שני מטוסי סוחוי 30 של צבא סין יירטו הבוקר (שישי) מטוס ריגול אמריקאי מסוג WC-135, מעל לשמי ים סין המזרחי ואילצו אותו להפסיק את משימתו. המטוס האמריקאי היה במשימת ניטור קרינה גרעינית מעל הים שגובל בסין, יפן, הקוריאות וטאיוואן, כאשר שני המטוסים הסינים התקרבו אליו באופן מסוכן ומתגרה במהירות גבוהה, כך שנאלץ לסיים את משימתו.



בארצות הברית הדגישו כי המשימה בוצעה בשטח אווירי בינלאומי ודוברת חיל האוויר האמריקאי, סגן אלוף לורי הודג' אמרה כי הנושא מטופל דרך "הצינורות הדיפלומטיים והצבאיים המתאימים", אך טייסי מטוס ה-WC-135 הגדירו את ההתנהלות הסינית כ"לא מקצועית".



בסין האשימו את ארה"ב בפרובוקציות וקראו לאמריקאים לכבד את החששות הביטחוניים הסינים. "זה זמן רב שמטוסים וספינות אמריקאים מבצעים פעולות ריגול בסמוך לגבול הסיני, דבר שיכול לגרום לחוסר הבנה, טעויות בשיקול דעת או אף תקריות לא צפויות בים או באוויר", והוסיפו כי הם "מקווים שארה"ב תכבד את הדרישות הביטחוניות ההגיוניות של סין". 



טיל שיכול להגיע עד לארצות הברית


השבועות האחרונים היוו שיא חדש של מתיחות בין ארצות הברית לקוריאה הצפונית, אשר נתמכת על ידי סין, בשל כוונתה של פיוניאנג לבצע ניסוי גרעיני והמשך שיגורי הטילים שלה, בהם טילים ארוכי טווח. רק ביום שני האחרון ביצעה הדיקטטורה המבודדת ניסוי טילים ארוכי טווח שעל פי הדיווחים מסוגלים להגיע אף עד חופי ארצות הברית.  על פי התקשורת המקומית, הטיל הוא מסוג הוואסונג 12 לטווח בינוני עד ארוך. עם הטיל הזה, "שטחה של ארצות הברית ופעילותה באוקיאנוס השקט נמצאים בטווח הפגיעה של הטיל".



הטיל עף למרחק של 700 ק"מ ואז נפל למים בין יפן לחצי האי הקוריאני. עוד על פי הדיווח הטיל שוגר בזווית חדה והגיע לגובה של 2100 ק"מ, מה שאומר שאם ישוגר בזווית יותר אופקית הוא יוכל להגיע לטווח של 4000 ק"מ. מומחים אמריקאים אמרו כי צבא ארצות הברית גילו את השיגור, אבל אמרו כי על פי הנתונים, הוא לא טיל בליסטי בין יבשתי.



אבל מומחים מטילים ספק בטענות של קוריאה הצפונית, ואומרים כי נראה שעל פי הדיווחים הטיל יכול להגיע עד לבסיס האמריקאי באי גואם, אבל לא עד לחופה המערבי.



טיל בליסטי ששיגרה צפון קוריאה, ארכיון. צילום: רויטרס
טיל בליסטי ששיגרה צפון קוריאה, ארכיון. צילום: רויטרס