האגדה מספרת כי כאשר נפוליאון וצבאו עברו בדרום צרפת, הם עצרו למנוחת לילה ליד העיירה בסייר שבהרי הפירנאים, לא הרחק מהעיר טולוז. טבח מקומי הכין לנפוליאון אומלט והוא כה התלהב ממנו, עד שהורה לכל תושבי הכפר לאסוף את כל הביצים שהם יכולים להשיג ולהכין למוחרת חביתת ענק עבור כל החיילים.



לא ברור אם הסיפור מעוגן במציאות, אולם מאז הפך האומלט לסמל של ידידות ביישוב הקטן, שבעיני המקומיים הוא "הכפר התוסס והיוזמני ביותר בכל הקנטון". מדי יום שני של חג הפסחא מכינים התושבים חביתת ענק על גדות נהר הטרן, במה שהפך למסורת מוכרת בכל האזור.



בשנת 1973 יזם אחד מבכירי הכפר, ברנאר ביילה, רעיון להקים אחווה שתסדיר את הכנתה של חביתת הענק כדי לחלקה לעניים ללא כל עלות. זה היה הבסיס לייסודה של "אחוות האומלט הענקי", שמדי שנה מארגנת את החגיגה סביב החביתה שעשויה מלא פחות מ־15 אלף ביצים, נוסף לשומן ברווזים, מלח ופלפל. האירוע מלווה במצעדים ובחגיגות במרכז העיירה הקטנה, שמונה כ־2,000 תושבים ואלפים מגיעים אליה מכל האזור וגם ממדינות אחרות.


עם הזמן הפכה האחווה למוסד של ממש. חברי האחווה לובשים מדים שכוללים כובע טבחים, ז'קט צהוב, עניבה צהובה ומכנסיים שחורים, ואף מקיימים טקס השבעה בעיירה לחברים החדשים, שגילם נע בין 3 ליותר מ־90.



התופעה לא נעצרה בגבולות העיירה הקטנה, וכיום יש נציגויות של "אחוות האומלט הענקי" בעוד שש קהילות דוברות צרפתית ברחבי העולם: דומבאה בקלדוניה החדשה, אבוויל בלואיזיאנה, פרז'ו שבצרפת, גרנבי שבקוויבק, מלמדי בבלגיה ופיגווה שבארגנטינה.



ב־15 באוגוסט, כבכל שנה בתאריך זה מאז 1995, ציינו בעיירה הבלגית מלמדי את יום האומלט, עם חביתת ענק, שלדברי בנדיקטה מאטי, נשיאת "אחוות האומלט הענקי" המקומית, הייתה עשויה מ־6,500 ביצים, 25 קילוגרם בייקון, 50 ליטר שמן ועוד תבליני בצלים.



אבל הפעם החגיגה לא הייתה שלמה כמו בשנים קודמות, שכן אלף מבקרים בלבד הגיעו לעיירה כדי להשתתף בחגיגה. על אף שלמזג האוויר הסגרירי היה חלק במספר הזעום יחסית של המשתתפים, הסיבה העיקרית הייתה משבר הביצים המזוהמות בחומר הדברה, שמסעיר בשבועות האחרונים את מדינות האיחוד האירופי, ובעיקר את בלגיה והולנד. אומנם מאטי ניסתה להרגיע, אמרה שכל הביצים הגיעו מלולים שעברו ביקורת קפדנית והצהירה כי "אנחנו לא יכולים לארגן מסיבה כזו בלי לנקוט צעדי זהירות ולהיות רציניים", אבל המספרים הנמוכים הפעם הוכיחו כי לא כולם סומכים על ההבטחות.



עם זאת, ז'אן־פייר ז'יל, הגרנד מאסטר של אחוות האומלט, דווקא היה מרוצה ממה שראה במלמדי. "ברור שהציבור היה ספקני וזה הדבר שחששנו ממנו, אבל בהתחשב במספר האנשים שהגיעו, אני חושב שהכל התנהל היטב", אמר. "הידידות והשמחה לקחו את הספקות הרחק מכאן".




מדפים ריקים



לפני כחודש הודיעה הרשות לבטיחות המזון ומוצרי הצריכה בהולנד כי היא חוקרת חשד להימצאות חומר ההדברה פיפרוניל בביצים ובמוצרי עוף. הפיפרוניל נחשב לחומר הדברה פופולרי נגד מזיקים בשדות חקלאיים, נגד פרעושים בכלבים ובחתולים וגם נגד כינים שנפוצות בעופות. לפי ארגון הבריאות העולמי, מדובר בחומר שעלול להיות מסוכן לבריאות של בני אדם אם נחשפים אליו בכמויות גדולות במזון, ובין השאר הוא יכול להשפיע על הכליות, הכבד ובלוטת התריס ולגרום לבחילות, הקאות, כאבי בטן, סחרחורות ואף התקפי אפילפסיה.



