ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, ביצעה הערב (ראשון) מהלך דרמטי שנועד לסכל את המרד נגדה בתוך המפלגה השמרנית כאשר מינתה את מייקל גוב, שהיה אחד מיריביה המרים ביותר, לתפקיד השר לאיכות הסביבה בממשלתה החדשה.



אחרי שהודיעה בסוף השבוע כי חמשת בעלי התפקידים הבכירים ביותר בממשלה – שר החוץ בוריס ג'ונסון, שרת הפנים אמבר רוד, שר האוצר פיליפ המונד, שר ההגנה מייקל פאלון והשר לענייני הברקזיט דיוויד דיוויס – יישארו בתפקידיהם, המשיכה היום מיי במלאכת איוש התיקים.



רבים מחברי הממשלה הקודמת שמרו על כסאם, אולם היו גם מספר מינויים חדשים. דמיאן גרין, מקורבה של מיי מאז לימודיהם באוניברסיטת אוקספורד ששימש שר העבודה והפנסיות קודם לתפקיד סגן ראש הממשלה בפועל. דיוויד לידינגטון, שהיה מתאם פעולות הממשלה בבית הנבחרים, מונה לשר המשפטים במקומה של ליז טראס שהועברה לתפקיד זוטר במשרד האוצר. את מקומו של לידינגטון תמלא אנדראה לידסאם, שהייתה השרה לאיכות הסביבה.



המינוי המפתיע ביותר היה של מייקל גוב לתפקיד השר לאיכות הסביבה. גוב, שהיה שר המשפטים ומקורבו של דיוויד קמרון עד שנטש אותו כאשר הפך לאחד ממובילי הקמפיין למען הברקזיט, הודח על ידי מיי כאשר מונתה לראש הממשלה בשנה שעברה. מאז הוא שב לעסוק בעיתונות ואף ראיין את דונלד טראמפ לקראת השבעתו, אך המשיך להוות אופוזיציה קולנית למיי. "אני חייב לומר שאני מופתע ואני מרוצה מאד", אמר גוב.



אתמול בבוקר, פורסם כי גוב מנסה להוביל מהלך שבמסגרתו שר החוץ, בוריס ג'ונסון, ינסה להדיח את מיי ולהחליף אותה, וזאת על אף שגוב וג'ונסון הפכו ליריבים מאז שהובילו יחד את קמפיין הברקזיט, וזאת בשל החלטתו של גוב להתמודד על הנהגת השמרנים אחרי התפטרות קמרון ולא לתמוך בג'ונסון. למרות זאת, ג'ונסון הכריז כי הוא ניצב מאחורי מיי וקרא ליתר חברי המפלגה לסייע לממשלה אחרי המכה הקשה בבחירות.



לאחר ההודעה על הרכב הממשלה, מסרה מיי כי "אני שמחה שאנשים מרחבי המפלגה הסכימו לשרת בממשלה שלי ואנחנו הולכים להמשיך עם העבודה. מה שאני עושה כעת זה להתחיל עם המשימה המיידית. אני חושבת שזה חשובה. אני חושבת שזה מה שהציבור מצפה, שהממשלה תספק ודאות ויציבות", אמרה מיי שהבהירה כי היא מתכוונת להישאר לאורך כל הכהונה. ביום שלישי, גם צפויה מיי להגיע לפריז על מנת להיפגש עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון.



היום מסרה מנהיגת המפלגה היוניוניסטית הדמוקרטית (DUP), ארלין פוסטר, כי הדיונים עם השמרנים על הקמת "ממשלה לאומית" בהובלתה של תרזה מיי יימשכו ביום שלישי וכי השיחות שהתקיימו בסוף השבוע הביאו ל"התקדמות טובה". היא הדגישה כי המטרה היא "לפעול למען האינטרס הלאומי ולעשות מה שנכון עבור הממלכה המאוחדת", ניסיון להרגיע את הרוחות לנוכח עמדותיה הקיצוניות של המפלגה, בעיקר בתחומי זכויות הקהילה הגאה וההפלות.



קורבין לא מוותר





לפני המהלכים האחרונים של מיי, הבהיר הבוקר מנהיג הלייבור, ג'רמי קורבין, כי הוא לא מוותר על הניסיון לסכל את פעילותה של הממשלה החדשה של תרזה מיי והעריך כי בחירות חדשות יתקיימו בתוך שנה, בעוד שבמפלגה השמרנית נמשך חוסר שביעות הרצון מהכוונה להקים קואליציה עם המפלגה היוניוניסטית מצפון אירלנד.



בריאיון לבי-בי-סי, הודה קורבין כי מפלגתו, שזכתה ב-262 מושבים עם עלייה של 32 צירים לעומת הבחירות הקודמות, אמנם לא ניצחה את הבחירות, אך עדיין תנסה לנצל את חולשת של השמרנים שאיבדו את הרוב המוחלט על מנת לקדם את התוכניות שלה.



לדבריו, המבחן הראשון יהיה כבר בנאומה הקרוב של המלכה אליזבת השנייה בפני הפרלמנט ביום שני הבא, שבו יוצגו תוכניות החקיקה של הממשלה במסגרת הפרלמנט החדש, כאשר ההצבעה לאחר מכן תהווה הצבעת אמון בתרזה מיי ובממשלתה החדשה. "אנחנו מתכוונים להציב תיקון משמעותי לנאום המלכה, אשר יכלול את הנקודות המרכזיות של המצע שלנו, שבמסגרתו נזמין את חברי הבית לשקול את כל הסוגיות שנציג – ברקזיט עם דגש על תעסוקה, מדיניות עבור הצעירים וצעדים לגבי מדיניות הצנע.



לא מוותר ומעריך שיהיו בחירות. קורבין. צילום: רויטרס
לא מוותר ומעריך שיהיו בחירות. קורבין. צילום: רויטרס



הוא הבהיר כי הוא עדיין לא ויתר על הניסיון להקים ממשלת מיעוט חלופית והעריך כי בתוך חודשים עשויות להתקיים בחירות חדשות, שגם בהן הוא מתכוון להוביל את הלייבור. "די אפשרי שיהיו עוד בחירות בהמשך השנה או בתחילת השנה ואני חושב שזה עשוי להיות דבר טוב", אמר מנהיג האופוזיציה.



גם שר האוצר בממשלת הצללים של הלייבור, ג'ון מקדונלד, לא פסל את האפשרות שמפלגתו תנסה להקים ממשלת מיעוט. "הצבנו את היסודות לממשלת מיעוט ובסופו של דבר לממשלת רוב", אמר מקדונלד, שהדגיש כי הממשלה לא תוקם "באמצעות הסכים או קואליציות, אלא מדיניות אחרי מדיניות".



עם זאת, עדיין לא ברור אם קורבין אכן יצליח להקים ממשלה חלופית. לפי חלוקת הכוחות שהציג פרשן הבי-בי-סי, אחרי הורדת יו"ר הפרלמנט וסגניו ושבעת חברי מפלגת השין פיין בצפון אירלנד שאינם משתתפים בפועל בפעילות הפרלמנט, יש לשמרנים ול-DUP רוב של 326 מושבים לעומת 313 מושבים לכל שאר המפלגות. ה-DUP כבר הבהירו כי לא יאפשרו לקורבין להגיע לדאונינג 10 בשל תמיכתו במחתרת האירית בזמן הסכסוך בצפון אירלנד.