כלי תקשורת המזוהים עם סעודיה האשימו היום (שני), כי נשיא איראן, חסן רוחאני, הודה בהצהרותיו באחריות של ארצו ל"הרס והטרור" במזרח התיכון, כך בלשונם. זאת לאחר שרוחאני אמר בנאומו, כי לא תהיה יציבות במזרח התיכון, כל עוד איראן לא תהיה חלק ממנה, ודיבר על המוכנות של ארצו לשתף פעולה עם שכנותיה על מנת להשיב את היציבות והשלום לאזור בארבע שנות כהונתו החדשה.



רוחאני, שנבחר ביום שישי לקדנציה שנייה, אמר כי "העם האיראני אמר 'לא' לסיסמאות הריקות", וכינה את ההשתתפות העממית של העם האיראני בבחירות "בלתי רגילה". הנשיא הושיט יד גם למשמרות המהפכה, שידוע כי אמונם נתון לשמרנים, והדגיש כי גם "משמרות המהפכה וגם הבסיג' (כוחות הצבא העממי) יכולים להשתתף בבניית איראן. איש אינו יכול לנכס לעצמו את המהפכה", אמר הנשיא רוחאני.



בתגובה לדברי מלך סעודיה, סלמאן, שהאשים את טהרן באחריות לטרור באזור, אמר רוחאני כי "אין אפשרות למי שמימן את הטרור להיאבק בו". רוחאני התייחס גם לעסקת הנשק חסרת התקדים בגודלה שחתמה וושינגטון עם ריאד, והדגיש כי "המלחמה בטרור אינה יכולה להיות דרך כינוסים ומתן כספים למעצמות". לדברי נשיא איראן, ארצו היא "מובילה במלחמה בטרור". הוא סיכם כי "הסתיים עידן המלחמות על המדינות והעברת הכספים לטרוריסטים".



צעירים תומכים בחסן רוחאני בבחירות באיראן. צילום: רויטרס



כזכור, הנשיא חסן רוחאני נבחר לקדנציה נוספת בבחירות שנערכו באיראן בשבוע שעבר. רוחאני, המועמד המתון, ניצח בפער גדול את יריבו וזכה ל-58.6% מקולות הבוחרים, לעומת 39.8% להם זכה המועמד השמרן אברהים ראיסי. לאור התוצאות הברורות, לא היה צורך בסיבוב שני ורוחאני הוכרז כמנצח לאחר הסיבוב הראשון. למעלה מ-70% מימשו את זכותם להצביע לבחירות ה-12 לנשיאות איראן, מאז ייסוד הרפובליקה האסלאמית ב-1979.



ניצחון רוחאני והמחנה המתון משקף את הקו בו התחילו האיראנים בבחירות הקודמות, לפיו הם מעוניינים בפחות בידוד בינלאומי וביחסים טובים עם העולם המערבי. אנשי הדת במדינה, המחזיקים בעמדת כוח רבה, מאותגרים כעת על ידי הלך רוח זה בקרב הציבור באיראן. אף על פי שכוחו של רוחאני מוגבל על ידי המנהיג העליון עלי חמינאי, היקף הניצחון הגדול מעניק למחנה הרפורמי המתון מנדט חזק.