המחבל סלמן עבדי שביצע את מתקפת הטרור ב"מנצ'סטר ארנה", שבה נהרגו 22 אזרחים, אומן על ידי לוחמי דעאש בסוריה מספר חודשים לפני שביצע את הפיגוע, כך לפי דברי גורמים בכירים המעורבים בחקירת האירוע, שפורסמו היום (חמישי) בתקשורת האמריקאית. גם בארה"ב מאמינים כי ארגון המדינה האסלאמית סייע לעבדי בן ה-22 להוציא לפועל את הפיגוע. כמו כן, מסתמן כי בני משפחתו הקצינו אף הם בתקופה האחרונה.



בתוך כך, מתברר כי עבדי התקשר לאמו ולשלושה מאחיו מספר שעות לפני שביצע את המתקפה וביקש מהם "לסלוח לו", כך לפי דובר הכוח נגד טרור בלוב אחמד בין סאלם.



האם ואביו של עבדי נעצרו, כמו גם אחיו בן ה-18 בטריפולי שבלוב. לדברי בין סאלם, עבדי למד איך להרכיב את הפצצה שבה השתמש בפיגוע באינטרנט, ורצה "להשיג ניצחון למען ארגון המדינה האסלאמית".



הפרסום מגיע לאחר החלטת ממשלת בריטניה להשהות הערב (חמישי) את שיתוף הפעולה המודיעיני עם האמריקאים, זאת עקב הדלפת פרטים ותמונות מסווגים מהמתקפה לתקשורת. ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי התחייבה לאחר המתקפה להעלות את הנושא בפני נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שאמר מוקדם יותר כי הנושא ייחקר ואף אמר כי "אין מערכת יחסים שאנו מוקירים יותר מאשר זו שיש לנו עם בריטניה".



תרזה מיי. החליטה להשהות את שיתוף הפעולה עם האמריקאים. צילום: רויטרס





ראש עיריית מנצ'סטר אנדי בורנהאם אמר ביממה האחרונה כי רק העברת המידע שקשורה לאירוע עצמו הושהתה: "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמינו לקחת את הסיכון הזה. לקחנו החלטה זמנית לשים גבול לשיתוף הפעולה כרגע. עם זאת, אף אחד מאיתנו לא מעוניין לקטוע את התיאום עם האמריקאים לעד".



כזכור, גורמי מודיעין בכירים בבריטניה הודיעו שיפסיקו לשתף מידע עם מקביליהם האמריקאים, זאת בשל ההדלפות מחקירת מתקפת הטרור בעיר השנייה בגודלה בממלכה. 



הנפץ שהפעיל את המטען שהתפוצץ במנצ'סטר. צילום: ניו יורק טיממס
הנפץ שהפעיל את המטען שהתפוצץ במנצ'סטר. צילום: ניו יורק טיממס



ההצהרה מגיעה לאחר פרסום תמונות מזירת האירוע בניו יורק טיימס, בהן אחת שהראתה את התיק שבו הטמין המחבל סלמאן עבדי את המטען העוצמתי, וכן חלקי מתכת ומסמרים שהוספו למטען כי להגביר את מידת הנזק. בתמונה אחרת נראה הנפץ שהפעיל את המטען, ושגרם לחוקרים להעריך כי מדובר ברשת טרור ולא במחבל בודד.