בהחלטה מפתיעה, מלך סעודיה החליט למנות את בנו, מוחמד בן סלמאן המכהן כשר ההגנה, ליורש העצר במקום שר הפנים שהודח. ד"ר מיכל יערי, מומחית לסעודיה מאוניברסיטת תל אביב, התראיינה לתוכניתם של ניסים משעל, דרור רפאל וספי עובדיה ב-103FM והסבירה על משמעות המינוי שתפס כותרות ברחבי העולם.



משעל: מה זה אומר?, כי אני מבין שזה דרמה


ד"ר יערי: לכאורה מדובר בהליך פרוצדורלי חסר משמעות. שהרי גם ככה בן סלמן מנהל את ההמלכה ביד רמה. הוא לא רק שר ההגנה, הוא גם יו"ר אמרקו חברת הנפט הלאומית של סעודיה, הוא מנהל את התוכנית הכלכלית ארוכת הטווח שלה (חזון 2030) ומנהל את ענייני הממלכה מאחורי הקלעים.







עובדיה: כשהוא בן 31


ד"ר יערי: סה"כ בן 31



רפאל: בן כמה המלך?


ד"ר יערי: או, המלך בן 82-81, אבל מצבו הבריאותי של המלך הנוכחי גרוע מאוד ואולי זה מה שהאץ את חלופי התפקיד. אבל מה שחשוב להגיד זה שמעבר להיבט הרשמי, יש פה מעבר בין סעודיה הישנה לחדשה. בזמן שטראמפ ביקר בריאד ראו את המלך סולימאן נואם והוא היה נראה חולה והתקשה לקרוא את הנאום מהדף, במהלך הנאום היה אפשר לראות את יורש העצר לשעבר מחמד בן נאיף, נרדם מרוב שיעמום. לעומתו ראו את מוחמד בן סלמאן: צעיר, חתיך, ויכולת לראות את אותם חילופי תפקידים וחילופי הדורות. בן סלמאן נראה כמו הפנים החדשות של סעודיה. חדשה, לא מתפשרת, ברורה במטרותיה, מנסה להתנער מהשחיתות ומעבירה מסר לצעירים, שהם נפח גדול מהציבור, שהנה מגיעה דמות שהם יכולים להזדהות איתה, לא אותו דמות זקנה כמו אותו מלך אנארכוניסטי.


.


משעל: מה דעותיו? האם השינוי יביא גם לשינוי במדיניות החוץ?


ד"ר יערי: בפועל מי שמוביל את מדיניות החוץ זה מוחמד בן סלמאן, יש לו גם שר חוץ נהדר, עאדל אל ג'וביר, אני הייתי רק מתקנאה בשר חוץ כזה ויחד הם מקיימים מדיניות חוץ מאוד מודרנית, כלומר עד למינוי בן סלמאן לתפקידו, מדיניות החוץ הסעודית הייתה נייטרלית נזהרת וכיום סעודיה נפתחת למדיניות חוץ בלתי מתפשרת, נפתחת ליחסים עם מדינות שבעבר לא היה לה קשר עמן, לרבות גם ישראל לדוגמא, כשהדגש מעל הכל הוא כלכלה כלכלה כלכלה, ובשמה מתפשרים למשל בהגדרה של מי הוא האויב. אפשר להסתכל למשל על מה שקורה עם רוסיה, אפשר לפתח איתה שיתוף פעולה כלכלי נרחב ולהיות בצידו השני של המתרס בענייני סוריה באותה הנשימה. כלומר מדיניות חוץ מאוד נפתחת לעולם ומאוד רב גונית



רפאל: הוא באמת נראה איש צעיר ואנרגטי


ד"ר יערי: בהחלט, והוא גם מתנהג ככה. כשהוא הגיע לראשונה לביקור בארה"ב הוא הלך לבקר את צוקרברג עם חליפת ספורט אלגנט כזאת, קצת מצחיקה וצילמו אותו משחק בגאדג'טים של פייסבוק והציבור אמר 'איזה כיף זה'.



משעל: התאהבו בו


ד"ר יערי: יותר מזה, הוא מביא מופעי מוזיקה, בנה בתי קולנוע, הוא בנה עיר שלג באחד הקניונים, הוא מחדש את הממלכה.