הצפוני שלנו”, צוטט שר החוץ הירדני איימן א־ספאדי.
 
העיתונאי הירדני מאהר אבו טיר מסביר ב”א־דוסתור” (“החוקה”) את האפשרות שארצו תשתתף במבצע צבאי בתוך סוריה. “מדובר בגבולות רגישים, והאפשרות היא לא כניסת כוחות, אלא מתקפות אוויריות או מבצעים ממוקדים. זה לא מכוון אל המשטר הסורי”, הוא מבהיר. “כבר היו ויהיו פעולות כאלה, ודמשק הרשמית מכירה זאת”.
 
אבו טיר תוקף את המשטר הסורי, “שמתעלם מהחורבן הפנימי ומכל המזימות הפנימיות והחיצוניות”. רפיק אל־חורי כותב ב”אל־אנואר” (“האורות”) הלבנוני כי “הכוחות בסוריה צריכים להתמודד עם כלי נשק חדשים, אתגרים גיאו־פוליטיים, ופערים עדתיים ואתניים פנימיים ואזוריים”.
 
מיחרז אל־עלי כתב ב”א־ת’ורה” (“המהפכה”) הסורי: “ההסלמה הירדנית האחרונה נגד סוריה, בגיוס כוח צבאי של למעלה מ־4,500 טרוריסטים על הגבול הצפוני עם סוריה, לא הפתיעה איש, בייחוד לנוכח הימצאות מומחים צבאיים ממדינות העוינות את דמשק. המשטר הירדני לא השאיר אף כלי עוין כדי להשתמש בו נגד העם הסורי וכדי לרצות את אדוניו. הוא הפך את אדמתו למפלט לטרוריסטים ומרכז אימונים, כדי שיצאו משם ויבצעו טבח ופשעים נגד העם הסורי ועל אדמתו. המזימה של המשטר הירדני נגד סוריה אינה חדשה ולא מפתיעה”.