ערב הסעודית ממשיכה בפעולותיה נגד קטאר, והפעם היא פגעה בנקודה כואבת במיוחד. הממשלה בריאד סגרה הערב (שני) את משרדי רשת התקשורת הקטארית אל ג'זירה במדינה. אל ג'זירה משמשת כשופרה הרשמי של קטאר, מהווה קול ביקורתי נדיר בממלכה הסעודית ונחשבת לפופולרית בעולם הערבי.



הסכסוך בין קטאר לערב הסעודית, איחוד האמירויות, מצרים, תימן ובחריין שפרץ באופן מפתיע הבוקר, כאשר גוש המדינות המרכזי ניתק את קשריהן עם הנסיכות העשירה והאשימו אותה במימון טרור. באיחוד האמירויות הקציבו לדיפלומטים של קטאר 48 שעות לעזוב את שטחה, ובמצרים הודיעו כי יסגרו את המרחב האווירי ואת נמלי הים לכל התחבורה הקטארית.



בתגובה להודעה על ניתוק הקשרים, ברשת אל ג'זירה פורסמה הודעה של משרד החוץ בדוחא ובה נאמר: "צר לנו על ניתוק היחסים הבלתי מוצדק. אין בסיס לטענות בדבר תמיכה בטרור". "המטרה ברורה", טוענים בדוחא, "לכפות אפוטרופּסות על המדינה. זה לכשעצמו מהווה הפרה של הריבונות הקטארית כמדינה".



מצרים, סעודיה, בחריין, תימן ואיחוד האמירויות ניתקו את יחסיהן עם קטאר צילום: רויטרס
מצרים, סעודיה, בחריין, תימן ואיחוד האמירויות ניתקו את יחסיהן עם קטאר צילום: רויטרס



טראמפ היה מודע לניתוק היחסים, טורקיה ורוסיה מנסות לפשר



גורמי ביון ערביים מסרו עם פרסום ההודעה על ניתוק הקשרים, כי המהלך תואם עם ממשל טראמפ, כחלק מאסטרטגיית המלחמה בטרור ובמאבק נגד ההשפעה האיראנית באזור. במקביל לכך, מעצמות רבות החלו לנסות לפתור את הסכסוך שר החוץ הטורקי מוולוט קבוסוגלו קרא למדינות ערב ולקטאר לפתור את המשבר ביניהן בדיאלוג. "אנחנו רואים את היציבות במפרץ הפרסי כמרכיב חשוב לאחדות שלנו", אמר קבוסוגלו במסיבת עיתונאים, והוסיף כי "למדינות יכולים להיות כמובן חילוקי דעות, אך דיאלוג חייב להמשיך בכל מקרה ובכל הנסיבות כדי לפתור בעיות בשלום. צר לנו על המצב הנוכחי ונעניק כל עזרה שנוכל בדרך לנורמליזציה בין הצדדים".



גם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ניסה להביא לרגיעה ובשיחה שערך עם מקבילו הקטארי שייח מוחמד בין עבד אל רחמן אל תאני הוא קרא לסיום המשבר בדיאלוג והוסיף כי "יש מקום לדאגה בנוגע למשבר חדש ומקור למתח בעולם הערבי".