רשת CNN דיווחה הלילה (רביעי) כי ייתכן והמשבר בין קטאר לבין שכנותיה ומדינות רבות בעולם הערבי נגרם בשל מסמך מזוייף ששתלו האקרים רוסים במאגריה של רשת החדשות אל ג'זירה שמפעילה קטאר. על פי הדיווח, שמקורו מגורמים רשמיים בארצות הברית, חוקרי FBI הגיעו לבירת קטאר דוחה כדי לבחון את הפריצה לרשת החברה ושם גילו עקבות לפעולת פצחנות רוסית.



על פי ההערכות המודיעין, מטרת הפעולה הרוסית הייתה ליצור קרע בין מדינות המפרץ שמקיימות קשרים מתוחים בינן לבין עצמן, אך נחשבות לבנות ברית של ארצות הברית שמחזיקה בבסיסים צבאיים באזור ומקיימת עם המדינות העשירות קשרים כלכליים ענפים. לפי הדיווח, הידיעה הכוזבת פורסמה ב-23 במאי ולפיה, אמיר קטאר, תמים בן חמד אאל תאני, הביע אמירות ידידותיות כלפי ישראל ואיראן והביע ספק באם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ישלים את כהונתו הנשיאותית. 



משרד החוץ הקטארי אישר את המידע על הפריצה ושר החוץ של האמירות אמר כי "ההאשמות אשר נשלחות לעברנו מבוססות על מידע שגוי, ואנחנו מאמינים שהמשבר כולו נובע מחוסר הבנה".



ידיעה מזוייפת אחראית למשבר? אולפנים ריקים של רשת אל ג'זירה. צילום: רויטרס
ידיעה מזוייפת אחראית למשבר? אולפנים ריקים של רשת אל ג'זירה. צילום: רויטרס



לאחר שהתגאה במשבר, טראמפ מנסה לסיימו



במקביל לכך, ארצות הברית החלה בניסיונות לפשר בין הצדדים הנצים במטרה לפתור את המשבר, שלו יכולות להיות השלכות כבדות על הכלכלה העולמית, ואף לסכן את האינטרסים הצבאיים האמריקאים באזור. טראמפ שוחח בשעות האחרונות עם מלך ערב הסעודית סלמאן והדגיש את חשיבות האחדות האזורית במאבק בטרור. השיחה בין טראמפ למלך מהווה שינוי טון מצידו של טראמפ, שבתחילת המשבר צייץ שהחרם על קטאר הוא תוצאה חיובית של ביקורו בסעודיה, ומצטרף לניסיונות של מחלקת ההגנה האמריקאית להביא לרגיעה באזור.



מוקדם יותר דווח שערב הסעודית הגישה לקטאר אולטימטום בן 10 תנאים, אותם היא דרשה מהאמירות למלא תוך 24 שעות וזאת כדי לפתור את המשבר. את האולטימטום העבירה, על פי הדיווח, ריאד לדוחה באמצעות אמיר כווית שייח סבאח אל אחמד. מאוחר יותר חזרה בה מהדיווח רשת סקיי ניוז, בה פורסמה הידיעה. 



כזכור, המשבר בין קטאר לערב הסעודית ושותפותיה התחיל ביום שני בבוקר, כאשר הממלכה הסעודית, איחוד האמירויות, בחריין, לוב, מצרים ותימן הודיעו על ניתוק הקשרים הדיפלומטיים עם האמירות הקטנה והודיעו כי לא ייאפשרו לכלי תחבורה של המדינה לעבור בשטח הימי והאווירי שלהן. בהמשך הצטרפה מאוריטניה לחרם וירדן הודיעה כי היא תצמצם את הנוכחות הדיפלומטית שלה עם דוחה. במקביל לכך המדינות הללו הודיעו על סגירת משרדי רשת אל ג'זירה בשטחן.