חודש ימים לאחר הבחירות באיראן, והתמונה המתבהרת באשר לתוצאות מדהימה את המומחים במערב וגם את ארגוני הביון המערביים. מתברר כי מעבר לניצחונו המשכנע של הנשיא המכהן חסן רוחאני, הנתפס כמועמד הרפורמיסט המתון, חלה עלייה עצומה בתמיכת העם האיראני במועמדים הרפורמיסטים גם בבחירות המוניציפליות, הנתפסות כמשקפות יותר את זרמי המעמקים בחברה האיראנית. ידיעות שהגיעו לארגוני ביון במערב מורות על ניצחונות מוחצים למועמדים רפורמיסטים בערים החשובות של איראן, ובתוצאות מדהימות. להלן כמה דוגמאות:

בעיר הבירה טהרן זכו בבחירות הקודמות (2013) מועמדים רפורמיסטים ב־42%, בעוד מועמדים שמרנים גרפו 58%. בבחירות הנוכחיות גרפו מועמדים רפורמיסטים 100% מהקולות. כל מי שאינו רפורמיסט, נמחק. תמונה דומה התקבלה גם בערים החשובות משהד ואספהן. במשהד זכו בפעם הקודמת השמרנים ב־96% מהקולות ומועמדים עצמאיים ב־4%. הפעם, גרפו הרפורמיסטים את כל הקופה. באספהן בפעם הקודמת זכו הרפורמיסטים ל־4% תמיכה בלבד, בעוד השמרנים גורפים 48%. גם באספהן, כל המועמדים זולת הרפורמיסטים נמחקו בבחירות הנוכחיות.
הנתונים הללו לא נעלמו מעיני המנתחים השונים בארגוני המודיעין, העוקבים אחר הנעשה באיראן בשבע עיניים. התוצאות הללו, ששמטו לא מעט לסתות בלא מעט לשכות, לא נתפסות כמרי אזרחי נגד המהפכה, אלא כתמיכה המונית גורפת בזרם המתון של המהפכה, המיוצג בידי הנשיא רוחאני: זרם שרואה בהתקרבות למערב חשיבות לחוסן האיראני, שמעדיף השקעה בכלכלה על פני השקעה בהפצת המהפכה, שמתנגד להמשך מעורבות צבאית איראנית ברחבי המזרח התיכון וכו’. על פי כמה הערכות מודיעין, השלטון המרכזי באיראן, בהנהגת האייתוללה חמנאי, מבין שאיבד שליטה על המצב ומתמודד איתו באמצעות העלמת עין ונתינת אפשרות לעם האיראני “לשחרר קיטור”, בעיקר בערים הגדולות. לתהליך הזה יש חשיבות אסטרטגית עצומה לגבי העתיד של איראן, ועתידו של המזרח התיכון בכלל.

הסיפור המלא - מחר ב"מעריב סופהשבוע"