שבע שנים אחרי שהרפובליקנים התחייבו לבטל ולהחליף את תוכנית הבריאות הממלכתית של נשיא ארצות הברית הקודם, ברק אובמה, נראה שהבוקר (שישי) מאמציהם הגיעו לסיום, וללא הצלחה. לאחר 20 שעות של דיונים מרתוניים מתוך מטרה למצוא תוכנית חלופית, או למצער לצמצם את התוכנית הקיימת ולבטל את חובת ההשתתפות בביטוח הממלכתי, 



אחד הקולות ש"שברו שורות" במפלגה הרפובליקנית, והצביעו יחד עם הדמוקרטים נגד ביטול החוק, היה הסנאטור הוותיק ג'ון מקיין שהגיע להצבעה הראשונית שהחלה את 20 שעות הדיון ממיטת חוליו, לאחר שאובחן בראשו גידול סרטני. מנהיג הרוב בסנאט, הסנאטור מיטש מקונל, אמר כי "בבירור מדובר ברגע מאכזב מאוד", והוסיף כי לדעתו "העם האמריקאי יצר על כך שלא מצאנו דרך להתקדם הלאה". בנוסף למקיין עוד שני חברי המפלגה הרפובליקנית הצביעו נגד ביטול החוק, ובכך חתמו על הניסיונות את הגולל.




הפסיק לנצח? דונלד טראמפ, צילום: Getty Images
הפסיק לנצח? דונלד טראמפ, צילום: Getty Images


ביטול חוק הבריאות היה מהבטחותיו הראשונות של טראמפ במהלך קמפיין הבחירות שלו, תוך שהוא טוען שמדובר בחוק כושל, והבטיח להציג חוק טוב יותר, שמצד אחד יקטין את עלויות ההוצאה הפרטית על בריאות, ומצד שני לא ייפגע בזכויות המבוטחים, אך לא הציג את תוכניתו. לאחר כניסתו של טראמפ לבית הלבן, אימץ הנשיא את תוכניתו של מנהיג הרוב הרפובליקני בקונגרס, פול ראיין, אשר צמצמה את זכויות המטופלים, וביקורת קשה נמתחה עליה בטענה שהיא תבטל את ביטוחיהם של מיליוני אמריקאים.

למרות הביקורת, ומאבקים קשים בין הפלג השמרני לפלג הליברלי במפלגה הרפובליקנית, הצליח ראיין להעביר את החוק בקונגרס בחודש מאי האחרון, וזאת למרות ש-20 חברי קונגרס רפובליקנים התנגדו לחוק והצביעו עם הדמוקרטים נגדו. "רבים מאיתנו חיכו להצבעה הזאת שבע שנים", אמר יו"ר בית הנבחרים, פול ריאן בעת ההצבעה על החוק בקונגרס, והוסיף: "רבים מאיתנו כאן בגלל שהבטחנו להצביע לביטול החוק ולהחליף את אובמה-קר".