גן החיות בוורשה, שבו הוסתרו מאות יהודים בכלובים ובמרתף הווילה של מנהל הגן לאחר שהוברחו מגטו ורשה בתקופת השואה, צפוי להפוך לאחד ממוקדי הביקורים של תלמידי תיכונים המבקרים בפולין ושל ישראלים המגיעים לביקור בוורשה. את היוזמה מקדמת עמותת ממעמקים, הפועלת לשימור זיכרון השואה. בתפקיד נשיאי הכבוד שלה מכהנים השרה לשעבר דליה איציק ומאמן הכדורגל אברהם גרנט. פעילות העמותה מתמקדת בפולין ומי שמוביל אותה שם הוא המייסד והיו"ר ג'וני דניאלס.



סיפורם המופלא של מנהל גן החיות בוורשה בתקופת מלחמת העולם השנייה, יאן ז'בינסקי, ורעייתו אנטונינה, שסיכנו את חייהם והסתירו במרתף הווילה שבה התגוררו בגן החיות מאות יהודים שהוברחו מהגטו הסמוך, עורר השראה לספרים. לאחרונה עלה הגן לתודעה העולמית, בעקבות הסרט המרגש "אשתו של שומר גן החיות", שהופק בארה"ב.



בני הזוג ז'בינסקי הצליחו לשכנע את השלטון הנאצי בוורשה להותיר בגן החיות, שנהרס ברובו בהפצצות ושמרבית בעלי החיים שהיו בו נורו למוות – להקים במקום חווה לגידול חזירים, שישמשו למאכל חיילי הצבא הגרמני.



יאן ואנטונינה ז'בינסקי. צילום באדיבות עמותת ממעמקים
יאן ואנטונינה ז'בינסקי. צילום באדיבות עמותת ממעמקים



הבריח יהודים בערימות של בשר ואוכל לחזירים





תוך סיכון חיים יומיומי, נהג ז'בינסקי להיכנס עם משאית זבל לגטו ורשה ולהבריח יהודים במעמקי ערימות של שאריות בשר ואוכל שנאספו מהפחים, להאכלת החזירים ובעלי החיים שעוד נותרו בגן. בשיטה הזו הוא הבריח כ־300 יהודים, שעם הגעתם לגן הועברו במהירות לקומת המרתף בווילה, שבה התגורר עם אשתו ובנם הקטן רישארד (בהמשך נולדה בתם תרזה - מ"כ).



בני הזוג ז'בינסקי דאגו לאספקת אוכל ליהודים שהוסתרו במרתף, לתעסוקתם ואף לעידודם והתריעו בכל פעם שנערכו על ידי הכובש הנאצי ביקורים בווילה, בין היתר, באמצעות נגינה בפסנתר. לא אחת היהודים נמלטו דרך מנהרה במרתף לכלוב הציפורים, עד שחיילי הגסטאפו סיימו את ביקורם. בספטמבר 65' הם קיבלו את אות חסיד אומות העולם. לאחרונה, הווילה אשר שימשה אותם ואת מנהלי גן החיות שהגיעו אחריהם, שופצה ושומרה והוסבה למוזיאון.



שר התיירות יריב לוין, שביקר בשבוע שעבר בוורשה, קיים סיור מרגש במוזיאון, בהדרכת יו"ר עמותת ממעמקים, ג'וני דניאלס. "המטרה שלנו היא להפוך את הביקור בגן החיות ובווילה שהפכה למוזיאון לחלק ממסלול הביקורים של תלמידים, וגם מבוגרים, המבקרים בפולין", ציין דניאלס.



ממשרד החינוך נמסר כי במסגרת משלחות המסע לפולין, המשרד מעודד את הסיור במוזיאון, אם כי מדובר בביקורי רשות. דניאלס הביע תקווה שניתן יהיה להפוך בעתיד את הסיורים גם לסיורי חובה של תלמידים. "אני מאמין שכל תלמיד היוצא במשלחת מסע לפולין צריך לבקר במקום", הוא ציין.