ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי המשיכה בסוף השבוע במשימה של הרכבת ממשלתה החדשה, אולם בתוך המפלגה השמרנית עדיין סוערות הרוחות בעקבות אובדן הרוב המוחלט בפרלמנט וההסכם הקואליציוני עם המפלגה היוניוניסטית הדמוקרטית (DUP) מצפון אירלנד, כאשר לא מעט חברים במפלגה העריכו כי זמנה של ראש הממשלה קצוב וכי היא עשויה להיות מוחלפת עד סוף השנה הנוכחית.



תוצאות האמת של הבחירות הכלליות ביום חמישי הראו כי השמרנים נותרו המפלגה הגדולה ביותר עם 318 מושבים, אולם המפלגה איבדה 13 צירים לעומת בחירות 2015, ובשל כך לא הגיעה לרוב מוחלט בפרלמנט של לפחות 236 צירים. מפלגת הלייבור בהנהגתו של ג'רמי קורבין, שנערכה לאחת התבוסות הגדולות ביותר בתולדותיה, סיימה עם 262 מושבים, עלייה של 32 צירים לעומת הבחירות הקודמות, ואף הצליחה לנגוס במעוזים של השמרנים, כאשר בין השאר הפתיעה כשזכתה במחוז קנסינגטון שבלונדון, העשיר ביותר במדינה.



מיד כאשר התברר כי הבחירות הסתיימו ללא הכרעה, הכריזו בלייבור כי הם ינסו להקים ממשלה חלופית. קורבין, שהפך מפוליטיקאי מוקצה גם בתוך מפלגתו למי שהצליח להוביל את הלייבור להישג הגדול ביותר מאז טוני בלייר ולגידול החד ביותר בהצבעה עבור מפלגה כלשהי מאז תום מלחמת העולם השנייה, מיהר לקרוא למיי להתפטר. אולם בעוד שבלייבור החלו לחלום על תסריטים שיביאו אותם לדאונינג 10, הכריזה מיי כי הצליחה להגיע להבנות עם מפלגת ה־DUP, הגדולה ביותר בצפון אירלנד, שבמסגרתן עשרת חברי המפלגה יאפשרו לה להשיג את הרוב הדרוש בפרלמנט, כדי להישאר בתפקידה.




ג'רמי קורבין חוגג את ההישג. צילום: רויטרס
ג'רמי קורבין חוגג את ההישג. צילום: רויטרס



ביום שישי בצהריים הגיעה מיי לארמון בקינגהאם בלונדון, כדי לקבל את המנדט להרכבת הממשלה מהמלכה אליזבת השנייה. בדברים שנשאה מול התקשורת בכניסה לדאונינג 10 לפני הביקור בארמון מסרה מיי כי היא מקימה "ממשלה שיכולה לספק ודאות ולהוביל את בריטניה קדימה בתקופה הקריטית הזאת עבור המדינה שלנו. הממשלה שאני אוביל תציב הגינות והזדמנות במרכז של כל מעשינו, כדי שנוכל למלא את ההבטחה של הברקזיט יחד – בחמש השנים הבאות – ונבנה מדינה שבה אין קהילה שנותרת מאחור. השותפות עם ה־DUP תאפשר לנו להתאחד כמדינה ולנתב את האנרגיות שלנו לעבר הסכם ברקזיט מוצלח שעובד למען כולם במדינה הזאת", הוסיפה מיי.




בוריס ג'ונסון סומן



ואכן, כבר ביום שישי בערב החלה מיי בהרכבת הממשלה החדשה שלה, כאשר הודיעה כי היא משאירה בתפקידם את כל חמשת השרים הבכירים – בוריס ג'ונסון במשרד החוץ, אמבר רוד במשרד הפנים, פיליפ המונד במשרד האוצר, מייקל פאלון במשרד ההגנה ודיוויד דיוויס במשרד לענייני הברקזיט. אתמול המשיכו בכירים במפלגה להגיע למשרדה של מיי, כדי לקבל את המינויים הישנים והחדשים.



אולם אף שהצליחו לשמור על השלטון, הרוחות בתוך המפלגה השמרנית סוערות לנוכח תוצאות הבחירות ובשל חוסר שביעות הרצון מההסכם עם ה־DUP, מפלגה שידועה בעמדותיה הנוקשות נגד הזכויות של הקהילה הגאה ואינה מכירה בהתחממות העולמית. לפי סקר שפורסם אתמול באתר המזוהה עם פעילי המפלגה השמרנית, אמרו 60% מחברי המפלגה כי הם מאמינים שמיי צריכה להתפטר מתפקידה, ורק 36% ציינו כי היא צריכה להמשיך בכהונתה.



הטיימס דיווח כי מרבית חברי הפרלמנט השמרנים מאמינים כי מיי לא תשרוד יותר משנתיים ולא תוביל יותר את המפלגה בבחירות, כאשר היו גם מי שהעריכו כי ראשת הממשלה תיאלץ לפנות את הכיסא כבר בסוף השנה הנוכחית. השם הבולט ביותר בבורסת המועמדים העתידיים הוא של שר החוץ בוריס ג'ונסון. מי שנשכבו על הגדר עבור מיי הם שני ראשי הסגל שלה, ניק טימותי ופיונה היל, שהואשמו בידי חברי המפלגה בניסוח המצע הבעייתי לפני הבחירות. לפני התפטרותם, דרשו רבים מצירי המפלגה כי מיי תדיח את השניים ואף איימו כי אם לא תעשה זאת, הם יחלו כבר השבוע במציאת מחליף עבורה בהנהגה.



מפסידה גדולה נוספת בבחירות הייתה ניקולה סטארג'ון, ראשת ממשלת סקוטלנד, שהמפלגה הלאומנית הסקוטית בהנהגתה איבדה 19 מושבים ועומדת כעת על 35 צירים. בעקבות התוצאות הקשות, הודתה סטארג'ון כי היא שוקלת מחדש את רצונה לקיים משאל עם חוזר על עצמאות החבל.