מאז שנכנסה לארמון האליזה לצד בעלה בן ה־39, מכינה את עצמה בריז’יט מקרון־טרונייה בת ה־64, במשרדה שב"סלון פוז’ר" בקומה הראשונה של הארמון, לתפקיד הרשמי של הגברת הראשונה שבעלה ייעד לה. יש המכנים אותה כבר היום סגנית הנשיא. עם כניסתו לתפקיד הצהיר עמנואל מקרון כי בכוונתו לקבוע מסגרת מדויקת, שבה תפעל רעיית הנשיא. "צריך שלאישה שחיה איתי יהיה תפקיד מוכר ורשמי", אמר.



אבל ניסוח התקנה מתעכב, וכולם מחכים לראות איך יתקבלו הידיעות על ייסודה של קרן בריז’יט מקרון לענייני חברה, שרעיית הנשיא אמורה לעמוד בראשה כדי להיות מועילה ולא להשתעמם. בינתיים מדווחים בחוגי הממשל שמעמדה הולך ומתבצר עוד לפני כתב המינוי הרשמי. "האנשים עוברים ישירות דרכה כדי להגיע לנשיא", אומרים שם. "המעוניינים לא פונים, למשל, ליועץ הנשיא לענייני תרבות, אלא לבריז’יט. למען האמת, חלק מהיועצים כבר פשוט לא קיימים. הכל עובר דרך בריז’יט. וכולם יודעים ומצלצלים אליה".



ערימות המכתבים שהיא מקבלת מדי יום אינן מיועדות ברובן לה אישית, אלא נועדו להגיע באמצעותה לנשיא. מספר, למשל, פרנסואה פטריה, ראש סיעת מפלגתו של מקרון בסנאט: "מקרון מוקף בחבורת יועצים צעירים שרוצים בעלות עליו. אני עובר דרך בריז’יט שאמרה לי, כתוב לי כמה מילים ואעביר לו עוד הערב".




מתה על סלבס



בריז’יט לא יושבת בחיבוק ידיים עד כתב המינוי הרשמי. היא פתחה בפעילות חברתית, למשל למען ילדים אוטיסטים, ומקפידה להופיע לצד בעלה בקבלות הפנים הרשמיות שנערכות לאורחים המכובדים מחו"ל שהחלו להידחק אל דלתותיו, כמו גם בביקורים הרשמיים בחו"ל. הזוג נתניהו, שביקר בפריז ביום ראשון שעבר, דווקא לא זכה לפגוש אותה. זהו יום שהיא מבלה בדרך כלל עם משפחתה ועם משפחתו המאומצת של בעלה בעיירה לה טוקה בחוף האטלנטי, שהפכה למוקד עלייה לרגל לתיירים.



יומיים קודם לכן היא זכתה למחמאות חמות על המראה הצעיר שלה מנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שכמה מאמצעי התקשורת ראו בהן הערות שלא במקומן. אבל מעל הכל, היא ממשיכה להיות אשת יחסי הציבור הבכירה של בעלה, שלא חוששת מליזום ולהביע את דעתה בפסקנות גם בנוכחותו - והוא נשמע לה. סופר ועיתונאי ידוע מספר שכאשר הוזמן על ידי הזוג מקרון, כשהנשיא הטרי עוד כיהן כשר הכלכלה - עוד לפני שהספיק להתיישב – הטיחה בפניו בריז’יט בלהט: "בעלי הוא לא הומוסקסואל", כתגובה לשמועות שנפוצו אז בפריז. כשיועציו הציעו לו לפני הבחירות לקיים סדרת צילומים עם ברק אובמה, פסקה בריז’יט: "עמנואל, איך אתה יכול להקשיב לשטויות כאלה", ולא היו צילומים. היא גם פוסקת לפעמים בעניינים מדיניים. כך, למשל, כשראש הממשלה אדוארד פיליפ הודיע בנאום בפרלמנט על דחייה בהפחתת המסים שהבטיח מקרון במערכת הבחירות שלו, נזפה בו בריז’יט: "אל תתנהג כמו פרנסואה הולנד (קודמו שנאלץ לוותר על הגשת מועמדותו לקדנציה נוספת - ג"ק). אם תעשה כמוהו, אתה מת ותגמור כמוהו". מקרון, מיותר כמעט לציין, מיהר לסגת מהצהרת ראש הממשלה.




בני הזוג מקרון. צילום: רויטרס
בני הזוג מקרון. צילום: רויטרס





פרט לכינוי סגנית הנשיא, לשונות עוקצניות מגדירות אותה "המלכה האם" ורואות אצל הזוג מקרון יחסים של "אם ובנה". בריז’יט הייתה, כידוע, המורה של מקרון לדרמה וללשון, והיא חשבה שהוא דווקא יהיה סופר. מקרון מודה גם היום כי היא אחת ממעטים שהשפיעו על דרך מחשבתו.



היום גם אחרים פוחדים מהמורה בריז’יט. בארמון האליזה חוששים ממנה כל היועצים. "אם אתה על הכוונת שלה, אתה מת", אומר אחד מהם. היא אינה חוששת להזמין את עצמה ולהשתתף ביזמתה בישיבות של בעלה עם שרים וגורמים אחרים בנושאים שקרובים ללבה. יודעי דבר אומרים כי בינתיים היא צנועה יותר ביחס לתקופה שבה בעלה כיהן כשר הכלכלה, אז השתתפה כמעט בכל הישיבות והביעה את דעתה כמעט בכל נושא. היא עמדה בראש הדוחפים את מקרון להציג את מועמדותו לנשיאות כבר עכשיו ולא לחכות לסיבוב הבא. "צריך שנרוץ ב־2017, כי ב־2022 תהיה לו בעיה עם הפרצוף שלי", התלוצצה בראיון עיתונאי.



