הטרור שוב מכה בבריטניה: שבעה בני אדם נהרגו ועשרות נפצעו בפיגוע טרור משולב שאירע הלילה (ראשון) בגשר לונדון ובשוק האוכל בורו. המוקד הראשון אירע בשעה 0:08 (שעון ישראל), כאשר רכב מסחרי פגע בהולכי רגל על גשר לונדון, ולמקום הוזנקו כוחות משטרה חמושים ואמבולנסים רבים. על פי דיווחים שונים, אחרי שפגעו בהולכי הרגל, התוקפים יצאו והחלו לדקור עוברים ושבים כאשר הם הגיעו עד לשוק בורו הסמוך לגשר. 



המשטרה המקומית אישרה כי מדובר באירוע טרור וכי במהלכו נפצעו כ-48 אנשים, בדרגות פציעה שונות, ולפחות שבעה בני אדם נהרגו. לדברי משטרת מטרופוליטן, שלושת התוקפים נורו למוות ליד הגשר. בתמונות שנפוצו ברשתות החברתיות בשעות האחרונות, נראות גופות המחבלים שנורו למוות כשעליהן מה שנראה כחגורת נפץ, שלאחר מכן התבררה כלא אמיתית.



עד כה, אף גורם לא נטל אחריות על מתקפת הטרור. למרות זאת, על פי דיווח ב-BBC מספר אנשים המקושרים לארגון המדינה האסלאמית דאעש הגיבו בשמחה ברשתות החברתיות השונות לנוכח האירועים. עדת ראייה סיפרה כי שמעה לפחות אחד מהמפגעים צועק "זה בשביל אללה".



בעקבות האירוע, שלושה בתי חולים מרכזיים בעיר, הנמצאים ברדיוס של כקילומטר וחצי מגשר לונדון סגרו את שעריהם מחשש לחיי אנשי הצוות והמטופלים. ממשרד החוץ נמסר כי לא ידוע על נפגעים ישראלים באירוע הטרור.



אנשים יוצאים ממסעדות וברים סמוכים כשהם מרימים ידיים על ראשם. צילום: רויטרס



מיי: "מודה לכוחות ההצלה ושירותי החירום שנמצאים במקום ומטפלים באירועים"



האירוע קורה ימים ספורים לפני הבחירות הגורליות בלונדון, דבר שמגביר את תחושת הפאניקה ברחובות. במשטרת מטרופוליטן צייצו מספר הנחיות לתושבים.



ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי, עודכנה בפרטי האירוע וכך גם ראש עיריית לונדון סאדיק חאן. מיי הגיעה לדאונינג 10 כדי לקבל עדכונים מראשי כוחות הביטחון. היא התייחסה לאירועי ואמרה: "התחשב בעדכונים האחרונים שקיבלתי מגורמי הביטחון, אני יכולה לאשר כי האירועים המזעזעים בלונדון הם אירוע טרור, ויטופלו בהתאם". היא הוסיפה: "חקירת האירועים מתנהלת במהירות ואני רוצה להודות לכוחות המשטרה ושירותי החירום שנמצאים בזירות האירוע. מחשבותינו איתכם". בשעות אחר הצהריים צפויה להתכנס ישיבה מיוחדת בהשתתפות חאן וגורמי הביטחון לדיון באירועים האחרונים.



ראש עיריית לונדון גינה בחריפות את פיגוע הטרור במרכז העיר ואמר כי מדובר ב"מתקפה מתוכננת ופחדנית שכוונה נגד אזרחים תמימים". חאן הוסיף: "אין כל הצדקה למעשים ברבריים שכאלה".



ג'רמי קורבין ראש מפלגת הלייבור צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "אירועים מזעזעים דווחו בלונדון. מחשבותיי עם הקורבנות ובני משפחותיהם. מודה לשירותי החירום".



