גם הפלסטינים מתכוננים לביקור הנשיאותי: לאחר נחיתתו בערב הסעודית, כחלק מביקורו במזרח התיכון, הפלגים הפלסטינים ברמאללה קראו היום (שבת) לתושבי האזור לצאת ליום זעם במהלך הגעתו לעיר של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בשלישי הקרוב. בקריאה המפורשת נאמר כי "יום הזעם בא להעביר מסר לאמריקנים לפיו העם הפלסטיני עומד על זכותו להגדרה עצמית, לעצמאות לאומי במדינה עם ריבונות שבירתה מזרח ירושלים". אתמול נרשמו מהומות נרחבות בשטחים, וקיים חשש להתלקחות בשטחים לקראת ביקורו של טראמפ, על רקע הרמדאן המתקרב ושביתת האסירים הביטחוניים.



בהודעתם, הפלגים הדגישו שהם מתנגדים "לעמדה האמריקנית התומכת בכיבוש", ודחו את הכוונות של ממשל טראמפ בדבר חזרה למשא ומתן בחסות אמריקאית. הפלגים קראו להמשיך בצעדי התמיכה באסירים, שבשבת נכנסו ליום ה-34 לשביתת הרעב שלהם.



טראמפ (מימין) ואבו מאזן (משמאל). הפלגים הפסלטינים לא מרוצים מהדיבורים על מו"מ. צילום: AFP
טראמפ (מימין) ואבו מאזן (משמאל). הפלגים הפסלטינים לא מרוצים מהדיבורים על מו"מ. צילום: AFP



הפלסטינים מדווחים כי 50 מפגינים נפצעו, בהם ארבעה מירי כדורי גומי, בעימותים עם חיילי צה״ל לאחר הירי בצעיר הפלסטיני מועתז חוסין בני שמסה-תאיה, שבוצע על ידי מתנחל, בכניסה לכפר ביתא. 40 מהמפגינים נפגעו מירי גז מדמיע בעת שימוש באמצעים לפיזור הפגנות.



ההכנות לקראת ביקור נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ נמשכות בהילוך גבוה. כחלק מהיערכות כוחות הביטחון לקראת הגעת הנשיא ביום שני הקרוב, התקיימה אתמול תרגולת מודל ליווי ואבטחה של מערך השיירה שעתיד להוביל את הנשיא ופמלייתו, בין האתרים השונים בהם עתיד לבקר. תרגולת אבטחת שיירת הנשיא שנקראת מבצע "מגן כחול" התקיימה באתרים שונים בהם צפוי טראמפ לבקר כמו רחבת הכותל ובית הנשיא, ובחנה את התמודדות הכוחות בתרחישים שונים.



היערכות המשטרה תתמקד במספר גזרות, ובפרט: מרחב נתב"ג, אזור ירושלים והסביבה והכבישים הראשיים המובילים לבירה, כל שמחוזות מרכז וירושלים יתוגברו בכוחות נרחבים ובמאות שוטרים בכל מחוז כדי לאבטח את הביקור. בנוסף לפריסת הכוחות בשטח, יפעלו מספר מרכזי שליטה ומוקדי משטרה על מנת להבטיח פיקוד ושליטה אפקטיביים לאורך כל המבצע.



במשטרה מציינים כי כבר בתחילת החודש החלה היערכות המשטרה לקראת ביקורו הצפוי של נשיא ארצות הברית בישראל, מיד עם היוודע דבר הביקור. היערכות המשטרה למבצע המורכב כללה, בין היתר: תכנון בהיבטי אבטחה, סדר ציבורי ותנועה ביחד עם יתר הגופים העוסקים במלאכה. כדי לאפשר את קיומו התקין של הביקור לצד צמצום הפגיעה בשגרת החיים של תושבי האזור והנהגים, כוחות משטרה גדולים יתפרסו באזור ירושלים ובצירים הראשיים המובילים אל העיר. כאמור, במבצע צפויים לקחת חלק אלפי שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים. בנוסף המשטרה תפעיל מגוון אמצעים טכנולוגיים ויחידות מיוחדות במעטפת המבצע.





במהלך הביקור עצמו, החל מיום שני בשעות הבוקר ועד ליום שלישי בשעות הערב, צפויים שיבושי תנועה וחסימות בצירים שונים בתוך העיר ירושלים. כמו כן ייתכנו שינויים בהסדרי התנועה בצירים הראשיים המובילים לעיר.