סלמן מלך סעודיה הדיח הבוקר (רביעי) במפתיע את יורש העצר הסעודי, אחיינו מוחמד בן נאיף עבד אל עזיז, ומינה במקומו לתפקיד את בנו, מוחמד בן סלמן בן ה-31, המכהן כשר ההגנה במדינה, כך לפי הודעה רשמית שפרסמה סוכנות הידיעות הממשלתית הסעודית. כמו כן, הוא קרא לציבור לצאת בהצהרת אמונים פומבית כלפי היורש החדש במכה.



מוחמד בן נאיף עבד אל עזיז משמש כסגן ראש הממשלה ושר הפנים של הממלכה, והיה אמור להחליף את דודו, המלך סלמן, בתפקיד לאחר שזה ילך לעולמו, זאת לאחר שמונה על ידיו לכך.  כנכדו של מייסד הממלכה ומלכה הראשון, אבן סעוד, הוא היה אמור להיות המלך הראשון של הדור השלישי במדינה.



מוחמד בן נאיף. הדחה מפתיעה. צילום: רויטרס
מוחמד בן נאיף. הדחה מפתיעה. צילום: רויטרס



מינויו לתפקיד שר הפנים נעשה לאחר שבנובמבר 2012 החליט המלך הקודם עבדאללה בן עבד אל עזיז, שהלך לעולמו בשנת 2015, להוציא צו מלכותי שבו הדיח את הנסיך אחמד מתפקיד שר הפנים, מינוי שלא נחשב לאהוד במיוחד בעיני פעילי זכויות אדם בעולם בשל מדיניות היד קשה שנודע בה כלפי המתנגדים למשטר, וכליאה של אלפים מהם. עם זאת, בהשוואה לנסיכים בכירים אחרים הוא נחשב מושחת פחות, ואינו נוהג לרדוף את מתנגדיו האישיים. 



מוחמד בן סלמן (משמאל) עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. מונה ליורש העצר החדש. צילום:  רויטרס
מוחמד בן סלמן (משמאל) עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. מונה ליורש העצר החדש. צילום: רויטרס



מלבד תפקודו כשר הפנים, בן נאיף מנהל במשך שנים את תחום המודיעין והלוחמה בטרור בממלכה, כאשר בין היתר, הוא היה אחראי על הובלת הלחימה בתימן בשנת 2015. כזכור, ההחלטה לצאת מלחמה זו הפתיעה את בנות בריתה של סעודיה באותה עת.