קצת יותר משנה לאחר שנחתם ברוב רושם והדר, קיבל הערב (חמישי) הסכם פריז לשינוי האקלים מכה קשה. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הודיע כי החליט שאמריקה תפרוש מהסכם האקלים. בנאום בגן הוורדים בבית הלבן, אמר טראמפ כי ההסכם מעמיס עלויות על העם האמריקאי וכי הוא קיים את הבטחתו "לשים את העובדים האמריקאים במקום הראשון". במהלך מסע הבחירות הבטיח טראמפ שארצות הברית תחת הנהגתו תפרוש מההסכם.



לדברי טראמפ, בהסכם פריז יש סעיפים שפוגעים בארה"ב ומביאים לפחות תעסוקה, לסגירת מפעלים ולבירוקרטיה גוברת. "מהיום אנחנו משתחררים מהמגבלות של ההסכם. ההסכם פוגע בארה"ב ועולה לנו הון". הנשיא גם מתח ביקורת על סעיף הפחם בהסכם. "הוא לא מצמצם את הפקת הפחם, אלא מעביר אותה מאמריקה למקומות אחרים. זה לא עניין של איכות סביבה, אלא של תעסוקה", אמר, "ההסכם הוא חלוקה מחדש של העושר האמריקאי למדינות אחרות".



"אפעל לכך שארה"ב תמשיך להיות המדינה המובילה בעולם בנושאי איכות הסביבה, אבל תחת מסגרת הוגנת וכשהנטל מתחלק באופן שווה בין מדינות העולם. אף מנהיג אחראי לא יכול לשים את העובדים שלו במצב של חוסר שוויון. העובדה שהסכם פריז מגביל את ארצות הברית ובה בעת מחזק כמה מהמדינות המזהמות ביותר בעולם, צריך להסיר כל ספק לגבי הסיבה האמיתית שבגללה לוביסטים זרים רוצים שארצנו הנפלאה תהיה קשורה ומוגבלת ע"י ההסכם - לתת למדינה שלהם יתרון כלכלי על פני ארצות הברית. זה לא יקרה בזמן שאני נשיא". 

עוד אמר הנשיא כי הגיע הזמן להשיג הסכם חדש שיגן על הסביבה אבל גם על החברות, האזרחים ואל ארצנו. הגיעה הזמן לשים את יאנגסטאון, אוהיו, דטרויט, מישיגן ופיטסבורג, פנסיבלניה, כמו גם עוד ערים נפלאות באמריקה, לפני פריז, צרפת.

מחלוקת בין היועצים הבכירים


מאחורי הקלעים של ההחלטה התנהל מאבק עיקש בין יועציו של טראמפ. מן הצד האחד עמדו בתוף איוונקה, ומזכיר המדינה שלו, רקס טילרסון, שצידדו בהישארות בהסכם. אפילו ראשי חברת הדלק אקסון מוביל, ממנה הגיע טילרסון לתפקידו הנוכחי, הצביעו בעד עמידה ביעד של הפחתת פליטת הגזים המזהמים כפי שנקבע בהסכם האקלים.



מהצד השני ניתן למצוא את היועץ האסטרטגי של הבית הלבן סטיבן באנון ומנהל הסוכנות להגנה על איכות הסביבה סקוט פרויט, שכבר החל לפעול לשינוי התקנות מממשל אובמה על תעשיות הדלק בארה"ב.



החלטתו של טראמפ גרמה למשבר בינו לבין ראשי האיחוד האירופי, ובפרט קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל. במהלך פסגת מנהיגי מדינות ה-G7 בשבוע שעבר דנו ראשי המדינות המפותחות בהסכם פריז, אולם באופן חסר תקדים טראמפ לא הסכים להצטרף להצהרה משותפת של ששת המנהיגים, שהתייחסה לצורך להתמודד עם ההתחממות כסכנה אמיתית. 



הדבר הרגיז את מרקל, שאמרה לאחר מכן כי "כל הדיון על האקלים היה מאוד קשה, שלא לומר בלתי מספק. יש לנו סיטואציה בה שש חברות בארגון מאוחדות, עומדים מול גורם אחד". באירוע בחירות ימים לאחר מכן, אמרה הקנצלרית כי גרמניה ואירופה לא יכולות יותר לסמוך על ארצות הברית תחת שלטונו של דונלד טראמפ ועל בריטניה. "הזמנים בהם אנחנו יכולים לסמוך באופן מלא על אחרים נגמרו, כפי שחוויתי בימים האחרונים".



יחד עם סוריה וניקרגואה


בעקבות החלטתו של טראמפ, ארה"ב תמצא את עצמה ניצבת כמעט לבדה מול שאר העולם, כאשר מלבד סוריה וניקרגואה, חתמו 195 מדינות על ההסכם בפריז בשנת 2015. אבל נסיגה אמריקאית מההסכם תוביל גם להשלכות מעשיות קשות. "נסיגה אמריקאית תוציא מההסכם את פולטת גזי החממה השנייה בגודלה בעולם האחראית לכמעט 18 אחוזים מפליטת גזי החממה מדי יום. היא תציב אתגר רציני למבנה ההסכם וסביב שאלת המחויבות של מדינות אחרות לקיים אותו" הסביר כתב ה"וושינגטון פוסט" לנושאי איכות הסביבה, כריס מוני.