באיחוד האירופי ובמדינות רבות אחרות אוסרים להשתמש בפיפרוניל בקרבת בעלי חיים שמיועדים לצריכה של בני אדם. ביוני 2015 החליטה גם הוועדה המקצועית לרישום תכשירי הדברה במשרד להגנת הסביבה בישראל לאסור על ריסוס תכשירים על בסיס פיפרוניל, וזאת בשל סכנה לבריאות בני אדם, פגיעה קשה בדבורים וסכנה לזיהום של מקורות מים. "קיימים תכשירים רשומים המיועדים לאותן מטרות ומזיקים פחות לבני אדם, לסביבה ולחי, אשר נותנים מענה מספק בשימוש מושכל", ציינו בוועדה.



בעקבות הזיהוי של חומר ההדברה הופסקו המשלוחים משבע חוות עופות בהולנד, וארבע חברות נדרשו להחזיר את הביצים שלהן מהחנויות ומרשתות השיווק. בתוך ימים ספורים, אחרי שנעשו בדיקות נוספות, כבר הופסקה הפעילות בכ־200 חוות.



מיד אחרי ההולנדים, גם בבלגיה השכנה יצאו בהודעה דומה על ביצים מזוהמות, אולם זה היה רק קצה הקרחון, כאשר עוד ועוד מדינות דיווחו כי גם אליהן הגיעו ביצים מזוהמות. חנויות, מרכולים ורשתות שיווק גדולות בכל המדינות "הבעייתיות" רוקנו מיד את המדפים מכל הביצים, והלקוחות נקראו להחזיר ביצים שהשתייכו לסדרות הנגועות. במקביל החלו בדיקות גם במוצרים שבהם נעשה שימוש בביצים, כמו פסטה, מיונז ואפילו עוגות.



הרשימה הנוכחית כוללת לא פחות מ־17 מדינות חברות באיחוד האירופי, בהן גרמניה, בריטניה, שוודיה, איטליה, לוקסמבורג, סלובקיה והונגריה. כמו כן, אותרו ביצים נגועות בחומר ההדברה גם בשווייץ (שם כבר הכריזו השבוע כי כל הביצים נקיות), בהונג קונג ובקוריאה הדרומית. השבוע הצטרפה גם קוריאה הדרומית, כאשר רשויות החקלאות במדינה זיהו ביצים מזוהמות בחווה מזרחית לסיאול ואסרו על כל החוות לייצר ביצים נוספות עד שיסתיימו כל הבדיקות.



בכל יום שעובר מתברר כי תמונת המצב חמורה יותר מכפי שחשבו תחילה. בגרמניה, שם זוהו ביצים מזוהמות ב־12 מדינות לפחות, נמסר תחילה ממשרד הכלכלה כי בסך הכל הגיעו כעשרה מיליון ביצים עם חומרי הדברה. אולם בשבוע שעבר התברר כי רק במדינת סקסוניה התחתונה היו 28.1 מיליון ביצים.



"המספרים הגיעו ממערכת ההתרעה המוקדמת של האיחוד האירופי. בממשלה הפדרלית היו יכולים לראות את זה בעצמם", אמר בכעס שר החקלאות של סקסוניה התחתונה, כריסטיאן מאייר ממפלגת הירוקים. מבחינת ממשלתה של אנגלה מרקל, מדובר בבשורה לא מעודדת, שמגיעה כחודש בלבד לפני הבחירות, אולם בינתיים לא נראה כי המשבר פוגע בסיכוייה להיבחר לכהונה נוספת.



באיטליה, הודיעו הרשויות השבוע כי תפסו בשלוש חוות ובמרכז אריזה יותר מ־92 אלף ביצים נגועות בפיפרוניל, בהן 60 אלף ביצים שנועדו לצריכת בני אדם. בנוסף, דווח השבוע כי בפולין התגלו כ־5,000 עופות מזוהמים שהגיעו שבוע לפני כן מגרמניה וחלקם אף הועברו לרשתות השיווק, אולם זוהו לפני שהגיעו ללקוחות.




חקירה פלילית



יותר מ־140 חוקרים בהולנד ובבלגיה מטפלים בחקירה הפלילית, וזו מתמקדת בשלוש חברות עיקריות. הראשונה היא פולטרי ויז'ן מהעיר אנטוורפן בבלגיה, חברה לטיפול במזיקים שהודתה כי מכרה את חומר הפיפרוניל דרך גורם ברומניה לצ'יקנפריינד, חברה הולנדית שסייעה לחוואים להילחם בבעיות הכינים האדומות בעופות. חברה הולנדית נוספת חשודה כי ניהלה קשרים עם פולטרי ויז'ן וגם הייתה מעורבת במכירות האסורות.



לפני שבועיים בוצעו פשיטות ב־11 אתרים בבלגיה ובעוד שישה אתרים בהולנד, שבמהלכם הוחרמו כלי רכב, חשבונות בנק ונדל"ן. שני המייסדים והמנהלים של צ'יקנפריינד, מטיחס איז'רמן (24) ומרטין ון דר בראאק (31), נעצרו בחשד לעבירה של סיכון בריאות הציבור. לפני כמה ימים אישר בית המשפט להאריך את מעצרם בשבועיים נוספים. לפי הפרסומים, השניים זכו להצלחה בקרב חוואים שביקשו להתמודד עם הכינים שפוגעות בעופות, על אף שנמנעו מלחשוף את המרכיבים של חומרי החיטוי שמכרו. כעת החשד הוא שאחד המרכיבים היה הפיפרוניל האסור.



