על רקע ההפגנות הרבות בוונצואלה נגד הנשיא ניקולס מדורו במהלך החודשים האחרונים, השתלט הבוקר (רביעי) טייס משטרתי על מסוק משטרתי, שממנו ביצע ירי לעבר בית המשפט העליון במדינה, והשליך רימונים לכיוון משרד הפנים, במה שהוגדר על ידיו כאקט נגד "הממשלה הפושעת". לאחר המתקפה כינה אותה הנשיא "מתקפת טרור".



כידוע, בית המשפט העליון במדינה זוכה לקבל באופן מתמיד ביקורת רבה מטעם האופוזיציה בוונצואלה עקב פסיקותיו המחזקות את אחיזתו של הנשיא מדורו בשלטון.

מסוק מתקיף את בית המשפט העליון בוונצואלה. צילום: רויטרס



נשיא ונצואלה מדורו. כינה את המתקפה "טרור". צילום: רויטרס
נשיא ונצואלה מדורו. כינה את המתקפה "טרור". צילום: רויטרס



בהודעה שפרסם המנהיג הדרום אמריקאי לאחר האירוע במשכנו הנשיאותי, הוא טען כי מסוק חג מעל בית המשפט העליון ומשרדי הפנים והמשפטים. בכירים, שצוטטו על ידי רויטרס, אמרו כי ארבעה רימונים הושלכו לעבר בית המשפט, שאחד מהם ככל הנראה לא התפוצץ, ו-15 יריות נורו לכיוון משרד הפנים.



באירוע הדרמטי לא היו נפגעים, אך הנשיא אמר כי "פעילות חברתית" התרחשה בבית המשפט העליון, והוסיף כי המתקפה עלולה הייתה לביא ל"מותם של עשרות".


כזכור,  במרץ השנה פרצו הפגנות המוניות בעיר קראקס ובערים נוספות, בהשתתפות מאות אלפים, החל מצעירים ועד פנסיונרים, גברים לצד נשים. ראשי האופוזיציה דרשו את סילוקם של השופטים שקיבלו את ההחלטה לפיה בית המשפט העליון נוטל לעצמו את הסמכויות של הפרלמנט, וביקשו לקיים בחירות חדשות עוד השנה, אספקת חירום של תרופות למדינה ושחרורם של כל האסירים הפוליטיים.

כוחות הביטחון הגיבו בעוצמה רבה בכוח פיזי ובאמצעות ירי גז מדמיע ופצצות עשן מהקרקע וממסוקים. בעימותים בין הצדדים, שכללו גם השלכת אבנים ובקבוקי תבערה ואפילו צואה, נהרגו כ־40 בני אדם. אלפים נפצעו, ומאות נעצרו, ולטענת האופוזיציה וארגוני זכויות אדם הם נשפטו בבתי דין צבאיים סודיים ללא הליך משפטי מסודר.

בוקר אור