כמה מומחי איכות סביבה טוענים כי עדיף שארה"ב תפרוש ממנו, מאשר תפעל לערער אותו מבפנים. לוק קמפ, מומחה למדיניות איכות הסביבה באוניברסיטת אוסטרליה, אמר כי "הצלחתו של הסכם פריז מתבססת במידה רבה על הליכי ההתחייבות והביקורת שלו על מנת ליצור לחץ פוליטי ולהניע השקעות המיוצרות בעזרת כמות נמוכה של פחמן. מעצמה גדולה שתחמיץ את מטרתה עלולה לספק כיסוי פוליטי למדינות אחרות שלא יעמדו במטרתן ותחליש את התהליך כולו".



המומחים גם מזהירים כי המטרה של הפחתת הטמפרטורות הגלובליות בשתי מעלות צלזיוס עלולה להיתקל בקושי משמעותי ללא שיתוף פעולה מצד ארה"ב, וכי ההתחממות עלולה לפגוע קשות באוכלוסיות פגיעות ברחבי העולם. "ההחלטה של טראמפ לפרוש מההסכם היא החלטה שנעשתה למטרות פוליטיות פנימיות בלבד, ומעמידה את חייהם ופרנסתם של מיליוני בני אדם במדינות המתפתחות בסכנה. זהו מהלך פוליטי סמלי, חסר כל הטבות ישירות למטרות אליהן הוא מכוון", אמר טרבור האוזר, לשעבר אחד מראשי המשא ומתן בנושא האקלים מטעם ממשל אובמה. פרשנים פוליטיים גם הזהירו כי נסיגה של ארה"ב מהסכם האקלים, תביא לפגיעה במעמדה של ארה"ב כמובילה בנושאים המשפיעים על עתיד העולם. הם מביאים כדוגמא את ההחלטה של ראשי האיחוד האירופי לחתום על אמנה עם סין במסגרתה יתחייבו שני הצדדים להמשיך ביישום הסכם האקלים, גם ללא ארה"ב.



הסכם האקלים שנחתם על ידי ממשל אובמה הסדיר בפעם הראשונה את שיתוף הפעולה בין מדינות מפותחות למדינות המתפתחות בנושא פליטת גזי החממה וקבע מסגרת עבודה משותפת לכולן. על פי ה"ניו יורק טיימס", ההסכם קובע כי "כל מדינה הגישה תוכנית אישית להתמודדות עם פליטת גזי החממה ולאחר מכן הסכימו כל המדינות להיפגש באופן קבוע על מנת לבחון את ההתקדמות שלהן אל היעד לעודד מדינות אחרות לעמוד ביעד שהציבו. בניגוד להסכם הקודם, הסכם קיוטו, הסכם פריז אמור היה להיות לא מחייב, כך שמדינות יכלו להתאים אותו לצרכים הפנימיים שלהם ולשנות אותו בהתאם לנסיבות. אין בהסכם ענישה על חריגה מהיעדים שהוצהרו. התקווה היתה כי באמצעות לחץ דיפלומטי וחברתי המדיניות הזו תתחזק עם הזמן".



סין והאיחוד האירופי מאחדים כוחות


למרות הודעתו של טראמפ על פרישתה של ארה"ב מהסכם האקלים שנחתם בפריז לפני שנתיים, העולם ממשיך להתקדם ביישום ההסכם. סין והאיחוד האירופי הודיעו היום כי יחתמו על ברית חדשה להמשיך ביישום הסכם האקלים ולהפחית את פליטת גזי הפחמן. בהצהרה שפורסמה לקראת פסגת האיחוד האירופי וסין שתתקיים בבריסל בסוף השבוע, הודיעו הצדדים על כוונתם "להאיץ את המאמצים המשותפים להפחתת גזי הפחמן".



נציב האקלים של האיחוד האירופי, מיגל אריאס קנט, סיפר על הברית בין סין והאיחוד האירופי תוך שהוא שולח מסר ברור לארה"ב. "האיחוד האירופי וסין מאחדים כוחות על מנת לקדם את יישום הסכם פריז ולהאיץ את המעבר העולמי לאנרגיה נקייה. אף אחד לא צריך להישאר מאחור, אבל סין האיחוד האירופי החליטו ללכת קדימה. שיתוף הפעולה המוצלח שלנו נושא פירות. כעת הגיע הזמן לחזק את הקשרים האלו על מנת לשמור על פעילות אקלים גלובלית שאפתנית", אמר קנט.



ראש ממשלת סין, לי קצ'יאנג, אמר כי "סין תמשיך לכבד את את ההתחייבות שלה להסכם פריז, וכמובן שאנו מקווים לעשות זאת גם בשיתוף פעולה עם מדינות נוספות. מדובר באינטרס של סין עצמה, ויש לנו אחריות בינלאומית למנוע את שינוי האקלים". גם רוסיה הודיעה כי תקיים את התחייבותה להסכם האקלים, אולם דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב הביע דאגה מההחלטה של ארה"ב לפרוש ממנו. "ברור כי האפקטיביות של הסכם האקלים תפחת ללא המשתתפים העיקריים בו", מסר פסקוב. ההצהרה המשותפת לאיחוד האירופי וסין גם קוראת לכל הצדדים החתומים על הסכם האקלים לעמוד התחייבותו, ומכנה את ההסכם "נושא של ביטחון לאומי" וכן "הישג היסטורי ובלתי הפיך". גם שר החוץ הבריטי, בוריס ג'ונסון, אמר כי הוא "מודאג" מהחלטת ארה"ב לפרוש מההסכם.