מקורות פלסטיניים מסרו היום (שלישי) כי סוכם עקרונית שאיראן תחדש את הסיוע הכספי לחמאס, זאת בתום ישיבות אינטנסיביות בין בכירים בחמאס לבין עמיתיהם האיראנים, בהם אנשי משמרות המהפכה וגם בכירים בחיזבאללה בלבנון בשבועיים האחרונים.



המקורות אמרו לעיתון הלונדוני א-שרק אל-אווסט שסוכם על חיזוק היחסים בין חמאס לאיראן והשבת המימון הכספי כפי שהיה טרם מלחמת האזרחים בסוריה. בנוסף סוכם שמנהיג חמאס החדש אסמאעיל הנייה יבקר בטהרן בתקופה הקרובה בראש משלחת של הארגון במסר שמבטיח את בניית הגשרים וסיום המחלוקת הוותיקה בין הצדדים.



על פי הדיווח איראן ויתרה לפי הסכם זה על תנאי מוקדם לפיו ארגון חמאס יודיע שהוא תומך בה אל מול סעודיה. עד כה לא ידוע מה המחיר שישלם ארגון חמאס בתמורה להסכם זה, אך המקורות מדגישים כי מדובר בשותפות אסטרטגית.



יש לציין כי העובדה שחמאס הרחיק את עצמו מהאחים המוסלמים והעובדה שנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, כינה את הארגון "ארגון טרור" חיזק את הליכת ראשי הארגון בחזרה אל חיק איראן, כך לדברי המקורות.



קיצוץ של 30 אחוזים במשכורות


ההסכם מתרחש על רקע תמיכתו הישירה של גנרל קאסם סולימאני, מפקד הכוחות המיוחדים במשמרות המהפכה האיראניים המכונים "גדוד אל-קודס", וכן בתמיכתם של הנייה עצמו ומנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינואר, זאת בזמן שהארגון העזתי סובל ממשבר כלכלי חמור.



הנייה וסינואר. צילום: א-ריסאלה
הנייה וסינואר. צילום: א-ריסאלה



המקורות אמרו כי במסגרת המשבר הכלכלי נאלץ חמאס להוריד 30 אחוזים ממשכורות פקידיו ואנשיו בהם גם משכורות אנשי הזרוע הצבאית, בשל מיעוט הכספים שבידו.



במקביל ניצלה איראן את עליית כוחם של אנשי הזרוע הצבאית בעזה אל ההנהגה ואף את בחירתו של הנייה בראש הארגון כדי להשיב על כנם את היחסים בין הצדדים.



על פי המקורות איראן רצתה שהנייה ינהיג את הארגון ולא המתמודד מולו מוסא אבו מרזוק, בשל מחלוקות קשות ביניהם על רקע הדלפת הקלטה בה האשים האחרון את טהרן בשקרים בכל הקשור לתמיכה בזרוע הצבאית של חמאס.