כלי התקשורת בעולם הערבי דיווחו בסוף השבוע בהרחבה על המשבר שעובר על ראש הממשלה בנימין נתניהו, תוך שהם מצטטים למכביר כלי תקשורת בישראל. “שותפיו של נתניהו רוצים לנצל את המשבר שעובר עליו למען הון פוליטי ומפלגתי”, הייתה הכותרת באתר “אל־ערבי אל־ג’דיד” (“הערבי החדש”), שהקדיש שני מאמרים מקיפים לסיקור החשדות המיוחסים לראש הממשלה.



באתר סיפרו כי הפרשיות שבהן נקשר שמו של ראש הממשלה מתבשלות על אש קטנה, לאחר שהפרקליטות חתמה על הסכם עד מדינה עם ראש הסגל לשעבר של נתניהו, ארי הרו, וכי מנהיגי הקואליציה תומכים בנתניהו ולא דרשו שיתפטר. עוד נאמר כי אף שההודעה על ההסכם התקבלה ביום שישי אחר הצהריים, ואחריה הגיעה הודעת משטרת ישראל שלפיה נתניהו חשוד בשוחד ובמרמה, שרת המשפטים איילת שקד עמדה על כך שההתפתחויות הללו אינן מחייבות את התפטרותו של ראש הממשלה, גם אם הדבר יביא להגשת כתב אישום.



באתר מספרים כי מפלגות הימין, ובהן הבית היהודי, רוצות לנצל את העיתוי כדי לקדם חקיקות הנוגעות לסוגיה הפלסטינית. זאת מאחר שראש הממשלה נמצא בעמדה חלשה כרגע. עוד נאמר כי הבית היהודי יעשה מאמצים להביא לאישור חוקים שנתניהו עצמו עיכב, כמו חוק הריבונות על שטח C, או החוק שהציעו ח"כ יואב קיש והשר זאב אלקין, להחלת הריבונות הישראלית על מעלה אדומים וגוש עציון. במאמר פרשנות נכתב עוד כי גם מפלגת כולנו של שר האוצר משה כחלון, שהסקרים מנבאים לה נסיגה בבחירות הקרובות, לא תעשה דבר כדי להקדים את הבחירות, וכחלון ימשיך לפעול לפתרון משבר הדיור, כפי שהבטיח לבוחריו. גם שר הביטחון אביגדור ליברמן, שנכנס למשרדו במאי אשתקד, לא צפוי לעשות בעיות לנתניהו מאחר שהוא מעוניין לשפר את סיכויי מפלגתו בבחירות הבאות.



ומה לגבי ראש הממשלה עצמו? על פי התקשורת הערבית, החשש הגדול הוא כי ייקח פנייה חדה ימינה, בעיקר בכל הקשור לבנייה בהתנחלויות והשיח עם חמאס ברצועת עזה – מה שיביא אולי לסבב צבאי נוסף עם חמאס. “גם אם המלחמה הבאה תהיה אינטרס אישי של נתניהו, שירצה להיפטר מאות הקלון של השחיתות והשוחד שדבק בו”, כתבו באתר, “הסבב הבא יתקבל בברכה על ידי הציבור, בעיקר הימין הישראלי”.




הידיעה על ראש הממשלה נתניהו באתר אל-ערבי אל-ג'דיד.צילום מסך
הידיעה על ראש הממשלה נתניהו באתר אל-ערבי אל-ג'דיד.צילום מסך




העיתון “א־שורוק” (“הזריחה”) המצרי דיווח על החלטת בית המשפט בארץ להטיל צו איסור פרסום בנוגע ל”שתי פרשיות השוחד שבהן חשוד נתניהו”, תוך שהוא מדווח על העסקה של הפרקליטות עם ראש הסגל לשעבר, “שעלול להיות פצצה בכל הנוגע לפרשיות”, ועל ההכחשה של ראש הממשלה שאמר כי “הרדיפה באה כדי להפיל את הממשלה”. העיתון מספק מידע על תיק 1000 הנוגע למתנות שקיבלו לכאורה נתניהו ומשפחתו, ותיק 2000 המתייחס למגעים עם נוני מוזס.



גם האתר “ארם ניוז” באבו דאבי התייחס לחשדות נגד נתניהו, כשהוא בוחר בקפידה תמונה המראה את ראש הממשלה מודאג. “בית משפט ישראלי אוסר פרסום הנוגע לשחיתות של נתניהו”, נכתב בכותרת הראשית, בלי המילים "לכאורה" ו"חשדות".



ב“א־דוסתור” (“החוקה”) המצרי נכתב בכותרת ראשית כי “משטרת ישראל הודיעה לבית המשפט שנתניהו מעורב בשחיתות”. בידיעה מוסיף העיתון כי “הרקע לחקירה המתנהלת במשטרה הוא תיק שחיתות שבו חשודים נתניהו, אשתו וכמה אנשי עסקים”, ונאמר כי “נתניהו הכחיש את החשדות יותר מפעם אחת”.



“א־ראד” (“המחר”) הירדני מספר על “לולאה המתהדקת סביב נתניהו”, ואילו האתר “אילאף” הסעודי מספר את סיפור חייו הפוליטיים של נתניהו מאז כניסתו לפוליטיקה לפני יותר מ־30 שנה ותוהה: “האם כוכבו ייכבה?” באתר מספרים שראש הממשלה הוא “בעל הקדנציה השנייה באורכה בהיסטוריה של ישראל כראש ממשלה, אחרי דוד בן־גוריון”.



ב”אל־איאם” (“הימים”) הפלסטיני, תחת הכותרת “נתניהו – תופעה נעלמת”, כותב אכרם עטאללה על התיקים שבהם מעורב ראש הממשלה ועל ההתפתחות הדרמטית בפרשות בסוף השבוע. “אנו נמצאים בפני היעלמות תופעת נתניהו שהצליח בשנים האחרונות להביס את יריביו, אם זה באופוזיציה או בליכוד, והצליח להשתלט על הפוליטיקה כמנהיג היחיד בישראל”, הוא מסכם את מאמרו. “התיקים האלה יביאו אותו לכלא, כמו שאומרים פרשנים, כקודמו בתפקיד אהוד אולמרט. הוא קיבל מידיו את השלטון, ואולי גם את המיטה בכלא”.