למרות שיתוף הפעולה בחקירה, המשבר עורר לא מעט חילופי האשמות בין הולנד לבין בלגיה. מוקדם יותר החודש טען שר החקלאות הבלגי, דניס דוקרמה, כי הרשויות במדינה השכנה גילו כבר בנובמבר 2016 שנעשה שימוש בפיפרוניל וכי המידע לא נמסר בזמן. רשות המזון ההולנדית הכחישה את הדברים וטענה כי הדוח מנובמבר גרס שחומר ההדברה שימש לניקוי לולים ולכן לא היה חשש שהוא ניתן ישירות לעופות ומהם הגיע לביצים.



במקביל, נודע כי גם הבלגים ידעו כבר ב־2 ביוני על בעיית הפיפרוניל, אולם לא העבירו את המידע על כך לידיעת מערכת ההתרעה של האיחוד האירופי עד 24 ביולי, כאשר הולנד כבר החלה לנקוט הליכים נגד הזיהום.



בינתיים לא ממהרים באיחוד האירופי להפסיק את חופשת הקיץ המסורתית. הנציבות האירופית הודיעה כי רק ב־26 בספטמבר צפויה להתקיים ישיבה בהשתתפות שרי הבריאות של המדינות החברות וסוכנויות לבטיחות המזון, וזאת בשל הרצון לאפשר "איסוף רב ככל האפשר של עובדות" ולא להפוך את הדיון לישיבת "משבר". השרים אמורים לדון בדרכים לטפל במשבר הנוכחי ולבחון כיצד ניתן לשפר את מערכות ההתרעה כדי למנוע אירועים דומים בעתיד, וייתכן שגם תעלה סוגיית הפיצויים לחוואים שצפויים לעמוד בפני אובדן הכנסות של מיליוני יורו.



רשויות הבריאות והפיקוח על המזון בהולנד ובמדינות נוספות הרגיעו כי אף על פי שמדובר בחומר שעלול להוות סכנה לבריאות, הכמויות שהתגלו בביצים הן קטנות ויש צורך בצריכה מסיבית כדי להגיע לרמות המסוכנות. עם זאת, הומלץ לצמצם את הצריכה בעיקר בקרב פעוטות ונשים בהריון. בינתיים, כך נראה, הציבור עדיין זהיר ולא ממהר לרכוש ביצים בעיניים עצומות.




הנקודה הישראלית



משבר הביצים באיחוד האירופי פרץ בדיוק כשסערת ביצים מתרחשת גם בישראל, אם כי מסיבות אחרות. בחודש שעבר הודיע משרד החקלאות כי הוחלט לפתוח מכסת ייבוא פטורה ממכס של מאה מיליון ביצים, וזאת על מנת למנוע מחסור לקראת הצריכה המוגברת בחגי תשרי. הביצים אמורות להגיע מספרד, מפורטוגל ומאיטליה, וזאת אחרי כל הבדיקות הדרושות.



מזכיר ארגון מגדלי העופות, מוטי אלקבץ, הודה כי צפוי מחסור, אך ציין כי המספר עומד על עשרה מיליון ביצים בלבד והזהיר כי הייבוא ההמוני יהווה מכה קשה עבור הענף, מאחר שמיליוני ביצים מתוצרת ישראלית צפויות להיות מושמדות. "זו תהיה מכת מוות לענף הלול. אנחנו נתמוטט כלכלית", אמר שמעון ביטון, ממייסדי מושב אביבים בצפון, בשיחה עם "מעריב" בחודש שעבר. "ענף המטילות והביצים הוא הדבר היחיד שמחזיק פה מושבים שלמים. אם ההחלטה תצא לפועל, אנחנו נפסיק לשווק, ואז יהיה מחסור של 400 מיליון ביצים".



כעת, כך נראה, המשבר האירופי הוא זה שעשוי להרגיע מעט את המתיחות בין מגדלי העופות לבין משרד החקלאות. בשבוע שעבר הבהירו במשרד החקלאות כי אין אישור לייבא ביצים מגרמניה, מבלגיה ומצרפת לישראל, וכי הייבוא האחרון מהולנד היה לפני ארבע שנים. ועל אף שהדבר לא נאמר במפורש, ניתן היה להסיק כי ייתכן שלא ייבאו ביצים ממערב אירופה בתקופת החגים הקרובה.



במקום זאת הנחה מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן אליהו, את יו"ר מועצת הלול, צפניה שאולקר, להגיש המלצות בתוך כעשרה ימים בדבר הצורך של הגדלת מכסת הביצים המקומית על מנת להבטיח אספקה סדירה של ביצים. עכשיו התרנגולות רק צריכות לגשת לעבודה.



[email protected]