בית משפט באוסטריה גזר לפני כשבוע מאסר עולם על פעיל חמאס ששוחרר בעסקת שליט, בגין קשירת קשר ושידול אחרים לביצוע פיגועים בירושלים. הפעיל, ששמו נאסר לפרסום באוסטריה, התגורר ברצועת עזה ושהה באוסטריה. על פי האישומים נגדו, במהלך 2016 הוא פנה באמצעות האינטרנט לשני תושבי שטחים ותיאם איתם גיוס פעילים נוספים לביצוע פיגועי השלכת רימונים בירושלים. הפיגועים לא יצאו אל הפועל.



פעיל החמאס המורשע נעצר ביולי אשתקד במתקן למבקשי מקלט בעיירה גמונד. הוא גם ריצה תשע שנות מאסר בכלא ישראלי עד שחרורו במסגרת עסקת שליט.



רכב שב"ס ובו משוחררי עסקת שליט, ליד כלא עופר, דצמבר 2011. צילום: אורי לנץ



בפרקליטות המדינה אמרו כי בעקבות מידע מודיעיני איתר שירות הביטחון הכללי את הפעיל באוסטריה. מהמידע עלה כי הפעיל, שריצה בעבר עונש מאסר בגין פעילות בחמאס, תכנן לקדם פיגוע טרור בשטחי ישראל. בעקבות קבלת המידע נעצרו על ידי השב"כ ארבעה תושבי איו"ש בחשד למעורבותם בפעילות הטרור. פעילים אלו הועמדו לדין, וההליכים המשפטיים בעניינם טרם הסתיימו. המידע הועבר לרשויות הביטחון באוסטריה על ידי השב"כ, והוביל למעצרו של הפעיל באוסטריה.


התביעה ציינה בבית המשפט, כי בשיחותיו עם המעורבים האחרים בתכנון הפיגוע נעשה שימוש במילות קוד, כאשר "ירוק" או "מנטה" היוו כיסוי למילה "חמאס", בעוד שרימוני יד קיבלו את הכינוי "תפוחים". לפי התביעה, שני המחבלים הפלסטינים הביעו בשיחות עם הנאשם את נכונותם לבצע את הפיגוע שאמור היה לכלול השלכת רימוני יד לעבר ריכוזי קהל בירושלים. 
 
שליט לאחר חזרתו מהשבי. צילום: אבי אוחיון, לע"מ
 
פעיל החמאס, שגם הואשם באי ציות לרשויות הכלא ובקללות כלפי רופא בכלא, הכחיש בתוקף את ההאשמות וטען כי הטלפון שלו נפרץ, אולם בית המשפט דחה את טענותיו על הסף. עדי ראייה במשפט סיפרו כי הוא הצהיר באוזניהם כי הוא "גאה להיות חלק מחמאס". 

בפרקליטות הוסיפו שבמסגרת חקירתו והעמדתו לדין של הפעיל באוסטריה ולבקשת השלטונות האוסטרים, הגישה מדינת ישראל עזרה משפטית לרשויות התביעה. עזרה זו כללה מתן עדות על ידי ארבעת תושבי יהודה ושומרון שהועמדו לדין.

העדויות בהליך נשמעו בבית משפט השלום בתל אביב, ושודרו באמצעות שיחת וידאו לשופטת החוקרת באוסטריה, שחקרה את העדים. לפני כשבוע הגיע לסיומו ההליך המשפטי באוסטריה, כאשר הפעיל הורשע ונגזר עליו מאסר עולם.