צד אחר באישיותה שמטריד את היועצים הוא התלהבותה מהתחככות בסלבס. היא אוהבת לשיר עם גדולי הזמרים, לסעוד בחברת מלכות חיי הלילה ולבקר בלי הודעה מוקדמת בתא ההלבשה של שחקנים ושחקניות אחרי ההופעה. היא משתמשת בסוכני יחסי ציבור של סלבס כדי להזמין אותם לאירועים. כך, גרמה לא מעט מבוכה לבעלה כשהזמינה שלל סלבס למסיבת הניצחון הצנועה שתכנן לצוות הקמפיין שלו, אחרי הסיבוב הראשון בבחירות. האירוע, שנערך במסעדה ברובע מוֹנְפַּרְנָאס, היה המוני לבסוף וסידר למקרון לא מעט ביקורת בתקשורת, אצל יריביו ובדעת הקהל.




היא מורה אמיתית



"עולם השלטון אכזרי בדרך כלל כלפי הנשים. להיות נשואה לפוליטיקאי זה לא קל. אבל אותי זה לא מרגיז להיות ‘אשתו של’", אמרה מקרון בראיון עיתונאי. כדי להקל על מצבה, וגם לטובת בעלה, עסקה מקרון בבניית רשתות של השפעה מחוץ למעגל הפוליטי שמקיף את בעלה, מעגל שאותו היא לא מעריכה במיוחד. פעם בשבוע, במסעדת "לה רוטונד" האהובה עליה בבולוואר מוֹנְפַּרְנָאס, היא כינסה את קבוצת "להציל את צרפת" בהשתתפות סלבס, אינטלקטואלים, אנשי ציבור, אמנים וגם עיתונאים מובילים.



"בריז’יט לא באה מהחברה הגבוהה, אבל היא יודעת להתנהג כאילו נולדה כזו", אומר בהערצה איש הטלוויזיה סטפן ברן, המתמחה בסיפורי חצרות המלוכה. מחמאות מגיעות גם מכיוון אחר לגמרי - בחוג ידידיה הקרובים שגויסו למען בעלה נמצא גם הרב הראשי של צרפת, חיים קורסיה. "היא בעלת תרבות רחבה. היא מורת בית ספר אמיתית, כזו שחולמים עליה", הוא אומר. "היא מבינה את תחושותיך ואת מניעיך".



עם זאת, מקורבי הזוג הנשיאותי מודים כי מהרגע שנבחר, הם לא מרבים להזמין לארמון חברים ולא מתחזקים כבעבר את הקשרים האינטנסיביים שנוצרו. זאת בניגוד, למשל, לנשיא הקודם פרנסואה הולנד ובת זוגו, השחקנית ז’ולי גאייה. מצד שני, הם מוצאים לעצמם ידידים חדשים כמו הנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי, שהביע את "הערצתו" למקרון ומאז הוזמן לסעודה אינטימית בארמון עם רעייתו, הזמרת והדוגמנית לשעבר קרלה ברוני.



עד 2007 המשיכה בריז’יט להיות גם אשת עסקים ושותפה בעסק המשפחתי, המאפייה וחנות השוקולדים המפורסמת "ז’אן טרונייה" באמיין, עיר הולדתו של מקרון בחבל נורמנדי. העסק שגשג, עם מחזור של כ־4 מיליון יורו בשנה. מאז החליפה את המקרונים המתוקים במקרון אחד ויחיד, אבל אחיה ז’אן אלכסנדר, שממשיך לנהל את העסק המשפחתי, לא מהסס להשתמש בגיס המפורסם כדי לצוד לקוחות שמגיעים בהמוניהם לצפות בסיסמה האירונית ששיגר מקרון לעבר דונלד טראמפ, "עשו את כוכב הלכת שלנו גדול שוב" - על עוגת שוקולד.



דעת הקהל משלימה בינתיים עם הפרש הגילים בין בני הזוג, וגם עם העובדה שמקרון אימץ את משפחתה הענפה ובעיקר את צאצאיה של בריז’יט מנישואים קודמים. הוא תיאר עצמו כ"סבא צעיר", אפילו שלמעשה מדובר בילדיה של לורנס אוזייר, בתה של בריז’יט, שגילה כגילו של מקרון. הם קוראים לו "דאדי". מקרון הסביר במהלך מערכת הבחירות לתלמידי בית ספר כי ויתר על ילד משלו בשל גילה המבוגר של אשתו, אבל אמר שהוא "סבא מאושר".



בראיון לעיתון של קהילת הגייז הצרפתית אמר: "אני אמנם הטרוסקסואל, אבל יש לי משפחה יוצאת דופן". כל המצב הזה קשה לעיכול עבור החוגים השמרניים בצרפת, שאינם מגלים אהדה יתרה לזוג. לדעתם, מקרון רכש לו משפחה בלי להיות אחראי לגידול ילדיו, ויכול היה להקדיש, בעזרת בריז’יט, את כל זמנו לפוליטיקה.