בלבנון עוסקים בימים האחרונים רבות ב"חשיפת רשת ריגול של המוסד" במדינה. עוד ועוד פרטים חדשים על אודות הרשת הולכים ונחשפים. כזכור, הפרשה החלה עם מעצרו לפני חודש וחצי של "סוכן מנגנוני הביטחון של ישראל בעל אזרחות עיראקית". על פי הדיווח בכלי התקשורת בלבנון, מחקירתו של האיש עלה כי מדובר לכאורה ברשת ריגול של גוף ביטחוני צבאי בשם TASA ELITE, המנוהל בידי קצינים ישראלים ממחוז כורדיסטן שבעיראק. המטרה של הגוף הביטחוני הזה היא לפעול לאיסוף מידע בכל העולם הערבי, בעיקר בסוריה, בלבנון ובעיראק, בכותרת "מאבק בטרור" או "במדינות תומכות טרור".


האזרח העיראקי, שנעצר בתום מעקב, הוא מארבין בן י’ ממחוז דהוכ שבצפון עיראק. הוא מתגורר בא־סבתיה שממזרח לביירות. 


מהחקירה עולה כי הוא פעיל כבר מ־2011 - השנה שבה פרצה מהפכת האביב הערבי - בכוחות הפשמרגה הכורדיים, שעל פי הפרסום בלבנון "מנהלים שיתוף פעולה ביטחוני וצבאי עם ישראל ואף מארחים יועצים ביטחוניים ישראלים בפומבי בטענה שהם נלחמים יחד נגד דאעש". על פי הדיווח בכל התקשורת, העצור מצדו טען בפני חוקריו כי הוא לא נלחם לצד הפשמרגה. לדבריו, הוא הגיע עם קרובי משפחתו למדינה ב־27 בנובמבר 2014. מאז הגעתו לשם עבד בחברות למכירת ציוד רפואי, בחברה לחומרי ניקוי ובחברה לחלוקת מים מינרליים.

חשבון סודי

לפני כמעט שישה חודשים קיבל מארבין בקשת חברות בפייסבוק מחשבון הנושא את השם "אילן ניסים". לאחר חיזוק הקשרים ביניהם, חשף בפניו ניסים כי הוא קצין מודיעין ישראלי וכי "הוא ביקש ממנו חברות לאור הדעות שלו, שבהן גילה שנאה לערבים ולמוסלמים בגלל הסבל האתני של העדה הסריאנית, שמצאה מזור רק בישראל".

לפי הדיווח, הוא הציע למארבין לאסוף מידע על חיזבאללה, צבא לבנון והשלטונות בסוריה וכן לגייס סוכנים בלבנון ובעיראק. בהתחלה מארבין היסס מחשש כי ייתפס בידי מנגנוני הביטחון בלבנון ויורשע בבגידה, אולם הקצין הישראלי הצליח לשכנע אותו והדגיש בפניו כי איש לא יחשוף אותו. לפי האמור בכלי התקשורת, בחקירתו סיפר מארבין כי אסף מידע על כמה מקומות כפי שהתבקש והעביר סקירה למפעילו. שבועיים לפני מעצרו התבקש הסוכן לאסוף חומר על מקום קבורתו של הנווט הישראלי רון ארד. "העבודה התבצעה באמצעות חשבון סודי בפייסבוק, שניסים ביקש לפתוח", סיפר מארבין. "מעולם לא פגשתי את קצין המודיעין הישראלי, אף שנסעתי בין לבנון לכורדיסטן שבעיראק כל הזמן". הוא אף חשף כי הכניס לרשת את אחיו מ’.

מנגנוני הביטחון של לבנון, שבדקו את TASA ELITE, גילו כי ניסים עומד בראשו. כאמור, לפי הפרסומים, זהו גוף המורכב מקצינים מובחרים מכמה צבאות בעולם, שמטרתו להיאבק בטרור ולשחר אזרחים שנחטפו בידי טרוריסטים או בידי מדינות תומכות בטרור. אולם בתקשורת הלבנונית טוענים כי הארכיון של החברה מראה כי מדובר במוסד שכל קציניו ואנשיו הם מהצבא הישראלי, משתמשים בציוד של צה"ל ואף מבצעים משימות הדומות למה שמבצעים מנגנוני הביטחון הישראליים – המוסד, השב"כ ואמ"ן.

מתחקיר שהתפרסם בנושא בעיתון "אל־אחבאר" הלבנוני, המקורב לחיזבאללה, עולה כי ניסים נולד בירושלים בשנת 1966, והוא מתגורר גם בניו יורק. על פי הפרסום, הוא עומד מאחורי מבצעים שנערכו בשטחי סוריה, לבנון, עיראק, תימן, אפגניסטן ועוד. כמו כן, הוא גם אחראי לאימון לוחמים באמצעי לחימה, ביצוע התנקשויות וגיוס סוכנים לטובת המוסד, שמטרתם לאסוף מידע. עוד עולה מהפרסומים כי ניסים הספיק לבקר בכמה מדינות בתקופה האחרונה, בהן עיראק, איחוד האמירויות, קפריסין, טורקיה, ירדן, צפון סוריה והצד הסורי של הגולן. לאחרונה אף נראה בכורדיסטן שבעיראק לצד הפשמרגה העיראקית ליד קו הגבול.

"ניסה לגלות על אודותיו". רון ארד במהלך שביו, צילום: פלאש 90
"ניסה לגלות על אודותיו". רון ארד במהלך שביו, צילום: פלאש 90


"מנצלים מיעוטים"

לפי החלטת התובע הצבאי בלבנון, מארבין יועמד לדין באשמת "שיתוף פעולה עם האויב הישראלי ואיסוף מידע ביטחוני", ואילו אחיו יואשם ב"חשד לשיתוף פעולה עם האויב". "גיוס מארבין בשל עמדותיו בפייסבוק מדגיש שהאויב נהנה מגילויי גזענות אתנית ועדתית באזור", נכתב בעיתון "אל־אחבאר". "מנגנוני הביטחון עוקבים אחר מצב הרוח של אישים וקבוצות ברשתות החברתיות, מנצלים את הרגשות של המיעוטים ומציגים את ישראל כישועה לאותן קבוצות, בייחוד לנוכח התחזקות המאבק בסוריה ובעיראק. ישראל מנצלת את התפשטות דאעש, כדי לאמץ לעצמה תפקיד של שותפה ב’מאבק בטרור’ ברמה האזורית והבינלאומית, בייחוד בשנים האחרונות, עם ההכרזה על היחסים ההדוקים בין ישראל לבין כמה מדינות ערב וגם לאור היחסים העתיקים עם מחוז כורדיסטן".