הן זמינות, הן קטלניות ולא כמו נשק, הן לא מעוררות חשד. הפיגוע שאירע אמש בברצלונה, בו נהרגו 13 בני אדם, הצטרף לשורה ארוכה של פיגועים שאירעו באירופה, בארצות הברית ובישראל, בהם השתמשו המחבלים בכלי רכב כדי לדרוס עוברי אורח תמימים ולרצוח אותם. כבר ב-2014 פרסם ארגון המדינה האסלאמית קריאה לפעיליו באירופה לבצע פיגועי דריסה ככלי מועדף לקידום מטרותיו של הארגון.



"אם אין ביכולתכם להגיע לעיראק וסוריה, אז הוכיחו את נאמנותכם היכן שאתם", אמר פעיל טרור דובר צרפתית בסרטון שיצא בשנת 2014, והמשיך: "הוכיחו את נאמנותכם בצרפת ותפעלו בה. יש נשקים ומכוניות שזמינים לכם, ומטרות שמחכות לכם. הרגו אותם ותירקו בפרצופיהם, ואז תדרסו אותם בעזרת המכוניות שלכם". גם ארגון אל קאעידה קרא לפעיליו לבצע פיגועים מסוג זה, וטען כי "רכבים מסחריים הם מכסחות, לא כדי לכסח דשא, אלא כדי לכסח את אויביו של אללה".



84 הרוגים בניס, עשרות בלונדון וברלין



ואכן, פעילי טרור בכל העולם הקשיבו, וביצעו. פיגוע הדריסה המשמעותי הראשון שחוותה אירופה אירע ב-2016 ביום הבסטיליה, יום העצמאות הצרפתי, אז מוחמד לאחוויג' בוהלל, מהגר תוניסאי בצרפת דהר במשאית לאורך הטיילת בעיר החוף הצרפתית ניס, כשהוא פוגע במאות חוגגים והורג 84 בני אדם, בפיגוע הדריסה הקטלני ביותר שאירע באירופה. דאעש נטלו אחריות על הפיגוע.



הפיגוע בניס שימש השראה למספר פיגועי דריסה נוספים שאירעו ברחבי העולם והביאו למותם של עשרות נוספים. שבועות ספורים לפני חג המולד, דרס למוות אניס עמרי, מבקש מקלט ממוצא תוניסאי, 12 בני אדם שהיו בשוק חג המולד המסורתי בברלין. גם כאן השתמש עמרי במשאית שהוא גנב תוך שהוא רוצח את נהגה הפולני וגם על הפיגוע הזה נטל דאעש אחריות. בשוודיה בחודש אפריל, הרג מהגר אוזבקי אשר הזדהה עם דאעש גם הוא, ארבעה בני אדם, כשהוא פוגע בהם בוואן לבנה.



בלונדון, בירת אנגליה אירעו שני פיגועי דריסה בהפרש של חודשים ספורים בלבד, בהם נהרגו 11 בני אדם. בפיגוע הראשון, שהתרחש בחודש מרץ, פגע אנגלי בן 52 שהתאסלם בעוברים ושבים באזור גשר ווסטמיניסטר בעזרת מכונית יונדאי, ולאחר מכן יצא מהרכב ודקר שוטר, בפיגוע נהרגו חמישה בני אדם. חודשיים אחר כך, אירע פיגוע דומה, בו שלושה מחבלים שנסעו ברכב מסחרי פגעו בעוברי אורח בגשר לונדון, ולאחר מכן יצאו מהרכב והחלו לדקור את הפצועים עד שגם הם נורו למוות.

קורבנות הפיגוע בניס, צילום: רויטרס
קורבנות הפיגוע בניס, צילום: רויטרס



גם בימין הקיצוני למדו את השיטה



אך לא רק מחבלים מוסלמים אימצו את שיטת הפיגוע הקטלנית הזאת. בפיגוע נקמה שאירע בלונדון שבועיים אחרי הפיגוע בגשר לונדון, גבר דרס מתפללים מוסלמים סמוך למסגד והרג אדם אחד. ורק השבוע, דהר ניאו נאצי לעבר הפגנת שמאל בשארלוטסוויל, וירג'יניה והרג מפגינה.



אין ספק שפיגועי הדריסה הם כלי יעיל ונוח לביצוע פיגועים קטלניים במיוחד, וקשה להבדיל בין רכב תמים לבין רכב שבכוונתו לבצע פיגוע דריסה עד שמאוחר מדי. במהלך גל הטרור האחרון שישראל חווה, בתגובה למספר פיגועי דריסה - שהבולט בהם היה הפיגוע בארמון הנציב בו נרצחו שלושה צוערי קורס קצינים ומדריכה - הוצבו ברחבי ירושלים בטונדות שתפקידן להגן על האזרחים ברחוב, וכמובן שמודיעין הוא כלי מרכזי בסיכול פיגועים. אך גם המודיעין מוגבל לפיגועים מתוכננים ויתקשה לאתר את המפגע הבודד שנכנס לרכבו כשרק הוא יודע על כוונתו לדרוס, כך שאפשר להניח שפעילי טרור נוספים בעולם ייענו לקריאתם של דאעש ואל קאעידה ונראה פיגועי דריסה נוספים בעתיד. 



זירת פיגוע הדריסה בשארלוטסוויל. צילום: AFP
זירת פיגוע הדריסה בשארלוטסוויל. צילום: AFP