דוח חדש של האו"ם, שפרטים ממנו נחשפו הבוקר (שלישי), חושף כי שני משלוחים שבהם היו חומרים כימיים אסורים נתפסו על ידי כוחות אמריקאים בדרכם מקוריאה הצפונית לסוריה במהלך ששת החודשים האחרונים. המסמך, שחובר על ידי פאנל של מומחים עצמאיים של הארגון, והוגש למועצת הביטחון של האו"ם מוקדם יותר החודש, לא פירט מתי המשלוחים התרחשו בדיוק ומה בדיוק הם הכילו.



"הפאנל חוקר שיתופי פעולה בלתי חוקיים הכוללים העברת טילים כימיים ובליסטיים בין סוריה למדינה המבודדת בעולם", פורט בעמוד 37 של הדוח המדובר, שבו נכתב גם כי "מדינה החברה באו"ם הודיעה לפאנל כי יש לה סיבות להאמין שמה שהכיל המשלוח היה כלול בחוזה שנחתם בין סוריה לחברה הצפון-קוריאנית קומיד".



קים ג'ונג און צופה בשיגור טיל בליסטי. לפי הדוח, מדינתו ניסתה לסייע לתכנית הטילים הסורית. צילום: רויטרס
קים ג'ונג און צופה בשיגור טיל בליסטי. לפי הדוח, מדינתו ניסתה לסייע לתכנית הטילים הסורית. צילום: רויטרס



החברה נכנסה לרשימה השחורה של מועצת הביטחון של האו"ם כבר בשנת 2009, בה תוארה כתאגיד המסחר המרכזי של פיוניאנג, וכיצואנית הבולטת של ציוד הקשור לטילים בליסטיים ונשקים קונבנציונאליים. במרץ 2016 המועצה הכניסה לרשימה גם שני נציגים של קומיד בסוריה.



מומחי האו"ם הצהירו כי הם חוקרים גם את השימוש בגז עצבים במלזיה במטרה לחסל את אחיו למחצה של מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, והוסיפו כי הפעילות בין סוריה למדינה המסוגרת כללה שיתוף פעולה בתוכניות טילי הסקאד הסוריים, כמו גם תחזוקה ותיקון של מערכות ההגנה האוויריות של טילי קרקע-אוויר של הצבא הסוריה.



כזכור, סוריה הסכימה להשמיד את הנשק הכימי שלה בשנת 2013 במסגרת עסקה בין רוסיה וארה"ב, אך דיפלומטים ופקחי נשק חושדים שדמשק פיתחה יכולת כימית חדשה או שמרה על זו שהייתה לה. במהלך מלחמת האזרחים במדינה נעשה שימוש בגז סארין לפחות פעמיים על ידי צבאו של בשאר אסד, שהוכחש שוב ושוב על ידי ממשלת סוריה.