נשים רבות של פעילי דאעש שהצטרפו לבעליהן, בין אם הן רצו או לאו, אומרות כי החברים בארגון הקיצוני נואשים ורוצים שמשפחותיהם יעזבו את אזורי הלחימה, בשעה שהצבא העיראקי ממשיך לכבוש את סביבת מוסול ומתקדם לעבר מרכז העיר הממוקמת בצפונה של עיראק' שנמצאת בשליטת דאעש כבר מספר שנים.
חגיגות עיד אל פיטר במוסול
"אין דבר שאנו רוצים יותר מאשר לחזור לביתנו ולמולדתנו. אנחנו מתחרטות על ההחלטות שגרמו לנו להגיע לכאן ולהצטרף לבעלים שלנו מלכתחילה", כך אמרה אחת הנשים של פעיל דאעש לרשת אל ערביה.
כזכור, הכוחות של צבא עיראק כבשו אתמול את מחוז אל פארוק הממוקם בצפון מערב העיר העתיקה של מוסול.  גם רובע בעיר א-ראקה הסורית נכבש לאחרונה מידי כוחות המדינה האסלאמית.

נור אל הודה אל קאסים, אחת הנשים שהצליחה להימלט מבעלה בא-ראקה אמרה: "בעלי אמר לי כי אני חייבת לעזוב את האזור שבשליטת המדינה האסלאמית וכי צריך למצוא דרך שאחזור למשפחתי". אישה אחרת אמרה לאל ערביה כי "מעל הכל, אנו מתחרטות שהצטרפנו לקבוצה המתבדלת מהאסלאם".

עיד אל פיטר ראשון אחרי שנים


האזרחים העיראקיים המתגוררים במוסול חגגו השבוע חג עיד אל פיטר ראשון אחרי שנים תחת שליטת כוחות המדינה האסלאמית, לאחר שכוחות דאעש ספגו הפסדים בלחימה על העיר והציפייה גברה אצל התושבים כי כיבוש של הארגון הקיצוני יגיע לקיצו. ילדים התאספו ברובעים של הצד המזרחי של מוסול, ושיחקו בצעצועי משחקי לחימה, אשר היו בין הצעצועים היחידים שהותרו למשחק ילדים על ידי כוחות המדינה האסלאמית.

ילד במוסול לאחר שחרור התושבים מידי דאעש. צילום: רויטרס


הכוחות החמושים של דאעש הנהיגו מדיניות קיצונית של האסלאם האוסרת על משחקי ילדים עם פרצופים כגון בובות, ומאידך עודדו הכוחות הקיצוניים את הילדים לשחק ולהתאמן על משחקי נשק ואף שינו את ספרי הלימוד על מנת שישקפו את האידאולוגיה המיליטנטית של דאעש. 

עבור רבים, חגיגות העיד אל פיטר הוארו באור חשוך עקב ההריסות של אתרים היסטוריים והעובדה כי עדיין אזרחים רבים במוסול נמצאים תחת כיבוש דאעש. 

לוחמי הצבא העיראקי עם דגל דאעש. צילום: רויטרס


הכוחות של צבא עיראק פתחו דרכי גישה עבור מאות מהתושבים שאפשרו למאות תושבים לעזוב את העיר העתיקה במוסול כחלק ממאמציי הלחימה להשבת השליטה על הרובע העתיק מידי כוחות דאעש. הרובע העתיק מהווה עדיין שריד אחרון לשליטה של המדינה האסלאמית על העיר ואף מוגדר כבירה לא רשמית של החליפות האסלאמית שדאעש חולמים לכונן.