נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, המשיך היום (רביעי) לתקוף את ישראל ולהלהיט את הרוחות בנוגע למשבר הר הבית. ארדואן טען כי אמנם "הסרת המגנומטרים, שפגעו ברגשות המוסלמים הייתה צעד נכון, אך לא מספק", הוסף כי "ישראל פועלת לשינוי הזהות האסלאמית של ירושלים" והזהיר מפעולות ש"יובילו את האזור לעבר מערבולת של אש".



במקביל לדבריו של ארדואן, גם בחמאס הודיעו כי הם אינם מסתפקים בהסרת המגנומטרים וקראו לקיים "יום זעם" ביום שישי הקרוב ברחבי יהודה ושומרון. בהודעה שפרסם ארגון הטרור, הוא קרא לפלסטינים מכל הפלגים להיאבק במה שהוא הגדיר כ"צעדים חד צדדים של ישראל" במתחם הר הבית, בהם הצבת מצלמות ובידוק המתפללים.  בחמאס אף התגאו בהסרת המגנומטרים מהאזור וטענו כי "עמידתם של תושבי ירושלים הפתיעה את 'הכיבוש' בנחישותם ובהקרבתם".

הסרת המגנומטרים בעיר העתיקה. צילום: רויטרס
הסרת המגנומטרים בעיר העתיקה. צילום: רויטרס




נוכחותו של ארדואן בלטה במהלך הסכסוך שפרץ לאחר הצבת המגנומטרים סביב המתחם הקדוש, וזאת בעקבות הפיגוע שבו נרצחו שני השוטרים האיל סתאוי וכמיל שנאן. בין השאר קרא הנשיא הטורקי למוסלמים להגיע ולחזק את האחיזה בירושלים, ומוקדם יותר טען כי "כל מוסלמי חייב וצריך לבקר ולהגן על ירושלים". בשיחה עם חברי פרלמנט ממפלגתו ואמר: "ישראל, שלא מראה שום כבד למסגד אל-אקצא ולכיפת הסלע, תסבול מהכי הרבה נזק בעקבות העניין".



משרד החוץ הגיב לדבריו הקודמים של ארדואן באופן שנחשב לחריף וחריג בשיח הדיפלומטי ואמר כי אל לארדואן להתערב בעניינים לא לו. "דבריו של נשיא טורקיה היום בפני פעילי מפלגתו הם הזויים, מופרכים ומעוותים. מוטב לו כי ישכיל לעסוק בבעיותיה ובקשייה של מדינתו", נאמר בהודעת המשרד, ובהמשכה הוסיפו כי "ימי האימפריה העות'מאנית חלפו עברו להם. בירת העם היהודי היתה, הינה ותהייה ירושלים. בניגוד לעבר, זוהי עיר שממשלתה מחויבת לביטחון, חירות, חופש פולחן וכיבוד זכויות כל המיעוטים. מי שחי לו בארמון של זכוכית, מוטב לו שלא ישליך אבנים".



ממשרד ראש הממשלה מתחו ביקורת חריפה על ארדואן גם כן, אמרו כי ארדואן הוא "האחרון שיכול להטיף לישראל", ותהו "מה יאמר ארדואן לתושבי צפון קפריסין ולכורדים בטורקיה".