לדברי מבקרי המשטר במצרים, המתקפה של חיל האוויר המצרי על לוב, מדינה ערבית נוספת שסועה ומפולגת, היא בבחינת מתקפה של "חזק על חלשים" וניסיון של המשטר המצרי לברוח מהמצב הקשה שבו הוא נתון. כזכור, הטרור מכה בנוצרים הקופטים במצרים, 10% אחוזים מ־90 מיליון אזרחיה.


לדברי אותם גורמים, חולשתו של הנשיא עבד אל־פתאח א־סיסי, או כפי שהוא מכונה בפי האחים המוסלמים, "מנהיג המהפכה הצבאית", מתבטאת בכך שהוא לא פועל מספיק כדי למגר את הטרור. הוא עושה זאת כדי שהטרור יוסיף לשמש לו כתירוץ להמשך נקיטת יד ברזל נגד אזרחי המדינה.



בשבת האחרונה פרסמה המועצה המהפכנית של האחים המוסלמים הודעה לעיתונות, ובה אמרה כי "הכישלון הביטחוני המכוון והחוזר על עצמו, שבו חיה מצרים בהנהגת המשטר הצבאי השולט, הוא הסיבה הישירה להתפשטות פיגוע הטרור". המועצה, שהיא גוף של האחים המוסלמים, הדגישה כי "המשטר הצבאי ששולט במצרים הוא הגוף היחיד שנהנה מפיגועי הטרור הללו, שנותנים לגיטימציה לעצם המשך הפשעים נגד האנושות, שמבוצעים כלפי חפים מפשע במסווה של מלחמה בטרור".



המתקפה של חיל האוויר המצרי נגד לוב, על רקע הפיגוע שבו נרצחו 29 נוצרים קופטים, לא התקבלה בברכה במדינה, מלבד בקרב אנשי הגנרל חליפה חפתר, שהאינטרס שלהם הוא להכות באנשי אל־קאעידה. מועצת הנשיאות לממשלת ההסכמה הלאומית, הגוף המוכר כלגיטימי בקרב מדינות ערב, אפריקה והעולם, הוציא הודעת גינוי למתקפה המצרית, "הפוגעת בריבונות לוב".



בהודעה של המועצה נאמר כי "יש צורך בתיאום מתקפות נגד טרור בצל האחדות הבינלאומית והאסלאמית למאבק בטרור בתוך המדינות ומחוצה להן, ויש לכבד את ריבונות המדינות".



עדיין מכונה "מנהיג ההפיכה הצבאית". ע"א פתאח א-סיסי, צילום: רויטרס
עדיין מכונה "מנהיג ההפיכה הצבאית". ע"א פתאח א-סיסי, צילום: רויטרס



***


כזכור, בליל שישי האחרון ביצע חיל האוויר המצרי שמונה מתקפות בכניסה המערבית והמזרחית לעיר דרנה שבמזרח לוב. הטילים פגעו בחוות ובבתי אזרחים במרכז העיר, שם שולטים "מועצת השורא של מוג'אהדין דרנה", מיליציה המזוהה עם אל־קאעידה.



בהודעה של צבא מצרים נאמר כי המתקפות נגד מטרות טרור בדרנה באו כתגובה לפיגוע שבוצע נגד אוטובוס הקופטים באל־מניא מדרום לקהיר, בצהרי יום שישי האחרון, שבו נרצחו 29 בני אדם ועוד 25 נפגעו. על פי ההודעה, "המתקפה האווירית השמידה לחלוטין את המטרות שנקבעו, ובהן מרכזי אימונים של גורמי טרור, שהשתתפו במתקפה נגד הקופטים. גם חיל האוויר השייך לגנרל במילואים חליפה חפתר, מיליציה הלוחמת בתוך לוב, הודיע כי השתתף במתקפה, שגרמה גם להרוגים רבים בקרב החמושים, לקראת כניסה קרקעית לשחרור העיר מידי הטרוריסטים".



אולם דובר של מועצת השורא הכחיש את הדיווח, ואף הדגיש כי מה שהושמד היה בעצם כלי רכב של אזרחים וחוות חקלאיות וכי המתקפה האווירית פגעה בעיקר באזרחים. מוחמד מנסורי, דובר המיליציה האסלאמית ששולטת בעיר הלובית מאז 2015, הכחיש כל קשר בין ארגונו לבין מה שקורה במצרים.