בנוסף, הבית הלבן הוציא הודעה לפיה גורמי ביטחון תדרכו את נשיא ארצות הברית בנושא אירועי הטרור האחרונים בממלכה. טראמפ התייחס לאירועים בסדרת ציוצים: "אנחנו צריכים להיות חכמים, ערניים וקשוחים. צריכים את בתי המשפט כדי שהם יחזירו לנו את הזכויות שלנו. אנחנו צריכים להטיל הגבלה על כניסת אנשים לארצות הברית. נעזור לבריטים בכל דבר שיצטרכו ונהיה שם תמיד". בציוצים הוא רמז לכך שהוא עומד להכין גרסא נוספת של צו ההגירה שאסר כניסת מוסלמים לארצות הברית, זאת לאחר שבית המשפט ביטל את הצווים הקודמים.





כתבת BBC שהייתה במקום בזמן האירוע סיפרה כי הרכב נסע במהירות גבוהה ועלה על המדרכה ופגע באנשים שהיו עליה. על פי הדיווח, לאחר מכן הנהג יצא מהטנדר ודקר עוברי אורח. עדי ראייה סיפרו ל-sky news כי הנהג הוא גבר בשנות ה-30-40 לחייו. עד ראייה סיפר: "ראיתי שוטרים שיורים מרחוב צדדי, הם היו מאחורי מחסה על הברכיים וצעקו: "'לכו אחורה, לכו אחורה', ואח"כ ירו לעבר מכונית הרוסה". 



ג'ורג'יה גרנתם בדיוק יצאה מהתיאטרון צמוד לשוק בורו באזור 10 וחצי וסיפרה לאינדיפנדנט מה היא ראתה. לפי דבריה היא והוריה הוחזקו בתוך התיאטרון ואחר כך נזעקו החוצה. "בבירור זה היה זירת אירוע, הרבה סירנות ובלבול. כולם היו בפאניקה                        


כוחות משטרה בזירת האירוע. צילום: רויטרס



זהו אינו אירוע הטרור היחיד שאירע בבריטניה בתקופה האחרונה. לפני כשבועיים, אירע פיגוע התאבדות מחוץ להיכל מנצ'סטר ארנה, שבעיר מנצ'סטר שבבריטניה, במהלך הופעה של הזמרת אריאנה גרנדה. 20 אנשים נהרגו ולמעלה מ-50 נפצעו.



כזכור, לפני כשלושה חודשים אירע פיגוע טרור נוסף באזור הגשר. הדיווח הראשוני בכלי התקשורת בבריטניה על הפיגוע הקודם היה כי שוטר נדקר בתוך בניין הפרלמנט, או בסמוך לו. החשוד בדקירה נורה, ולאחר מכן דווח כי מכונית פגעה בלפחות 20 אנשים על גשר וסטמינסטר, ככל הנראה חלקם שוטרים. בנוסף, ארבעה אנשים נהרגו באירוע, המפגע חוסל. ראש ממשלת צרפת אישר כי חלק מהפצועים הם תלמידים צרפתים כבני 15-16.



על פי הדיווחים, המשטרה המקומית אישרה כי הוסר החשד להימצאות מפגע שני. בנוסף, אישה נמשתה מנהר התמזה, כשהיא במצב קשה. ראשת הממשלה תרזה מיי, אשר הוברחה מהמקום עם תחילת האירועים, צפוייה לכנס ישיבה מיוחדת עם כוחות הביטחון כדי לבחון לעומק מה קרה באירוע. בנוסף, לפני מספר דקות דווח כי בניין הפרלמנט כולו פונה, מסיבה שאינה ידועה. 



חיילי משמר המלוכה שהיו בסמוך סיפרו כי שמעו ארבע יריות. דקות לאחר האירוע, מסוק משטרתי נחת בכיכר הפרלמנט. הגשר הסמוך, שנחשב לאחד מעורקי התחבורה המרכזיים בלונדון נסגר לתנועה בגלל האירוע. בפייסבוק הודיעו כי יפעילו את שירות ה-safety check, אשר מאפשר למשתמשי הרשת החברתית להודיע לחברי הפייסבוק שלהם כי הם לא נפגעו באירוע. השירות מופעל במקרי אסון חריגים, כדוגמת הפיגוע במועדון הבטאקלן בפריז.