כשכוחות הקואליציה החלו באוקטובר 2016 את המבצע לכיבוש מחדש של מוסול, בירת ארגון המדינה האסלאמית, אף אחד לא ציפה שיותר מחצי שנה לאחר מכן הקרב עוד יימשך. אך למרות שהקרב הפך מכיבוש מהיר כפי שהיה בחלקה המזרחי של העיר להתכתשות זוחלת בסמטאות הצרות של חלקה המערבי, כוחות הקואליציה רשמו היום (שבת) הישג ראשון מזה זמן מה והודיעו על שחרור שכונת סאהה שבמערב העיר, אחת מארבע השכונות האחרונות שבידי הארגון. כרגע שולט הארגון האכזרי במרכז העיר העתיקה של מוסול, בשכונות אל-זינג'ילי והמתחם הרפואי בעיר.



הכוחות העיראקיים, שהובלו על ידי יחידת העילית לוחמה בטרור של המשטרה הפדרלית, החלו במתקפה על שכונת סאהה לפני כשבוע, בליווי כוחות אוויריים של צבאות הקואליציה המערבית. דובר הכוחות המיוחדים של צבא עיראק, תת אלוף חיידר אל אוביידי, התייחס להתקדמות האיטית בקרב והסביר כי החשש מפגיעה באוכלוסייה האזרחית הנצורה באזורים שבשליטת דאעש, כ-200 אלף איש, מביא את הצבא לפעול בזהירות מרבית. "בשל הסמטאות הצרות, כמות האנשים שגרים בהן והחשש מגרימה לנזק ופציעות, לאזרחים ולמבנים, אנו נמנעים מלהיכנס לאזורים אלו כרגע".



במקביל לכך, עשרות נשים, גברים וילדים נרצחו על ידי לוחמי דאעש לאחר שניסו להימלט מהאזור שבשליטת הארגון בשכונת אל-זינג'ילי אל עבר כוחות המשטר, ששולטים ב-40% ממנה, אך מאות החרים הצליחו להגיע אל הכוחות, חלקם פצועים.





מוסול, שידור חי


"כמו בכלא תת קרקעי"




עם זאת, החשש בפגיעה באוכלוסייה האזרחית במהלך קרב ישיר כפי שקרה בחודש מרץ, אז בניין ובו מאות אזרחים הופצץ מהאוויר וגרם להרג רב, מביא גם הוא לסבל רב בין תושבי השכונות שנותרו בידי דאעש, שנמצאים תחת מצור כבד ללא גישה למוצרי יסוד כגון מים, מזון או תקשורת עם העולם. בתחילת חודש אפריל, תיאר אחד מתושבי האזורים הנצורים את החיים תחת שלטון דאעש מחד, והמצור של כוחות עיראק מאידך. "אנחנו שומעים פיצוצים וירי מבחוץ, ולא יודעים מי נלחם במי, אנחנו מנותקים לחלוטין כבר ארבעה ימים", סיפר עומאר, "אנחנו יודעים מתושבי שכונת ירמוק שהצבא נלחם שם, אבל באזור שלנו, שמכותר על ידי הכוחות המיוחדים של המשטרה הפדרלית, אין התקדמות כבר שבוע, רק קולות של ירי והפצצות. אתמול פצצה נפלה לידינו, וזה הרגיש כמו רעידת אדמה. יכולנו לשמוע את צעקות האנשים, אבל לא יכולנו לצאת ולבדוק מה קורה. העיר העתיקה היא כמו כלא תת קרקע מי שנכנס אליה גורלו אבוד, ומי שיוצא ממנה, כאילו נולד מחדש".

כזכור, הקרב בין כוחות הקואליציה וצבא עיראק לבין ארגון המדינה האסלאמית בעיר מוסול, בירת הארגון בעיראק והעיר שהפכה לסמל של הארגון לאחר שבמסגד העיקרי בעיר נשא מנהיג דאעש, אבו באכר אל בגדדי את נאומו בו הכריז על הקמת הח'ליפות האסלאמית החדשה, החל בחודש אוקטובר 2016, כאשר כוחות הקואליציה, בשילוב עם מיליציות שיעיות הנתמכות על ידי איראן וכוחות המיליציות הכורדיות. גם בארגון המדינה האסלאמית נערכו לקרב וריכזו עשרות אלפי לוחמים בעיר ובסביבותיה מתוך מטרה להגן על העיר שהפכה לסמל.

בתחילה היה נראה כי הקרב יוכרע במהירות, כאשר צבא עיראק כבש בסערה ובמהירות את האזורים סביב העיר ואת חלקה המזרחי והגיע לנהר החידקל שעובר בה במהירות, אך חלקה העתיק יותר של העיר, המערבי הפך לקרב איטי שגרר נפגעים רבים והתכתשויות מקומיות בין חוליות קטנות על כל מבנה בעיר. עם התקדמותם האיטית של כוחות הקואליציה, לוחמים רבים של הארגון החלו לברוח מהעיר ובהם גם אבו באכר עצמו, שמוערך שנמצא באזורים המדבריים סביב העיר. בשלב זה ברור כי מוסול תשוחרר כולה מידי המדינה האסלאמית, אך נותרה השאלה, כמה סבל עוד צפוי לאזרחים בעיר עד שיטעמו חופש? 

נלחמים בסימטאות צרות. מוסול, צילום: רויטרס
נלחמים בסימטאות צרות. מוסול, צילום: רויטרס