כך או אחרת, המתקפה על אוטובוס הקופטים היא אות אזהרה חמור בפני א־סיסי. בשורה התחתונה, המתקפה שלו נגד ארגון המדינה האסלאמית, דאע"ש, בחצי האי סיני, לא רק שלא החלישה אותו, אלא אף הביאה אותו קרוב מאוד אל הבירה קהיר, קרוב מאוד אל הלב הפועם של מצרים. 



סקירת עיתונות // המתקפה על הקופטים



העיתונים במדינות ערב גינו את מתקפת הטרור על אוטובוס הקופטים באל־מניא, שבה נרצחו 29 בני אדם, בהם ילדים. חמדי ריזק כתב בעיתון "אל־מסרי אל־יום" ("המצרי היום"), כי "רצח ילדי המנזר הוא דוגמה לשנאה הטמונה, והיא חלק מסדרת הנקמה של האחים המוסלמים בנוצרים, כעונש על כך שהם הזדהו עם מהפכת המצרים נגד האחים ומי ששייך להם". לדבריו, "הם מענישים את העם המצרי כולו, שכן מכת הטרור במדינה אינה אקראית או אימפולסיבית או תוצאה של רעיונות שנוצרו בידי זאבים בודדים. מי שתכנן לרצוח ילדים ערב חודש הצום תכנן זאת בצורה טובה ומקצועית, והוא אף בחר במקום, בזמן ובקורבנות, מה שמסמן דברים מסוכנים בעתיד".



עיתון "אל־קודס" ("ירושלים") הפלסטיני תהה: "מה רוצים מי שביצעו את הפשע נגד עולי רגל קופטים חפים מפשע מבני מצרים או אלה שמבצעים פשעים נגד חפים מפשע בכל מקום? את מי הם משרתים?... מי רוצה לפגוע בתפקיד המוביל של מצרים בעולם הערבי והאסלאמי ובזירה הבינלאומית?"


במאמר המערכת כתבו עוד כי "ההסתה במצרים או מחוצה לה היא תוקפנות שמבצעים אויבי האומה, שהגיע הזמן שיבינו שאחדות העם המצרי חזקה יותר מהאפשרות שהתוקפנות הפחדנית תפגע בו".



"דרך הפשע". עיתוני העולם הערבי
"דרך הפשע". עיתוני העולם הערבי



בעיתון "א־דוסתור" ("החוקה") הירדני מנה מאהר אבו טיר שלוש מסקנות שעלו עקב הפיגוע נגד הנוצרים במצרים, ולפניו גם הפיגוע בכנסיות: "המסקנה הראשונה היא שיש רצון להביא לידי מלחמת אזרחים במצרים, תוך חלוקתה הדתית למוסלמים ולנוצרים; המסקנה השנייה היא שהמלחמה בטרור לא הניבה תוצאות, וגם המלחמה הבאה נגד מחנות אימונים של הקבוצות הללו לא תוביל לתוצאות; המסקנה השלישית היא שאנחנו רואים עלייה בפשעי האלימות לאחר ההכרזה של הערבים, המוסלמים והאמריקאים, הקוראת לצאת למלחמה נגד הטרור".



"אל־אחבאר" ("החדשות") הלבנוני טוען שמצרים נמצאת ב"עימות פתוח" עם הטרור. "העימות הזה נמצא בצומת דרכים, שכן מתקפת הטרור נגד הקופטים במחוז אל־מניא, שהשיבה אל החזית את הפיגועים שהכו במדינה בשנות ה־90, הביאה את הנשיא א־סיסי להכריז שלא יהסס להכות בטרוריסטים בתוך מצרים ומחוצה לה".



"אל־קודס אל־ערבי" ("ירושלים הערבית") הלונדוני שאל מדוע אין ביכולתו של המשטר המצרי לפתור את בעיית הטרור. "ישנם בכירים במשטר המצרי שיראו בהתגברות הפיגועים הזדמנות להכות ביד ברזל בחברה המצרית ולהמשיך את השחיתות וכתירוץ לרודנות ולעריצות", נכתב במאמר המערכת.